piggborste i svansen ?

Allting sliter men minst "slitigt" är nog en vanlig hårborste eller en mjuk rotborste. Allra värst är nog en piggborste... Min hästs svans skulle aldrig ens få komma i närheten av en piggborste, hennes svans är nog ynklig ändå sedan något :devil: ljushuvud stubbade hennes svansrot (det var innan jag köpte henne).

det sliter ju och nöter på svansen, delvis pågrund av att den är ganska bred så om man inte tar en bit i taget så kan man ju slita bort en hel del, men på en privathäst brukar det inte göra så mycket.
personligen så använder jag en borste med gummi piggar på och det funkar bra på ett trevligt sätt tycker jag. men för att slita mindre på man och specielt svans så bör man ju använda pälsglans på svansen efter det att man har borstat den så går det lättare att borsta ur seddan så sliter det mindre på svansen på så viss.

om man inte har pälsglans sliter det, men det sliter även en hel del utan!!! en vanlig hårborste e mkt bättre!!!! :D

Nu blev jag nästan lite stött :smirk: Min pålla kan ha nyborstad svans på kvällen, och korkskruvar i så gott som hela svansen på morgonen. Så är nästan alla våra nordisar. Däremot blir inte "skruvarna" så hårda om man borstar ut dom ofta.

På hästar med tjock svans använder jag piggborste först. Men på hästar med tunnare svans använder jag borstar och fingrar!

Der gäller att hålla i svansen när man borstar/kammar den så man inte sliter av taglet från roten..
Pälsglans långt innan och en bredtandad kam så är svansen såååå fin så och min har en lång tjock svans :D

Jag har ett jattebra tips!!
Borsta ut svansen sa att hela svansen ar riktigt utborstad. Flata sedan svansen (i ca 3 flator om hasten har en stor svans), lat sitta i ett par dagar. Nar du tar ut flatan borstar du ut svansen igen, aven fast den borde vara ok. Lat svansen vara naturligt utslappt i ett par dagar. Givetvis borstar du svansen varje dag.
Efter ett par dagar igen flatar du svansen igen.
Nar du gjort detta ett par tre ganger sa kommer det ta laaaang tid innan korkskruvarna kommer tillbaka.

Jag kan inte svara pa varfor svansen behaller sin form. Men det ar val som att flata over manen for att trana den att ligga pa en sidan. :D

koje? Vad är det för ett skojigt ord? :) Jag borstar alltid med en "vanlig" kraftigare plastkam med breda piggar i svansen när det verkligen behövs, annars försöker jag också låta bli den. I med pälsglans så håller den sig ju ganska fin. Däremot på min förra nordsvensk kunde jag riva i med piggborsten i rätt ofta, men den svansen försvann liksom aldrig hur man än bar sig åt :p

Borstar nästan alltid svansen med piggborsten och den är tjock och fin. Använder nästan aldrig pälsglans. Men den trasslar sig inteså mkt heller.

Jag aktar mig för att sätta piggborsten i min hästs fina svans. Jag brukar i stället ha i pälsglans och låta det verka en stund, sedan försiktigt borsta en "remsa" av svansen i taget med en vanlig rotborste. Är svansen tovig försöker jag reda ut det med fingarna.

Manen däremot får omild behandling av piggborste och mankam. Jag vill gärna att den ska bli tunnare!

jag använder alltid piggborste. men jag har alltid mycket pälsglans i svansen så att den blir väldigt lätt att kamma igenom. du borde väl kankse märka hur mycket den sliter på just din häst? pröva med pälsglans det funkar väldigt bra!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
393
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 855
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 360
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar