Piggare efter rejäl motion?!

Boerperd

Trådstartare
Min hund blir alldeles vild på kvällen efter att hon fått rejält med motion på dagen. Idag var vi ute och red (efter två veckors vila från ridning, "bara" vanliga promender)och nu är hon så kontaktsökande och på att jag blir galen... Varför?
Visar hon tacksamhet för motionen?
Är hon full i hormoner som frigörs vid rejäl motion?
Får hon mersmak?
Hon får även mental motion i samma utsträckning som andra dagar...

Vad tror ni?

Sv: Piggare efter rejäl motion?!

Har du aldrig tränat? :angel:
Man får energi av att göra av med energi. Ju mer man tränar och motionerar, desto piggare blir man.

Nu kan det dock vara så att hon kom igång ordentligt och inte har varvat ner riktigt än.

Jag gör allt för att undvika träning! Tyvärr gör mina intressen att jag tvingas till det då och då! :-P
Så kan det så klart vara! Men vi kom hem från turen vid 17 tiden och hon antingen ligger på mig och attackpussas eller så ligger hon på golvet nedanför och stirrar på mig! Lätt psykning av ett stycke Cairn!!<3

Precis som blåbäret säger, så blir en motionerad hund pigg, inte trött.

Vill man ha en trött hund får man se till att göra hjärngympa.

Så dom dagar hon hänger med på ridturer så får jag träna ännu mer hjärngympa... Ska testa det nästa gång!

Tack!

Träna på att varva ner brukar vara bra också. Det har jag gjort med min, och hon blir inte ett busmonster när vi kommer hem från långa icke mentalt krävande promenader.

Övertrötthet eller stressighet? Klart att både hundar och människor får mer energi över tid och på sikt kräver mer motion, av att träna/motionera men samma dag eller precis när man kommer in borde hundar med bra av och på knapp chilla. Settern kan få rejäla tokryck när vi kommer in efter ett par timmars jakt och så tar det tre minuter så ligger hon däckad i nåt hörn...

Nja, när vi kommer tillbaka så ligger hon och tittar på när jag gör iordning hästen och tar det lugnt. Det är när vi lägger oss framför tvn på kvällen som hon vill ha all uppmärksamhet. Slår med tassarna på mna armar, lägger sig uppepå mig och slickar mig i ansiktet, när det blir för vamt hoppar hon ner och stirrar på mig...

Gammelman, 15år blir jätteirriterad på att hon inte kan ta det lugnt utan trasslar runt...
Idag har vi varit borta hela dan och umgåtts med barn och varit ute på en ridtur. Och nu lgger hon på fotpallen och sover, så det är helt säkert så som ni säger att hon behöver mer hjärngympa de dagar hon motioneras mer!

Ska sätta fart med viltspårandet och trickträning ordentligt!

Liknande trådar

Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
7 997
Senast: Hund!
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 954
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Jag har en Cavalier på 5 år som är så trött! Jag köpte henne när hon var 3 och då var hon kraftigt överviktig men med mer motion och...
Svar
13
· Visningar
1 689
Senast: Guldaskig
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 623
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka