Physulliumfrö/loppfrö

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Trollungen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 4 284
Sv: Physulliumfrö/loppfrö

Ja detdär med en vecka per månad låter väl ganska bra! Men hur länge tar det egentligen för sanden att bli såpass stor mängd att det kan vålla problem, är 1v/mån smart med tanke på det?

Jag har funderat en hel del kring loppfrö den senaste tiden...

Om man ska ge 2dl, är det då mer effektivt om man ger hela mängden på en gång, istället för att dela upp det på två mål?

Jag har också tänkt på att det kanske skulle vara mer effektivt om loppfröna inte gavs i samband med annan mat (större mängd). De bör fånga upp grus bättre om det inte "blandas ut" med flera kg hö???

Funderar därför på att ge 2dl loppfrö blandat med någon dl färdig betfor +lite extra vatten någon timme innan utfodring...

Vad har ni för tankar kring detta?

Jag har lärt mig att det bästa är att ge stor mängd vid ett tillfälle och utspätt så lite som möjligt. Dvs 1 dl/100 kg häst men det kan vara svårt att få hästen att äta fröna enbart.

Det går bra att strö fröna torra på maten och blöter man fröna så ska de inte stå längre än 10 minuter.

Till min häst är jag tvungen att blanda med betfor, lite havre samt foderjäst för att han ska äta.

Blandade mellanmål i en skål till min häst idag och gick ut med det till henne i hagen.
2 dl loppfrö 1 dl färdig betfor 1-2 dl vatten och ett litet äpple i bitar + vitaminer och mineraler. Rörde ihop det till en "gröt" och det slank ner utan problem :d

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 718
Senast: lundsbo
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 064
Senast: Egonson_
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 826
Senast: svea
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 828
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka