Sv: Piaffen och dess svårigheter.
Tänkte bara säga att jag känner igen mej... Delen med knäna och breddningen och allt. Nu har jag iofs aldrig piaff- eller ens tramptränat min häst, men däremot har han gjort det av misstag när han missförstått. KONSTIGT NOG har han inte breddat när han gjort något piaffaktigt spontant, men när jag bara ska trava samlat kan han bredda som 17 om han inte känner sej stark nog. Mest mentalt i mitt fall tror jag (kan tillägga att jag inte har kvar hästen ifråga tyvärr) eftersom han bevisar ofta att han kan gå normalt.
Skulle gissa på att det verkligen kan löna sej att kräva hög samlingsgrad i stegen nedanför piaff och verkligen vara noga med att hästen inte breddar då (lättast i öppnan och slutan gissar jag på eftersom man då behöver böjningen, den underlättar för att inte bredda) och sen kräva ganska mycket bara något steg men sen belöna genom att rida framåt, dock kanske inte för friskt framåt utan snarare en ökad trav för att inte provocera den att börja bredda.
Inte_Ung skrev:Nordsvensken har nu kommit till piaffen i sin utbildning.
Men då så kommer omedelbart nya problem och frågeställningar.
Hur får man en god kvalitet i piaffen?
Han har trampat halva steg ett tag nu och sedan tidigt i våras så klarade han även av piaff under några steg.
För att under försommaren klara av kanske 6-7 steg i piaff.
Men, det är ju svårt ju.
Ett problem är att han "travarbreddar" i bak.
Och så börjar rumpan att svänga fram och tillbaka.
Och så faller det isär och ramlar åt sidan.
Jag antar att det beror på att det saknas litet styrka.
Är det någon som har några tips på hur man kan hjälpa honom att inte falla isär på dett där viset?
Har någon erfarenhet av något liknande?
Och så är det det där med träningen och maten.
Det verkar som att han måste vara på absolut topp för att orka med att piaffera.
Rätt mat, den minsta lilla proteinbrist gör honom stel och då så fungerar ingenting.
Och så motionen.
Han har ett litet problem med upphakning av ena knäskålen, och det blir värre om vi bara rider samlat.
Men försvinner om vi även ger oss ut och "monté"-travar någon gång i veckan.
Det är även efter dessa snabb-jobb i trav som piaffen fungerar som bäst.
Jag brukar rida tempoväxlingar mellan kort-kort trav och snabb trav, med allt kortare tempo i de korta partierna med halva steg och slutligen piaff i de sista uppsamlingarna.
Har gör ni och har ni några goda råd att ge?
Tänkte bara säga att jag känner igen mej... Delen med knäna och breddningen och allt. Nu har jag iofs aldrig piaff- eller ens tramptränat min häst, men däremot har han gjort det av misstag när han missförstått. KONSTIGT NOG har han inte breddat när han gjort något piaffaktigt spontant, men när jag bara ska trava samlat kan han bredda som 17 om han inte känner sej stark nog. Mest mentalt i mitt fall tror jag (kan tillägga att jag inte har kvar hästen ifråga tyvärr) eftersom han bevisar ofta att han kan gå normalt.
Skulle gissa på att det verkligen kan löna sej att kräva hög samlingsgrad i stegen nedanför piaff och verkligen vara noga med att hästen inte breddar då (lättast i öppnan och slutan gissar jag på eftersom man då behöver böjningen, den underlättar för att inte bredda) och sen kräva ganska mycket bara något steg men sen belöna genom att rida framåt, dock kanske inte för friskt framåt utan snarare en ökad trav för att inte provocera den att börja bredda.