Petit Brabancon

Sv: Petit Brabancon

då finns det alltså fler folk med brabancon, bordercollie och lagotto... hur stor är sannolikheten? :D

Jag förutsatte att du menade hundägaren,,,,men du kanske menade hunden? Har aldrig hört honom kallas så - men man kan ju aldrig veta förstås.
De har ofta påhälsning av en fralla, känns det också igen?

låter väldigt bekant med frallan :D det bör vara rätt gäng. lille hugo är pappa till mina valpar :)

*kl*

Puttar lite samt kapar tråden, den var så färsk så jag bryr mig inte om att starta en ny :)

Jag träffade en PB för några veckor sen, och blev totalsåld :love:
Vi har/ har alltid haft jakthund (tax, småländsk stövare och de sista 12 åren wachtelhund) men eftersom jag inte planerar att flytta tillbaka till landet än på några år och därför inte kommer jaga känns det inte schysst att ta upp wachtelgrabben jag haft som min.
Egentligen ska jag inte skaffa hund på nåt år eller två ändå, men man ska ju vara ute i god tid :D

Men så till min fråga; har googlat en del om rasen och förstått att de har en del problem med rumsrenhet? Handlar det om dålig avel, eller att det är en småras och att de är svårare att läsa av?
Vad tycker ni som känner till rasen bättre/har en PB/griffon själva?

Vi har en Petit Brabancon eller jag 2 st har vi :D
Apan som den ena heter är en pajas, hon älskar människor och vill alltid vara nära. Hoppar och studsar gör hon mest hela tiden :)
Vi har tränat en del Agility och det tycker hon är superkul.
För våran del har det inte varit några problem med jaktlust hon är väldigt följsam.
Rumsren är hon också.
Trazan som vi också har är hennes son han är likadan som mamma hoppig och flängig :p han gillar också agility han har jag bara lite smått börja träna ordentlig inkallning löst han är inte så gammal ännu.
Han skall dock flytta utomlands så snart har vi bara en PB.
Hans rumsrenhet är lite si och så men somsagt är han inte supergammal än heller.

Ja, de verkar vara riktiga pajasar :D
Har varit inne lite på fransk bulldog också, men tycker dom verkar ha alldeles för mycket problem med hälsan...

Så er tik har inte haft några problem med rumsrenheten?
Efter vad jag har läst så verkar hanarna vara de med mest problem, så som att de dels kissar inne, men även skvätter/markerar mycket revir?

rumsrenheten kan vara ett bekymmer, speciellt med hanar, iom att de gärna skvätter, speciellt om det finns tikar i närheten.
mina två äldre tikar är rumsrena med specifikationen "om man ser till att ta ut dem". gammeltiken säger till genom att krafsa på dörren, vilket man inte alltid hör, och yngre tiken kommer och tittar på en när det är dags. bekymret är att tittandet också betyder: jag är hungrig, lek med mig, kela med mig mm mm. det tog dock ungefär 18 månader innan hon började säga till över huvud taget. valpen är bara 13v så här långt, så där har jag inga som helst förväntningar på rumsrenhet på ett bra tag.

Okej :)

Jag föredrar hanar överlag, men jag kanske får tänka om i så fall..
Att ha en hund som kissar inne innan den blivit helt rumsren är ju en sak, men att ha en hund som skvätter inne i tid och otid trots att den är äldre och kanske är rumsren i övrigt är ju inget roligt...

enligt "min" uppfödare brukar det gå bra hemma med en hane så länge man inte har en tik också. hemma hos andra får man hålla koll på båda sorterna... finns en praktisk anledning till namnet "knähund" :)
skämt åsido, när hunden väl är rumsren så brukar det gå bra både hemma och borta, men det kan ta ett tag innan man nått dit

Okej :)

Att det tar ett tag är som sagt inga problem, så kan det ju vara med alla raser.

Är det någon som har tips på en bra uppfödare i sthlmstrakten så får ni jättegärna PMa!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 644
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 243
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 936
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 639
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka