En sak jag funderat mycket på (kanske t o m har startat någon liknande tråd förut ) är hur det egentligen är tänkt att man ska filosofera vid inlärning?
Som exempel en helt grön häst på AR-fronten eller en som inte blivit tränad på länge och därmed blivit lite stel/mindre jämnmusklad och rakriktad.
För å ena sidan så är ju filosofin "kvalitet före kvantitet" å andra sidan så filosoferar ju de flesta (?) som så att man ska ta det lite lekande och med fina hjälper.. På en häst som är lite stel/kort i ryggmusklerna t ex så måste man väl mer eller mindre få denne gå hyfsat rätt för att den ska kunna stretcha? Vad gäller böjningen så finns det ju egentligen inget halvbra/halvdåligt utan rätt och fel, möjligen med liite variationer. Antingen böjer ju hästen igenom ryggen och kortar innersidan - länger yttersidan och får hyfsat bra viktfördelning på benen, eller så går den med s-kurva och felbelastning... Och öppna och sluta likaså, det är ju ingen idé att få till en ful skänkelvikning eller med felböjning, då är man ju verkligen inte inne på kvalitet.
Men den andra aspekten då; hur petig eller sträng tycker ni man kan vara med en häst i ett inlärningsstadie? För att få kvalitet. Att man ska ta det stegvis är jag med på, men som exempel så är lång och låg redan befäst, tempot bra och hästen är "med", då känns ju böjning som ett naturligt steg att börja med. Om det blir totalt fel och man ger "rätt signaler" men hästen ändå inte lyssnar, hur okej/inte okej tycker ni det är att vara sträng och tillrättavisa hästen då? nu menar jag inte misshandla, men t ex tvärstanna och backa om den inte tar förhållningar, dutta med spöt på baken om den stannar, "trycka" ganska hårt med handen om bogen faller in, säga "nej!" med sträng röst osv.
Tror ni det förstör jobbet och meningen med AR att vara "sträng" och petig med kvaliteten redan i grundutbildningen, eller tycker ni att man ska prioritera kvaliteten tills hästen kan göra det mer naturligt?
Som exempel en helt grön häst på AR-fronten eller en som inte blivit tränad på länge och därmed blivit lite stel/mindre jämnmusklad och rakriktad.
För å ena sidan så är ju filosofin "kvalitet före kvantitet" å andra sidan så filosoferar ju de flesta (?) som så att man ska ta det lite lekande och med fina hjälper.. På en häst som är lite stel/kort i ryggmusklerna t ex så måste man väl mer eller mindre få denne gå hyfsat rätt för att den ska kunna stretcha? Vad gäller böjningen så finns det ju egentligen inget halvbra/halvdåligt utan rätt och fel, möjligen med liite variationer. Antingen böjer ju hästen igenom ryggen och kortar innersidan - länger yttersidan och får hyfsat bra viktfördelning på benen, eller så går den med s-kurva och felbelastning... Och öppna och sluta likaså, det är ju ingen idé att få till en ful skänkelvikning eller med felböjning, då är man ju verkligen inte inne på kvalitet.
Men den andra aspekten då; hur petig eller sträng tycker ni man kan vara med en häst i ett inlärningsstadie? För att få kvalitet. Att man ska ta det stegvis är jag med på, men som exempel så är lång och låg redan befäst, tempot bra och hästen är "med", då känns ju böjning som ett naturligt steg att börja med. Om det blir totalt fel och man ger "rätt signaler" men hästen ändå inte lyssnar, hur okej/inte okej tycker ni det är att vara sträng och tillrättavisa hästen då? nu menar jag inte misshandla, men t ex tvärstanna och backa om den inte tar förhållningar, dutta med spöt på baken om den stannar, "trycka" ganska hårt med handen om bogen faller in, säga "nej!" med sträng röst osv.
Tror ni det förstör jobbet och meningen med AR att vara "sträng" och petig med kvaliteten redan i grundutbildningen, eller tycker ni att man ska prioritera kvaliteten tills hästen kan göra det mer naturligt?