Pigg häst, vilket foder? Hjälp!

Sv: Pigg häst, vilket foder? Hjälp!

Minst 1,2- 1,5 kg grovfoder/ 100 kg häst.
Man kan inte bara ge 2 kg (såvida det inte är en shettis).

Rid honom varje dag, skaffa ett eget kraftfoder finns foder utan havre som vissa hästar blir väldigt heta på hippo harmoni eller hippocool tex ,,kornkross. öka hömängden genast ,,gräsets näring börjar ta slut o hästar som lätt tappar hullet måste stödutfodras nu även om gräset ser grönt ut o tillfredsställer små ponnier o andra lättfödda hästar. Vem ansvarar för vad din ponny får dvs vem har satt ihop hans foderstat??

hej.
e din häst mycket pigg nu ska du ju inte dubbla mängden kraftfoder. Ha kvar det du har eller sänk i stället.

En häst ska fodras 3-4 ggr/dag. fasta tider och en bestämd mängd. hästen är gjord för att äta till största delen av dygnet, mat med lite näring.

Varför ger du din häst lucern? Lucern innehåller mycket proteriner och är ett grovfoder. Det ger man om höt har dåliga värden eller om hästen lätt faller ur och behöver mer grovfoder.
Jag skulle iställlet ge min häst mer hö/hösilage.

Har man en het och tunn häst e det bättre att ge mer grovfoder och mindre kraft. Det räcker kanske att ge lite betfor till mineralerna.

Hästen har en tuggbehov av 18timmar/dygn. bra e om de kan stå på halm eller få ngn kaka att äta om de står på spån/torv.

mitt sto är fullblod 150 cm hon går på minst 8kg hö och ingen betfor det är ju bara socker ger du betfor måste du ge mer hö det är ju som godis för dig du blir ju hungrig av godis mer hö inget godis .....:confused: :love:

:confused:

Varför måste man ge mera hö för att man ger betfor? Betfor innehåller massor av nyttiga fibrer som ju ger mycket att jobba med åt matsmältningssystemet = mättande för oss människor.
Nu känner ju hästar inte hunger och mättnad alls på samma sätt som vi gör så jämförelsen känns inte riktigt relevant öht. Eller har jag missat något?

Att betfor är bara socker stämmer inte riktigt. Det är en restprodukt från sockertillverkning, och sockret är alltså redan utvunnet. Melass är visserligen tillsatt, men den totala sockerhalten är 23%. Knappast "bara socker"...

Jag äger inte ponnyn själv som jag skrev tidigare.

Foderstaten är sammansatt av en dressyrtränare som ägaren avgudar.

Jag äger inte ponnyn...

Jag ger vad ägaren säger att jag ska ge. Just nu är de på semester och kommer tillbaka till helgen.

Allihopa!
Summa summarum:
Sänk betfor, behåll musli o lusern. Höj höet till minst 6 kilo. ???

Vid fodring på morgonen också:
Samma betfor som idag delat på två mål
Höja musli från en halv liter till 0,75 liter delat på två mål
Samma lusern delat på två mål
Höja höet till 8 kg, 2kg morgon 6kg kväll

???

Tänker jag rätt? Vill ha grund för vad jag ska lägga fram till ägaren...

Är jag helt ute o cyklar????

Nej men ägaren :eek:
Sänk betfor, behåll musli o lusern. Höj höet till minst 6 kilo. ???
Vid fodring på morgonen också:
Samma betfor som idag delat på två mål
Höja musli från en halv liter till 0,75 liter delat på två mål
Samma lusern delat på två mål
Höja höet till 8 kg, 2kg morgon 6kg kväll
Det låter rimligt men hästen behöver kanske mer motion spec om den inte går i stor kuperad hage med fler kompisar flera timmar om dagen.

Lite länkar :smirk:
Aftonbladet : Hästfoder
Kraftfoder
Ninas fodersida

Tack för svaret.
Mer motion kommer igång snart. Men fram tills dess, ska jag sänka något annat i mångd???

Märker att hästen inte mår bra nu men ägaren vill inte lyssna så jag vill ha det svart på vitt! :(

Det låter rimligt men hästen behöver kanske mer motion spec om den inte går i stor kuperad hage med fler kompisar flera timmar om dagen.

Han går i en hyfsat liten hage med en damm, 1 kompis. Står ofta och hänger vid hagöppningen... :(

jag skulle minska betforen till minst hälften, då betfor innehåller MYCKET socker och snabba kolhydrater inte bra på en pigg häst samt att jag skulle byta till hel korn som innehåller mycket råprotein, vilket behövs för att hästen ska kunna lägga på sig både muskler och fett

mitt sto är fullblod 150 cm hon går på minst 8kg hö och ingen betfor det är ju bara socker ger du betfor måste du ge mer hö det är ju som godis för dig du blir ju hungrig av godis mer hö inget godis .....:confused: :love:

Betfor är bra fibrer som hjälper hästarna dels att utvinna grovfodret bättre, dels är en vätskereserv som heter duga. Jag har goda erfarenheter av att ge STORA mängder betfor till smala hästar som behövt mer energi (kalorier, inte pigghet) och de har tagit sig snabbt.

Hästar blir aldrig "mätta" på det sätt vi blir. Magsäcken är liten och aldrig tom (så länge hästen inte får stå utan mat 12 timmar i taget). Så fort tillräcklig mängd landat i magsäcken så puttas det vidare. Huruvida hästen är "mätt" eller inte beror på hur mycket den får tugga.

jag skulle minska betforen till minst hälften, då betfor innehåller MYCKET socker och snabba kolhydrater inte bra på en pigg häst samt att jag skulle byta till hel korn som innehåller mycket råprotein, vilket behövs för att hästen ska kunna lägga på sig både muskler och fett

Helt korn? Som stöps menar du, eller fodrar du som det är? Kärnan är för hård för att hästen ska kunna tugga sönder den och tillgodogöra sig kornet. Och så värst mycket protein innehåller det inte heller.

Betfor är utmärkt för pigga hästar som behöver lägga på sig. Mycket fibrer.

Kan nån hjälpa mig....

Lyssna på Madick, hon kan sin sak!!!;)
Jag hade i vintras en ruggigt pigg och lite nervig welshponny. Hon fick 1 kg betfor och fritt med hö, blev rund och fin, lugn och trevlig att rida!

Men jag vill ha hjälp med det förslaget jag skrev...

Men jag kanske har fått det, är ju en djungel vad gäller foder...

Idag får han:

2 kg hö (!!!)
1 liter lusern
5 dl (torr) betfor
5 dl musli
biotin
chevinal
vitlökspulver
E-muskel

Han är ganska tunn o muskelfattig. Väldigt pigg. Welsh av den nättare typen (med fullblod i sig), på gränsen till häst (=148-150cm hög). 9-10 år.

Vad hade Du ändrat på vad gäller fodret? Varför skulle Du ändra just så? Vad skulle Du behålla?

OBS! Jag är "bara" medryttare... Ska lägga fram mina åsikter om maten efter att ha hört med er.

Ej 5 dl musli... 1,5 liter musli var det!
Om vi nu tar och börjar fodra på morgonen, ska jag ge 1,5 l totalt (0,75/0,75) ???

Om du först och främst, (som tidigare sagts..) får ägaren att ge hästen mer hö, gärna upp åt 8 kg om dagen så kan ni ju börja med att dela upp den nuvarande kraftfodergivan på två mål när han börjar få frukost.

Se sen hur hästen beter sig och vid behov kan man ju då öka på kraftfodret..

Fördelning.. Jag skulle göra som så att;
morgon:
0,5 l luzern
0,7 l müsli
2 kg hö

lunch:
2 kg hö

kväll:
0,5 l luzern
0,8 l müsli
betforn och vitaminer/mineraler
4 kg hö

Jag räknar med att mina två hästar äter 18 kg hö om dagen. de får 5 kg till frukost, 5 kg till lunch och 5/3 kg på kvällen. ca 40% av kraftfodret på morgonen och 60% på kvällen. till att börja med när jag stallar in dem på hösten så får de sommarkraftgivan delad på två, men det ökar jag på efterhand. Det går åt mkt mer energi att hålla värmen/hullet/humöret uppe på vintern än på sommarn.

Anledningen till det är att jag är uppväxt med att hästarna ska ha större delen av målet på kvällen och att det (i mitt stall) är mer praktiskt att ge befor på morgonen, för då blandar man den med varmvatten när man kommer på kvällen så är den färdig att ge när hästen ska gå in. Annars fryser den i vinter. ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 534
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 637
Senast: Blubbis
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 626
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Funderar över foder till min dam. Tyvärr har jag ingen analys av grovfoder. Och det är inte heller möjligt då vi ej kan öppna alla...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 856
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar