Pigg häst, vilket foder? Hjälp!

Terja

Trådstartare
Idag får han:

2 kg hö (!!!)
1 liter lusern
5 dl (torr) betfor
5 dl musli
biotin
chevinal
vitlökspulver
E-muskel

Han är ganska tunn o muskelfattig. Väldigt pigg. Welsh av den nättare typen (med fullblod i sig), på gränsen till häst (=148-150cm hög). 9-10 år.

Vad hade Du ändrat på vad gäller fodret? Varför skulle Du ändra just så? Vad skulle Du behålla?

OBS! Jag är "bara" medryttare... Ska lägga fram mina åsikter om maten efter att ha hört med er.

Sv: Pigg häst, vilket foder? Hjälp!

Går han på bete fortfarande? Annars behover nog en häst av denna storlek MINST 6kg hö. !,5 kg för varje hundra kilo den väger.

minst 6 kg hö till!! ägaren verkar vara galen om hästen bara får 2 kg hö!!

stackars djur..

se till att hästen får mera hö och sedan kan ni komma på hästen om den är pigg fortfarande, men höet måste ändras snarast..

Betar han på dagarna?
Isf behöver inte 2 kg hö vara för lite, min häst äter inte heller mer...;)
I annat fall så öka deftinivt på höet!!
För lite grovfoder leder lätt till en stressad, hungrig häst som kan uppfattas som pigg, trots att den inte håller hullet som den ska. (Vet, tyvärr, av egen erfarenhet...:crazy: )

1 liter lucernpellets eller hack? Hur mycket i vikt?

5 dl av vilken müsli?

"Han är ganska tunn o muskelfattig"

låter inte som att den får tillräckligt med näring från bete och minimalt med hö tycker jag..

de kan bli pigga av betfor. (vet av egen erfarenhet..)
sen som alla andra skriver, mer HÖ!

Bort med kraftfoder, på med hö.
Om det är OK värden på höet vill säga ;)
Annars kanske, bort med lite kraftfoder (betfor, musli) och mer lusern.

Jag har också tänkt mera hö.

Som det är nu får de endast mat på kvällen (!!) eftersom de går ut så tidigt på morgonen och betet fortfarande är bra.

Musli vet jag inte vad det är för sort, lusern är hackat...

Mera grovfoder. 1liter lusern hack väger väl inte mer än 100g eller nått sånt så jag tycker det låter lite. Är den tunn o muskelfattig så behöver den garanterat mera proteiner.

Hö och ensilage är grovfoder, lucern räknas också till grovfoder. Kraftfoder är havre, korn, musli,pelleterat färdigfoder typ kraft och mustang.
Jag tror ni skulle få en lugnare och mer harmonisk ponny om den får mera hö, minst 6 kg, skulle nog vilja ge en tunn welsh minst åtta kg. Kraftfodret skulle jag behålla, kanske ge mer tom. 5 dl musli kan inte väga mycket.
Brukar ha mina ponnyer på fri tillgång på hö eller hösilage på vintern. De har inte blivit tjocka av det men mer lugna och trevliga att både rida och hålla på med.

Grovfoder, stråfoder = Basen i foderstaten, tillfredsställer hästens enorma tuggbehov och håller tarmsystemet igång.

Hö, gräs, halm, lucern och ensilage är de vanligaste hästfodren.

Kraftfoder = Tillskott att ge om grovfodret inte täcker hästens behov. T.ex om det saknas protein, eller om man har en hårt presterande häst som inte klarar att äta tillräckligt med grovfoder för att täcka sitt behov. (Det kan kanske behövas runt 20 kg hö, vilket inte många hästar klarar att sätta i sig...)
De allra flesta ridhästar skulle i princip klara sig på endast ett väl balanserat grovfoder.

Vanligaste kraftfodermedlen till häst är rena spannmål (havre och korn) eller färdiga blandningar i pellets- eller müsliform.

om hästen går på bete kanske det är lagom med hö, men prova att öka 1-2 kg och se vad som händer.. jag tycker även du kan öka på lusernen också.. speciellt om han nu är muskelfattig och lite smal så behöver han ju protein..
min 4 åriga d ponny valack är också VÄLDIGT pigg/het han kan ibland inte ens skritta och trava, han galopperar istället i samma takt:D
men det är bara till att acceptera att han är sån i temperamentet och att han älskar att jobba och bli riden/körd..
visserligen lider inte jag av att han är så pigg, tycker bara att det är skoj:D

grovfoder=hö, hösilage, ensilage, halm, lusern hack.. kommer inte på ngt mer nu:)
kraftfoder= havre, korn, musli, kli, m.m olika färdigfoder m.m
betfor, melass m.m är ju blötfoder.. men det räknas väl nästan lite som kraft.:confused:
rätta mej om jag har fel, tack!
lycka till!

Kan mer hö ge honom ett lugnare temperament? Det verkar som att han har hur mycket energi som helst fast han blir genomblöt vid arbete.

Hästar har ett stort tuggbehov och vill helst äta och ha magsäcken fylld större delen av dygnet. Har de inte möjlighet till detta blir de stressade och frustrerade, vilket kan uppfattas som att de är "heta", "pigga", "energiska" eller just stressade. De är ju konstant hungriga...

På så sätt kan man få en mer harmonisk och arbetsvillig häst(en häst som är pigg/stressad och springer är inte arbetsvillig) genom att öka mängden stråfoder.

Har som sagt egen erfarenhet i frågan. Stackars häst, vår första...:cry:

om hästen är FÖR pigg så minska betforen. Dock tkr jag det låter väldigt lite med 2 kg hö. Minst 5 kg till bör han ha. Min får 10 kg och det endast en gång per dag. Slut och soprent på morgonen

:bow: :bow: :bow:
Du förklarar hur bra som helst!!!!

När vi börjar fodra på morgonen också ska vi dubbla mängden musli, lusern o betfor eller dela upp den på två tillfällen?

Tack för ett supersvar!
Igår när vi skulle ta in honom så stegra han och sparkade bakut vilket är resultatet av att han inte ridits på tre dagar. Beror det heta temperamentet på att han är uttråkad, hungrig eller extremt pigg?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 534
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 637
Senast: Blubbis
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 626
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Funderar över foder till min dam. Tyvärr har jag ingen analys av grovfoder. Och det är inte heller möjligt då vi ej kan öppna alla...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 856
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar