Pigg häst = lång tygel?

Sv: Pigg häst = lång tygel?

Ha ha, idag var för mig en relativt sävlig dag, efter två dagar med pigghet var hon nog lite matt! så det var på med repgrimman och sen kunde vi utföra en fin samlad jog på skogsvägarna:) fast en räjser galopp var tvunget, hennes lilla syrra är stor i galoppen och behövde drag hjälp...:D

Tack;)

Har nu en annan fråga, min tidigare fråga gällde ju uteritt men i paddoken hur gör ni där, om hästarna hellre springer än arbetar?

Jag har lärt mig några olika sätt som alla funkar bra!
*Vill hon springa, så får hon springa tills hon inser att det sitter en ryttare på ryggen som faktiskt vill något! Jag bestämmer när vi ska sakta ner.
Detta funkade jättebra i början av vår western karriär ihop!

*Blir hon springig i traven, ställer jag henne lätt innåt vilket gör att det blir jobbigare för henne och till slut saktar hon ner och börjar arbeta istället.

*Springig trav, tar in henne på en liten volt när hon saktar i och börjar arbeta (det är jobbigt att trava fort på en liten volt) släpper jag ut henne på en större volt eller spåret för att sedan ta in henne på den lilla volten igen om hon ökar.
Använder mig oftast av detta sätt!

För att kunna rida din häst på lång tygel måste du börja från kort och sen öka längden. Det är ingen idé för en häst som gått med kort tygel (engelsk ridning) att bara släppa o börja rida på långa, lång tygel betyder inte samma sak för en engelskriden häst som en western riden häst. Sen kan dom ju lära sig både och.

När min häst vill köra fullt ös vänder ja honom mot ridhusväggen och går åt andra hållet. Eller i skogen , vänder bara åt andra hållet. Stressar han igen, så vänder jag.
Sen kan det ju kännas som ett evighetsjobb, men det är lättaste vägen utan tjafs, till en lugn häst.

Även om hästen springer ifrån så kan du ta one rein stop (det använder jag mycket nu när jag rider in min häst) , alltså, om du går i vänster varv o hästen springer ifrån, så kan du vänster tygel och lyfter den så huvet böjs åt vänster. Så låter du honom gå "runt sin egen framdel" med huvet ställt åt vänster tills han saktar ner, lugnar ner eller stannar.
Samma sak åt höger.
Att ta i båda tyglarna för att stanna är helt fel tänk.

Senast ändrad:

:rofl: ...vissa hästar begriper inte att dom åldras, faktiskt:angel: ...

Jag har en häst på 16 som inte fattat att man ska bli lugn och fin vid den ålder... :rofl:

TS: Piraja skrev som vanligt ett väldigt bra tips ^^

Det jag brukar göra är varianter på öppna och sluta blandat med en halt och två steg ryggning så fort min tant börjar ligga på.. Sen ser jag till att absolut inte "sega" mig fast på korta tyglar eller ledande tygeltag utan jag "fiskar" hem henne med snabba, mkt korta tag i tyglarna. (obs då att jag har LÅNGA tyglar så det blir en rörelse inte ett ryck i hennes mun..) Funkar fint för mig, så fort man blir hängande/stum/konstant förhållande i handen så ökar hon och ligger på, men släpper jag och "fiskar" så skärper hon sig direkt. ^^ Både i padock och ute.. ^^ Gillar inte snabba vändingar på en stressad häst, och är inget fan av att ligga och tjafsa med volter heeeela tiden.. det funkar inte på min tant heller.. ^^ hon är expert på att gå fort som bara den på yttepyttevolter.. (passande barrelrace pålle kanske? ;))

Härligt när det är lite krut kvar i dom eller hur? ;)

Senast ändrad:

Rider inte western mer än nån gång sporadiskt, men vid uteritter vill jag alltid ha långa tyglar. Inte långa som i att jag aldrig korrigerar med tyglarna men nä man inte behöver förhålla (och även förhållningar i första hand med sitsen men när hästen är i obalans eller stressad räcker sällan det).

De hästar jag haft (och många andra som jag ridit för den delen) har gått lugnare när man ridit på långa tyglar och att man bara tar tillfälligt i tyglarna när hästen går över gränsen man bestämt för tempo och gångart. Har funkat skitbra även när de varit pigga/stressade/rädda.

Gillar inte snabba vändingar på en stressad häst, och är inget fan av att ligga och tjafsa med volter heeeela tiden.. det funkar inte på min tant heller.. ^^ hon är expert på att gå fort som bara den på yttepyttevolter..

Om du tar en tygel kan hon inte kuta runt på yttepyttevolt utan hon blir tvungen att gå runt sin egen framdel. Och det enda du ber om är att hästen ska böja huvudet åt ena eller andra hållet. Att den då fortsätter går runt är dens egna val. När den väl stannat är det viktigt med eftergift.
Jag menar såklart inte att man ska rycka upp tygeln och stressa runt, utan springer hästen, tar man lugnt ena tygeln o böjjer huvudet mer och mer tills hon går rutn sig själv.
Det och hjälmen är din försäkring i ridningen, en häst som är böjd så kommer inte undan med varken sken eller andra beteendestörningar.

Detta är en erkänd metod som funkar på ALLA hästar, så länge man gör det rätt. Sen kan ja förstå att det kan vara svårt att fatta innebörden om man inte själv lärt sig det av någon som visat och förklarat bättre än vad jag gjort. Men jag har kunnat rida min förra (tidigare PIGGA) häst på långa tyglar närsom, och tillslut, om han sprang eller skygga etc, räckte det med att jag bara lyfte ena tygeln, så böjde han och lugnade ner sig.

Och du säger att du inte vill ligga på småvolter hela tiden, det ska du inte heller. Men det finns ingen genväg till en lugn häst, tålamod och upprepning, är det enda som funkar.

Senast ändrad:

Jag har den tekniken i ryggraden jag med, men när jag menar att den inte funkar på min tant menar jag att hon INTE lugnas av den - snarare tvärt om. Jag Har ridit både unghästar och problemhästar med en liknande teknik med varierande resultat, bla en som sprang hela ridhuset runt böjd som en banan.. då gav vi upp den tekniken. Om du läste vad jag skrev såg du också att jag använder en form av öppnor och slutor för att väcka min häst för mig - så det är inte det att jag inte använder ställning som en "hallå"teknik. (har även sett en ställd häst bocka hela ridhuset igenom med.. det såg lite intressant ut.. den SKA inte kunna göra det rent anatomiskt, men hon lyckades på något sätt)

Att ha en igång häst att vända på sin framdel känns mest onödigt, visst - givetvis ska du Fånga din hästs intresse och säga åt den att "hallå - det här fixar matte, sköt du dina ben så sköter jag resten" alt "hoj! jag vill något här uppe!" men det finns det andra varianter på. Att hindra hästens tankar från att gå Frammåt är både bra ock negativt, men det jag är lite skeptisk till ang. den här ställa-vända vid stressad/orolig alt. rädd häst är att vi lär hästen att blir man rädd vänder man om tekniken är felaktigt använd/inlärd. Personligen föredrar jag en häst som blir rädd men tänker frammåt-förbi ist för bakåt-vänd. Jag personligen vill absbolut inte rida på en häst som stressar runt-runt-runt även om jag bara mjukt ber den ställa sig, sett alldeles för många hästar gå Runt. I paddock föredrar jag då att arbeta antingen fyrklövermönster eller stor volt-liten volt, men stor volt - liten volt endast på en häst som har bra bogkontroll/balans och aldrig så liten volt att den "vänder" runt varesig framdel eller bakdel, den ska helt sonika bara gå en liten rund fin volt medan matte pustar ut. Där ligger många av våra fel, spänner sig våra hästar (oavsett anledning) så spänner vi oss, och ofta slutar vi andas alt. börjar stressandas och det är en triggerpunkt. När vi som flockledare blir spända eller stressade i en situation pga att hästen är stressad blir kommunicationen något i stil med
"Hallå, det där var äckligt matte" hästen reagerar på något.
"Ih, ja, det var superäckligt" matte reagerar på hästen reaktion genom att spänna sig.
"Jag tror inte jag vill gå förbi här" hästen fortsätter spänna sig iumed att matte med säger via sina spänningar och stressade andning att hon med är rädd.
"Inte jag heller" matte spänner sig ännu mer.

Matte spänner sig för att "vara beredd"/hon tycker att hästens stress är otäck, och provocerar på så sätt fram reaktionen "tack och hej nu drar jag" från hästen. Hade hon bara slappnat av och sagt "nej då, det är luuuungt, jag fixar det" till både sig själv och hästen hade kanske utgången varit annorlunda.

Man glömmer så gärna att det är hästens huvud man rider - inte hästens ben. Och HUR stressad/rädd/pigg din häst är - har du huvudet med dig har du hästen med dig. Vilka underbara tekniker man än använder har man ju tappat hästens förtroende-respekt någonstans på vägen så egentligen är det där man ska börja.

Jag är långt ifrån världens mest tekniska ryttare, men jag har lyckats få så mycket tillit och respekt från mina pållar att de ALDRIG trotts vildsvin, älgar, bilar i 70 knyck på grusväg, trädgårdstomtar, skott, plastpåsar, kor, aggressiva hundar, ånglok, eldar och trotts trappercamp på HC har stuckit för mig.
Jag har haft en väldans tur här i världen med trevliga hästar i mitt liv, men att sitta på/leda en häst som är så rädd att du hör/känner hjärtat slå och hästen skakar - med dess förtroende och tillit vilande helt och fullt på att du fixar det, att matte/husse ser till mig. DÅ har man lyckats få hästen Med sig. tycker jag i alla fall....

Jag är inte helt säker på huruvida vi pratar om en unghäst, en pigg "vuxen och normal" häst eller en häst med grava problem. De olika kategorierna av häst närmar jag mig/tränar jag rejält olika. En unghäst förklarar man för, lungt och stilla, en pigg "vuxen och normal" häst som VET vad det handlar om kräver man av, en problem häst analyserar man och DÄREFTER anpassar man tekniken till hästen - det finns lika många tekniker inom hästträning som det finns sandkorn i Sahara.. och ingen är egentligen "fel" den bara funkar mer eller mindre bra en just den hästen..

jag missförstår dig säkert, håller på att sluta röka så jag är inte världens mest trevliga eller för den delen mest vakna människa just nu... :/ isch. nikotin.:cool:

Senast ändrad:

Händer det ofta att hästen är just överdrivet gåpåig kan det ligga spänningar i kroppen på hästen och då börjar jag passen med arbete vid handen så att jag ser att hästen rör sig bra och inte stressar upp innan jag sitter upp.;)

Menar du som longering innan?

För att kunna rida din häst på lång tygel måste du börja från kort och sen öka längden. Det är ingen idé för en häst som gått med kort tygel (engelsk ridning) att bara släppa o börja rida på långa, lång tygel betyder inte samma sak för en engelskriden häst som en western riden häst. Sen kan dom ju lära sig både och.
Fast damen ifråga har ju blivit western riden i 6 år! 1 år klassiskt.:confused: och hon kan arbetta på lånt tygel när motivationen och koncentrationen finns där!

Och sen är det väl olika hur tränare lär ut för jag har då aldrig lärt mig att man ska ha kortare tyglar i början för att sedan länga eftersom..;)

När min häst vill köra fullt ös vänder ja honom mot ridhusväggen och går åt andra hållet. Eller i skogen , vänder bara åt andra hållet. Stressar han igen, så vänder jag.
Sen kan det ju kännas som ett evighetsjobb, men det är lättaste vägen utan tjafs, till en lugn häst.

Även om hästen springer ifrån så kan du ta one rein stop (det använder jag mycket nu när jag rider in min häst) , alltså, om du går i vänster varv o hästen springer ifrån, så kan du vänster tygel och lyfter den så huvet böjs åt vänster. Så låter du honom gå "runt sin egen framdel" med huvet ställt åt vänster tills han saktar ner, lugnar ner eller stannar.
Samma sak åt höger.
Att ta i båda tyglarna för att stanna är helt fel tänk.

Brukar använda mig av liknande träning:) och tar i båda tygarna samtidigt är tabu...;)

kan inte annat än hålla med om att dom håller sig lugnare på lång tygel, damen ifråga blir näst intill galen om man håller henne kort... så då är det långa tyglar och så får man va snabb att ta tag med en tygel om det behövs!;)

När jag råkar ut för dylikt jobbar jag med en tygel i taget. Kortar ena tygeln och släpper ut den sakta, gasar hästen då när tygeln är lös kortar jag andra tygeln och gör om samma sak. Inget dragande i båda samtidigt utan en i taget, lugnt och fint.

Händer det ofta att hästen är just överdrivet gåpåig kan det ligga spänningar i kroppen på hästen och då börjar jag passen med arbete vid handen så att jag ser att hästen rör sig bra och inte stressar upp innan jag sitter upp.;)
Gjör också ungefär som du, när jag rider dotterns ngt ibland "pigga" 4 åriga QH st på grusvägarna. Slappnar av i sadeln och håller ena tygeln mot höften så hon får gå lite kontraställt och lugna ner sig, när hon lyssnar får hon eftergifften som belöning. På henne kan man inte dra för mkt i munnen då blir hon bara hetare och surare och går emot bettet. :smirk:

Ok tack för tipsen!:) och JA! det är härligt när det är lite krut kvar i dom!:d

Glad att du kände att det kanske gav något...

usch, läste precis igenom vad jag skrev. Ber så hemskt mycket om ursäkt - det var ganska aggressivt formulerat... Gah, när jag väl är färdig med sluta rökandet ska jag ALDRIG någonsin börja igen - får så hemskt otrevligt humör av abstinensen.. återigen - förlåt! Det var en hemskt dålig attityd jag visade upp... :/

Kanonduktigt av dig o sluta iaf...:bow: tycker jag...:bow:
Sånt kan man ha överseende med...när du berättar vad det är...
Mmmm, om man skulle oxå....:crazy: :( , sluta...dax nu:cool:

:( jao.. det e tufft som fanken och vissa dar känns det som om all går åt skogen.. bläurg. Men värst är att jag eg. är en väldigt trevlig liten tös så när jag kommer på mig själv att vara sådär grinig och otrevlig mår jag jättedåligt.. det är ju ingen som förtjänat det..

men, men.. ^^ Jag kan ju inte må så här HELA livet - det måste ju ta slut någon gång..

Pengarna jag rökt upp tidigare går till en ny stallplats åt min tant med ordentliga träningsmöjligheter så jag har ju en bra morot :D

Ja, det är bra att ha en morot....och vänner som stöttar en...
Jag slutade för ett år sen och det enda jag tänkte på cigg...cigg...
min stallvärd rökte vidare, jag hade sagt till henne, att under inga omständigheter ge mig om jag ber....
3je veckan hemskt syg...och jag bad...hehe, vad tror du hon gjorde...
Tyckte synd om mig, så den vägen är det...
Nu är det till o bearbeta sig igen....
Men du klarar det...heja på:banana:

*S* Jodå, det kommer gå.. det jag tror blir jobbigast blir tävlingarna nu i början av säsong... jag blir så attans stressad.. :rofl:

Du får väl me börja sluta nu igen? Vi kan starta en egen tråd "Sluta röka pepptråden" :D

Gjör också ungefär som du, när jag rider dotterns ngt ibland "pigga" 4 åriga QH st på grusvägarna. Slappnar av i sadeln och håller ena tygeln mot höften så hon får gå lite kontraställt och lugna ner sig, när hon lyssnar får hon eftergifften som belöning. På henne kan man inte dra för mkt i munnen då blir hon bara hetare och surare och går emot bettet. :smirk:

När du håller henne ställd funkar det då att bara använda sig av en tygel? eller behöver du använda båda?
Provade att ställa henne när jag red i paddoken igår och det är för mig omöjligt.. minsta illa tryck i mungipan oc hon går åt det hållet...
stödjer jag upp med motsvaraande tygel går det bra...:confused:

När du håller henne ställd funkar det då att bara använda sig av en tygel? eller behöver du använda båda?
Provade att ställa henne när jag red i paddoken igår och det är för mig omöjligt.. minsta illa tryck i mungipan oc hon går åt det hållet...
stödjer jag upp med motsvaraande tygel går det bra...:confused:
Prova det här, ex V varv tag i V tygel ngt höjd , H tygel lös, försöker hästen att gå åt det hållet du håller i , lägg till innerskänkeln fram så att du balancerar upp kroppen, du styr upp hästen med benen. När hästen har förstått vad du vill ,ge eftergifften och belöningen snabbt. :smirk:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 294
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
673
Senast: cassiopeja
·
Ridning Igår så red jag och en annan i stallet ut i det fina vädret. Min medryttarhäst är den där sjyssta hästen som det mycket sällan krånglar...
2
Svar
20
· Visningar
2 465
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka