Pigg häst, vilket foder? Hjälp!

Sv: Pigg häst, vilket foder? Hjälp!

Står han på halm? Om så är fallet behöver han inte mer hö, särskilt som han går ute hela dagarna och äter gräs!

Immer

Ja han går på halm. Är ute mellan 7 och 17 varje dag. Tiden kan variera lite men vi strävar efter detta.

Då räcker det säkert med gräset + den mängd hö han får.
Han har ju möjlighet att pilla i sig halm, ifall höet skulle ta slut.

Mina två hästar gick ute mellan 7 och 20 i våras när gräset började växa. Jag gav dem hö till natten, men de åt nästan ingenting av det, de var helt enkelt mätta av gräset de ätit under dagen.

Immer

Men nu skriver hon ju att ponnyn är tunn och muskelfattig, då tycker i alla fall jag att den behöver mer hö. (kanske kraftfoder också...) Det skadar ju inte att vräka på hö till kvällen och se om det är uppätet på morgonen.

Herregud är det fortfarande bra bete är det väl ingen fara med det höet. vi ska nog kanske börja ge våra lite hö om någon vecka...

Går han på bete fortfarande? Annars behover nog en häst av denna storlek MINST 6kg hö. !,5 kg för varje hundra kilo den väger.

5 kg?? Aldrig. i sånna fall skulle min häst som väger 600 kg få 30 kg minst..

1,5 kg.

Trycker man in shift blir 1:an ett !...
;)

Man brukar väl säga 1,2 kg ts/100kg häst så det blir ung. 1,5 kg hö per 100 kg häst.

Jag tycker att det är bra av dig att ta hjälp av andra. Min arabhingst kan inte stå på betfor. Han blir tokig av så lite som 3dl blöt betfor. Jag tycker att du skall ta bort betforen och rida han oftare. Hjälper inte det så byt ut muslin.

Ska skicka in hö på analys, såg att man samtidigt kunde göra en foderstatsberäkning gratis så jag ska göra det och sen trycka upp i ansiktet på ägaren...:devil:

Du kanske har ett eget tangentbord och gjort misstaget att försöka göra en "stor" 1:a i början av en mening?
så istället för
"Första gången... " så blir det
"!:a gången..."

;):bump:

du kanske skulle prova att byta till ett komplett foder, finns ju alla möjliga för olika typer av hästar. jag vet flera som provat nåt som heter krafft grov för att lugna ner pigga hästar. det har funkat bra. finns säkert fler sorter och det brukar följa med rekommendationer om hur mycket man ska ge. låt bara bytet ta ett par veckor för magens skull i så fall.hö måste du ändå ha såklart ca 6-8 kg skulle jag tro din häst behöver.

Som sagt måste ha mera hö, men vad gäller grovfoder om hästen är pigg så är det jättebra med Mustang! det inehåller även vitaminer och mineraler och får hästarna att gå ner lite i temperamentet och lugna ner sig även jättebra för koncentrations förmågan! det kan dom äta så mycket dom behöver utan att du behöver oroa dej att hästen blir för pigg.

ge honom krossad korn (ej hel!!) ta bort betforen om han är pigg

minst 6 kg hö till!! ägaren verkar vara galen om hästen bara får 2 kg hö!!

stackars djur..

se till att hästen får mera hö och sedan kan ni komma på hästen om den är pigg fortfarande, men höet måste ändras snarast..

exakt! mer hö! hästar MÅSTE äta grovfoder för att tarmarna och magen ska fungera, då räcker INTE 2kg hö till en liten häst!. shettisarna i vårt stall får mer hö! de får däremot betydligt mindre kompletterings foder (krafft osv) bara en näve/mål.
jag skulle minska på lucernen, och ge korn istället. din häst är ju 9-10 och jag tror inte att din häst behöver så mkt protein som lucernen innehåller. det är antagligen havre i müslin, vilket gör hästar piggare. prova müsli utan havre kanske? betforen kan också ha en "uppiggande" effekt.
måste inte betfor svällas dessutom?

(är ingen expert på foder...låter detta rimligt?)

såg nu att han gick på halm. men jag skulle iaf ge mer hö än 2kg/dag!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 534
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 637
Senast: Blubbis
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 626
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Funderar över foder till min dam. Tyvärr har jag ingen analys av grovfoder. Och det är inte heller möjligt då vi ej kan öppna alla...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 856
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar