Pigg häst = lång tygel?

golden_tinka

Trådstartare
Ja hur gör ni? Nyss hemkommen från en ridtur där pållen tyckte att det var fullt ös som gällde, vilket jag inte höll med om.
Målet för mig är ju att alltid kunna rida på långa tyglar med vid tillfällen som det här går det ju inte, ta och ge i all ära, men när man kommer till ge tar hästen det som ett klara, färdiga, gå...:crazy:
Det är ju inte så att man sitter och håller hela tiden, men nåt större slack på tygeln är det ju inte..:o

Är era hästar så vältränade att ni även om dom för dagen är väldigt pigga kan rida på långa tyglar, och kontrollera hastighet med hjälp av säte/vikt?

det är inte så ofta jag har det här problemet, när hon är lite lugnare går allt fint på långa tyglar.;)

Sv: Pigg häst = lång tygel?

Min häst lyssnar väldigt bra på mig i alla fall, visst kan det hända att han ökar på bra i galoppen, men då får jag ta lite i honom, sätta mig ner ordentligt och använda ljudet jag har för nedsaktning, så de funkar för mig. Sedan kan han ju också vara väldigt pigg under ridturen, men så fort jag sätter mig ner och använder de ljud jag har på honom så lyssnar han riktigt bra :) Men de gäller ju att vara konsikvent med vad man menar, man får ju inte tillåta vissa saker ibland och ibland inte tillåta de... :d

Så brukar det va för mig med för det mesta men dagar som idag, då man sitter på ett krutpaket....:crazy: :d :o
Då blir man lite rådvill...

Senast ändrad:

Hm. Det har jag med funderat på. Jag rider ofta på längre tygel ute i skogen på min gamla nordis, lite hemmabyggd westernridning om man säger så :p Hon går bättra om hon får bära sig själv än om jag stödjer i handen för mycket.
Det går ofta bra och jag kan sakta av ur alla gångarter utan att mer än krama lätt i tygeln som förstärkning till röst o sits.
Men är hon väldigt pigg så blir hon också döv för dom lätta hjälperna, då måste jag ta lite mer i munnen annars får hon ju som hon vill = springa fort utan tillåtelse.. :cool:

Ett krutpaket kan man absolut behöva hålla i lite mer! Alla hästar klarar inte av att gå på lös tygel i alla situationer. Behöver man ta tag i dem såklart att man gör det! Hur ska de annars kunna läsra sig vad man menar?

Min häst är alltid otroligt pigg, så fort han tycker att "här kan vi galoppera" (vilket är i princip överallt utom på asfalt) så är det full fart som gäller. Även på långsidorna på ridbanan :angel:
Min erfarenhet är att han blir _värre_ om man tar i honom, att det mesta löser sig när jag släpper lite på tyglarna och bromsar med sätet. Men så är han som han är också... :p

När jag råkar ut för dylikt jobbar jag med en tygel i taget. Kortar ena tygeln och släpper ut den sakta, gasar hästen då när tygeln är lös kortar jag andra tygeln och gör om samma sak. Inget dragande i båda samtidigt utan en i taget, lugnt och fint.

Händer det ofta att hästen är just överdrivet gåpåig kan det ligga spänningar i kroppen på hästen och då börjar jag passen med arbete vid handen så att jag ser att hästen rör sig bra och inte stressar upp innan jag sitter upp.;)

Hmm ska prova det! skritten går fint även när hon är pigg! traven är värst, för där är det huvudet i vädret och fort fort fort...

Ok, prova då först stillastående, sen i skritt och sen i trav. Presentera det för hästen först så att det inte blir den där dragkampen. Se det som en övning i alla gångarter och du ska inte dra nosen till din tå eller nåt utan böj, håll kvar och när hästen ger efter släpper du ut lugnt och fint.

Ååå fast det låter som något vi redan tränat på...:) brukar använda mig av det i nerförs backar då det lätt blir att damen vill öka farten... tar då tag i ena tygeln vilket gör att hon måste böja nosen mot min fot och stanna, innan vi kan fortsätta...;)

Det här med piggheten är igentligen inget problem, det hör ju till hennes personlighet.:banana:
Fast ibland undrar man ju vad som flygit i henne...

Ja, ibland är det rätt hyper:smirk: ... Min treåring kan få en del ryck när trotsen far i henne men hon dämpas på det här sättet...Tror du menar "one rein stop"-träningen men det här är mer böj och slappna av och jag vet, jag är hopplös på att beskriva hur jag gör:o

Tränade för Per L på en överhet halvblodsdam för några år sedan och då gjorde vi en variant på det här. Så fort hästen började bestämma tempo så vände vi genom att jag med ett ledande tygeltag, och skänkel tvärvände och gick åt andra hållet. Hästen ska vända direkt så det blir ett rejält tag men utan ryck och absolut bara en tygel. Hon lugnades effektivt och blev mer uppmärksam på vad jag ville efter bara några gångers vändande;)

Ok nu hänger jag med på vad det är för skillnad, mitt sätt är mer som one rein stop ja.;)
Ditt sätt var nytt ska prova det nästa gång hon är piggelin...:)

Efter en räjser galopp mötte jag några grannar(hästfolk), som hade sett oss komma farande.. dom frågade undrande om det var nån av unghästarna (oinridna 4 åringar) jag var ute på..;)
För hon hade en så pigg uppsyn...:rofl:
Men jag fick förklarat att det var en av dom äldre (10år) som inte visste att hon blivit vuxen...

Ja, jag tycker nog det...svar på frågan alltså...
Nu har jag iofs en välldigt lat häst, som inte gör nåt mer än man för stunden kräver...
Men även hon kan ha sina pigga dagar...då det är kallt-hög luft-eller hon bara mår så himla bra.... att alla måste få se det:love:
Som idag då...
Red i sidepull, vilket jag fått göra den sista tiden, då tänderna sitter på "tvären", innan tandl kommer på besök...
Hon ville framåt, men det räckte m att sitta ner lite djupare och hon saktade av...allt bara funkade som det skall, i alla gångarter:banana:
Då är det underbart och ha en unghäst...man är sååå nöjd.
Skall tillägga, att det finns stunder då inget tycks funka...men att få ner henne i lugn takt trotts pigghet har inte (hitintills) varit nåt problem:banana:

Härligt att ha en sådan häst! Rider för det mesta när jag rider ut i repgrimma, men dom gamla spökena är kvar och intalar mig att bett är säkrast när hästen är på allerten... vilket jag vet är bullshit:angel: ;)

Hästen jag rider är en Haflinger, och problemet med dom är ju att dom lätt blir lata och tappar framåt bjudningen om man hela tiden ber dom sakta ner...
så samtidigt vill jag ju att hon får utlopp för sin energi så att hon behåller den framåtbjudning hon faktiskt har.;)

tänk bara på att inte släpa hästarna på för lång tygel förfort innan de själva börjar bli självbärande.....Släpp efter mer och mer eftersom hästen bygger muskler och verkligen lyfter ryggen och trampar under sig innan man släper den fri.men va hela tiden mjuk i handen och gedemeftergift!, ALDRIG blåhåll!

Bara ett tips för hästens skull fysiskt så de bygger rätt muskler.

Lycka till!

//Emelyne

Senast ändrad av en moderator:

Fast det du just skrev, gick inte det tvärt emot vad som sägs i "Utbildning av den unga hästen" (tror i allafall att det var i den unghästboken...)? Där var väl rådet att man skulle ALLTID rida på lång tygel i början, tills hästen lärde sig att bära sig själv? Det stod t. o. m. om något "enhandsgrepp" man skulle lära sig för att kunna korta upp tygeln snabbt om det hände något.

Jo, jag är väldigt glad att jag har henne och att hon är så "lydig":love: ...
även om hon som sagt är pigg....det var hon idag oxå, men jag tog en tur i skogen barbacka och i grimma...:eek:
Och tänk, det går o rida "i form" även utan bett...tycker nog hon går bättre, utan...med bett är det ett evigt bitande och huggande just nu...
Min förra häst var hennes raka motsats...allt gick i 110...1 skentur som slutade i skogen för mig...men det fanns en orsak till det, men det är en annan historia.
Iofs var han snäll när jag satt barbacka på honom oxå, gick som på "nålar"...matte hade/har inte världens bästa balans nämligen...

Fast det du just skrev, gick inte det tvärt emot vad som sägs i "Utbildning av den unga hästen" (tror i allafall att det var i den unghästboken...)? Där var väl rådet att man skulle ALLTID rida på lång tygel i början, tills hästen lärde sig att bära sig själv? Det stod t. o. m. om något "enhandsgrepp" man skulle lära sig för att kunna korta upp tygeln snabbt om det hände något.

Det jag svarar på är hästar somär ridna ett tag och ska lära sig att bära sig själva, som har redan lärt sig gångarterna och kan balansera dig som ryttare.
En häst som man rider in (ialla fall jag) börjar jag med lång tygel tills de förstår skänklar/vikt, tygeltag osv och har börjat lära sig gångarterna sen bygger jag på med att lära dem lyfta sig själva genom att ge eftergift så fort de gör rätt så de vet vad man menar.

Om du släpper hästen sen utan att jobba upp ryggen och under benen/bakdelen så är det lätt att de fuskar sig fram då de inte klarar av det själva att lyfta upp dig utan att du hjälper den att sakta men säker bygga upp musklerna i bakdel och rygg så den blir självbärande och klarar att ex jogga, trava galoppera med lodrätthuvud på lång tygel och samtidigt bära upp sig själv. Sen kan man låta dem gå på lång tygel.

annars blirde lätt att de släpar med badelen om de inte är bärande......det är varken bra för kroppen i längden eller om du ska tävla. Jag tycker man sätter hästen bästa i första hand genom att sakta men säker får bygga de rätta musklerna.

Ang bok, självklart kan man ta ideer från böcker men det finns inte bara EN regel på hur man ska träna/rida in en unghäst. Allt beror på hur hästen är som individ samt vad man ska hålla på med.
En häst kan ha lätt för sig att bära sig själv medans andra har det svårare och måste h hjälp för att bygga upp kroppen för att klara bära sig själv och dig som ryttare.

Hästen är ju inte gjord från början ,med att bära oss ryttare....
En häst kan bära sig själv men den ska även kunna lära sig att bära sig själv och dig som ryttare, de är två olika saker.....

hoppas det inte blir rörigt för er men ni skulle förstå vad jag menar om jag fick vissa det i praktiken...då ser ni en stor skillnad på hållning och steg mm

Lycka till!!!

Tror de flesta här vet skillnaden utan att du behöver visa det. TS ville ha lite olika infallsvinklar på hur h*n skulle få bukt med en häst som ibland hettar till lite ute. ;)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 294
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
673
Senast: cassiopeja
·
Ridning Igår så red jag och en annan i stallet ut i det fina vädret. Min medryttarhäst är den där sjyssta hästen som det mycket sällan krånglar...
2
Svar
20
· Visningar
2 465
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka