Sv: pessoaselen
Jag är tyvärr varken begåvad med filmkamera eller annat, och hade förmodligen inte ens lyckats få in en eventuellt film på datan heller(= totalt oteknisk):smirk:
Jag använder inte pessoat just nu heller på ngn häst.
För oss är det ett hjälpmedel som används som ett kompliment i vissa lägen.
Jag har tex en gammal bäckenskada som gör att jag har svårt att sitta och "harva runt i en paddock" långa stunder.
För att kunna hjälpa till att hålla tävlingsindividerna igång har jag då under årens lopp använt pessoat för att lätt kunna arbeta hästen aktivt, under en kort stund. Detta har kombinerats med tömkörnig, uteritt osv.
Jag har spänt det efter instruktionerna.
Men mkt "löst" i början, inte spänt in dom hårt, och tvingat dom i rätt position.( som jag sett flertalet gånger). Efter ett tag, när hästen trampar på lungt, så spänns den i lite i taget,givetvis för att få hästens rygg att jobba effektivare, samt att hjälpa bakbensarbetet.
Fungerar bra på hästar som av naturen är lite lata och gärna går och "tjuvar"
Hade hjälp av en av Sveriges största och kändaste unghästutbildare i början, som lärde mig allt om hur det ska användas för att få maximal utdelning av arbetet.
ALLA hjälptyglar är "farliga" när dom används fel.
För några av er är pessoalonget en styggelse, själv anser jag att en gramantygel i en "dålig ryttares" hand är fruktansvärt.
Allt sådant måste användas med kunskap och med stor respekt för djuret.
Vissa kallar det att fuska, att gå genvägar.
För mig har det blivit en hjälp i min vardag, ngt som används på kanske var 10. onde häst eller ngt.alltså ingenting ´vi skliter på dagligen.