pinsamt ju

paradox

Trådstartare
men läget är så här. har nu äntligen köpt mig en westernsadel, men nu kommer problemet:

hur i h*levet spänner man sadelgjorden?? tror jag kommit på hur man gör efter mycket om och men.

men finns det någon vanlig själ som skulle kunna förklara för mig, så jag är säker är ju inte kul om den skulle släppa när man rider för fullt :crazy: nu tror jag inte det, men det kanske finns nåt bättre sätt ;)

Måste bara få berätta ang nyinköpt westernsadel. Jag var på clinic med Curt Pate. En medelålders kvinna (med sprillans nya engelska ridkläder med rutiga strumpor och hela köret) och hennes unghästfjording skulle få sin första lektion i rundkorrallen. Kvinnan hade en alldeles nyinköpt w sadel som fendrarna inte ens var tillböjda än. Curt (som hade "mygga") frågade henne om hon tränade westernridning. Ja, sa kvinnan. Då sa Curt att hon kunde sadla sin unghäst. Då stod hon bara där och blev knallröd i ansiktet. Då sa Curt igen -Du kan sadla hästen. Då svarade kvinnan -Jag vet inte hur man gör.

Ohuuuu så pinsamt det hela blev. Nåaj, kvinnan fick såklart hjälp med sadlingen så allt löste sig tillslut.

Slipsknut använder man om det inte spänne på gjorden utan bara en ögla, om ni förstår vad jag menar. Om det är spänne på gjorden gör man så här. Hoppas att det blir begripligt och inte heller för basic.

Lycka till! Annars får du väl komma på studiebesök, paradox.
1. Sätt fast gjorden på lagom höjd i stroppen på höger sida (off side billet).
2. Trä den långa stroppen på vänster sida (tie strap) genom gjordens spänne, peta inte i piggen.
3. Dra upp tie strap och trä den genom öglan som den sitter fast i sadeln med.
4. Trä in tie strap i gjordspännet igen och spänn gjorden. Om gjorden eller tie strap är i längsta laget kan man behöva trä tie strap genom öglan i sadeln en gång till så man kortar tie strapen. (fin svengelska :))
5. Trä tie strap genom läderöglan fram på sadelns vänstra sida så att remmen inte fladdrar omkring när du rider.

jag är ju bara för bäst :bump:

precis så tror jag jag har gjort :D

jag förstår inte varför jag inte är med i mensa :banana:

haha..jo, det var därför jag frågade, känns ju kul om man skulle träffa någon erfaren westernryttare som bara ställer sig och stirrar- hur F*N har du spännt gjorden :eek: :rofl:

haha..måste bara få berätta!

har ju ridit i sadeln ett par gånger och allt gått bra, men jag har tagit det lugnt.

nu igår skulle jag ut och rida i skogen, och mitt i gallopen släpper gjorden! :eek: :crazy:

så där låg jag och hade ont! men kul måste det sett ut :rofl:

iaf så på vägen hem (linkande och stapplande, med sadeln slarvigt uppslängd och skitig och helt snurrig efter slag i huvet(men jag hade hjälm :banana:)) möter jag en westernmänniska i byn, och hon frågar vad som hänt, och jag förklarar. :angel:

iaf så tittar hon på sadlen och ska visa hur man ska göra, och det visar sig att stropparna satt på fel sida (dom satt där när jag köpte den, så jag trodde det var skule va så :o)

men iaf, nu vet jag hur jag ska göra, ska bara vänta och se när jag kan röra mig igen(rejält ont i..överallt)

men jag skulle ge mycket för att ha sett pållens min när matte (utan att han gör ett dugg) bara ramlar av, med sadel och allt. han blec så paff att han tvärnitade och stod brevid mkig när jag tittade upp ;)

Du hade ju i alla fall lagt på den åt rätt håll ! Minnesregel: Hornet framåt! :rofl:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
708
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 421
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar