Piaff/passage

Ida4949

Trådstartare
Jag rider en valack just nu som kan samla sig väldigt bra och har muskler och fint hull osv. Han har otroligt starka bakben så musklerna för piaff och passage finns nog där. Hur lär man dem dessa rörelser? Jag vet att det krävs en otroligt bra balans mellan framåtmotor och samling för att överhuvudtaget påbörja tramp och piaff/passage!

Så min fråga är; hur lär jag hästen piaff och passage och vilket bör man fokusera på först?

Hoppas att det finns någon kunnig människa där ute som kan hjälpa mig. Otroligt tacksam för svar!

Jag rider en valack just nu som kan samla sig väldigt bra och har muskler och fint hull osv. Han har otroligt starka bakben så musklerna för piaff och passage finns nog där. Hur lär man dem dessa rörelser? Jag vet att det krävs en otroligt bra balans mellan framåtmotor och samling för att överhuvudtaget påbörja tramp och piaff/passage!

Så min fråga är; hur lär jag hästen piaff och passage och vilket bör man fokusera på först?

Hoppas att det finns någon kunnig människa där ute som kan hjälpa mig. Otroligt tacksam för svar!
Ska du lära denna häst seriebyten, piaff o passage så skulle jag nog se till att få tag på en duktig tränare som kan hjälpa dig med detta irl. Inget man sitter och läser sig till på olika internetforum. Vilken nivå rider du själv på? Man måste vara hyfsat kompetent för att lära hästen detta utan att snurra till det alltför mycket i huvudet på den. Du måste ha balans, timing och taktkänsla som heter duga.

Du bör ta hjälp av en tränare, att börja med dessa rörelser är inget som du lär dig på ett forum.
Vad säger ägaren till hästen? Du kanske kan rida för den tränaren som ägaren använder.

Jag har bara lärt in passage, men den har kommit naturligt när hästen har varit redo för det helt enkelt. Då har jag bara suttit till lite extra i traven och så har det blivit passage nåt steg, beröm på det så förstår hästen att det var rätt, och sen fick vi fler och fler steg. Men den hästen hade väldigt lätt för sig.

Jag har haft en häst som varit så pass stark och utbildad att den börjat trampa på riktigt. Då gick den redan Georg/Msv A på träning.
Med den började vi ur skritt, samlade skritten, hade den ordentligt framme för skänkeln. Sedan bad jag om mer och mer energi utan att släppa iväg den för mycket framåt. Så fort hon bjöd på kvickare/"trampigare" steg så berömde jag och minskade "trycket" alternativt red fram i trav. Ägaren var alltid med från marken för att se att det blev korrekt tramp samt att instruera.
Nu var detta mest som styrketräning då jag aldrig haft som mål att rida dessa klasser på tävling. Ägaren hade även kollat med vår A-tränare om hon tyckte det var en bra ide att börja lite med trampandet.

Min gör vad min tränare kallar "tecknar mot passage", alltså travar "passage-liknande" med mer bärande, svikt och längre steglängd när jag lyckas sätta fronten exakt framför bakdelen (vi pratar millimetrar) och har exakt rätt energi framåt (denna häst vill hellre gå på tvären lite hafsigt och placera sin ryttare vid sidan om sin tyngdpunkt så det är inte jättelätt). Jag sätter den långsamma takten med lättridning (eller... vi hjälper eg, varann att långsamma ner takten men behålla tempot). Tanken är dock inte passage för det är han inte redo för än, utan bara att lugna ner travtakten och öka svikten och bärigheten successivt - det är bara jag som är för kass för att kunna moderera det än :D

Men jag upplever också (från den nivå jag är) att det verkligen är som de andra skriver, ett successivt uppbyggande av en massa olika komponenter (ex styrka, balans, lyhördhet och lydighet för ryttarens hjälper och balans). Det ena ger det andra, det finns inget recept man kan ta rakt av, för det är så väldigt mycket "ifs and buts"... Förkrav kanske..? Att göra hjälp Y kommer bara att fungera om hjälp X också sitter, och X kommer bara att funka om V funkar,,, osv.

Ta hjälp av en erfaren tränare som själv tävlat i dessa klasser inom dressyr där piaff och passage ingår och som har utbildat många elever upp till svår klass.
Gör INTE som jag och låt en amatörtränare förstöra hästen genom att gå för fort fram och ha knasiga metoder för att nå målen.
Duktig tränare är A och O.. en som själv tävlat svår klass och utbildat många hästar upp till svår klass. och ingen som harvar runt på MSV klasser och lär ut tramp utan någon som helst egen erfarenhet av att ha tävlat de själv.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 014
Senast: WildHorse
·
Dressyr Hej! jag har efter mycket om och men börjat leta efter en ny kompis att tävla och träna dressyr med. Jag har kollat runt på diverse...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 711
Senast: Kristall10
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 773
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar