S

Sellan

Jag har börjat träna western med min pålle, han har lärt sig jättesnabbt vad han ska göra och vad som "krävs", han kan vända för vikthjälper, backa när jag lutar mig och byta gångart på långa tyglar, går jättebra tills vi travar ute i skogen, så fort man släpper efter blir det full fart, försökt träna igång-och-avsaktningar men det triggar bara honom ännu mer.
rider i skogen varje dag.

tips?

Sv: pigg ute

Du kan dra in honom på en liiiten volt så fort han börjar springa. Ta ena tygeln och böj huvudet mot din tå, volten ska inte vara mer än några meter, skit i formen bara han går runt (se till att du böjer, ryck inte, vill ju inte att ni ska gå omkull). Förhoppningsvis inser han rätt kvickt att det är förbannat jobbigt att springa fort i en så liten volt och saktar av. Då är det bara att släppa ut igen, ända tills han ökar igen, då gör man om det. Gör han rätt får han vara ifred, gör han fel blir det jobbigt tills han gör rätt.

Hela övningen kräver förstås att du har lite utrymme, antingen en billös väg eller ett gärde. Själv har jag mest använt den i ridhus för att hästen skulle lära sig att inte öka från jog när man längde tyglarna. Funkade bättre än jag hade väntat mig.

/Ida

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 235
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 247
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 101
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?