Pessoas longeringssystem??????

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jjeg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 96
  • Visningar Visningar 19 827
Sv: Pessoas longeringssystem??????

Matilda_o_Bonita skrev:
49c71733.jpg

Linorna är fästa i longergjorden (behöver inte vara) och löper genom bettringarna, via ringar i longergjorden och är fästa i tunneln runt hasorna, vilket betyder att ju längre ut hästen har bakbenen, desto mer tryck får den i munnen, men när den får in bakbenen under sig så fösvinner trycket från munnen.

Sorry, skrev fel, såhär ska det vara:

Linorna är fästa i longergjorden och löper genom bettringarna, i vissa fall via ringar i longergjorden och är fästa i tunneln runt hasorna, vilket betyder att ju längre ut hästen har bakbenen, desto mer tryck får den i munnen, men när den får in bakbenen under sig så fösvinner trycket från munnen.

Det beror ju givetvis på hur hårt man spänner den, hästen ska ju kunna skjuta på med bakbenen utan att få ryck i munnen, men samtidigt inte kunna släppa bakdelen och bli för lång.

Vet inte speciellt mycket om denna metod, men som sagt så tycker jag inte att det är något att rekomendera om man inte är 100% säker på vad man ger sig in på och vilka risker det innebär.

Men alltså, även när hästen jobbar med baken under sig så kommer den väl att sträcka ut benen bakåt i varje steg, och då blir det väl inte nån eftergift..? Eller är jag helt ute och cyklar..? :confused:

Tänkte också på det...borde det inte vart bättre om inspänningen i munnen och inspänningen i bak inte hade haft någon förbindelse?

Ursch. Jag har aldrig använt något sådant (aldrig använt inspänningstyglar övht på min häst) och kommer nog aldrig göra det. Min spontana reaktion är att Varför vill man ha något sådant på sin häst? Om man inte kan jobba sin häst utan en massa rep och snören så tycker jag man ska lära sig det istället för att fuska på det här viset. :mad: :crazy:

Ja det verkar ju vara mest spekulationer....jag dömer inte ut nåt som jag aldrig provat.....Är det någon som provat som kanske har lite positiva ...eller negativa erfarenheter...

Lord Owen skrev:
Ursch. Jag har aldrig använt något sådant (aldrig använt inspänningstyglar övht på min häst) och kommer nog aldrig göra det. Min spontana reaktion är att Varför vill man ha något sådant på sin häst? Om man inte kan jobba sin häst utan en massa rep och snören så tycker jag man ska lära sig det istället för att fuska på det här viset. :mad: :crazy:

Då ska jag alltså inte longera min häst enligt dig....eftersom jag saknar kunskapen ...eller? Vad menar du? Jag kan longera , tömköra mm men en av mina hästar är omöjlig....så därför funderade jag på detta....
Ni är sååå snabba på att dömma ut saker och ting utan den minsta kunskap.....jag har heller inte kunskap av denna men nog vill jag då veta fakta osv. innan jag bestämmer mig.
Så snälla ni som Verkligen PROVAT skriv och berätta...

jjeg skrev:
Då ska jag alltså inte longera min häst enligt dig....eftersom jag saknar kunskapen ...eller? Vad menar du? Jag kan longera , tömköra mm men en av mina hästar är omöjlig....så därför funderade jag på detta....
Ni är sååå snabba på att dömma ut saker och ting utan den minsta kunskap.....jag har heller inte kunskap av denna men nog vill jag då veta fakta osv. innan jag bestämmer mig.
Så snälla ni som Verkligen PROVAT skriv och berätta...

Skrev jag det? :crazy: Nej. Jag tycker inte alls att du ska sluta longera om du vill göra det, men kanske lägga ner lite mer tid på att lära dig att göra det på rätt sätt utan femtioelva snören runtomkring hästen. Kanske gå kurser eller liknande eller få någon att hjälpa dig. Om det går bra att tömköra hästen kanske du kan utgå från det och på så sätt longera.

Jag säger inte heller att du inte kan longera din häst, det var det du som skrev i början av tråden, och jag antar att du inte tycker att du kan det eftersom du letar efter inspänningstyglar som en lösning på problemet?

Jag kommer alltid döma ut inspänningstyglar (vilken de än må vara) eftersom jag aldrig sett en häst gå på det sättet jag vill se en häst gå när den haft någon form av inspänningstyglar. Skulle jag däremot träffa en häst som verkligen rör sig harmoniskt, balanserat och trevligt med en inspänningstygel så skulle jag kanske vara beredd att ändra åsikt. Jag råkar vara av den åsikten att man ska försöka eftersträva lättheten i ridningen/hanteringen och inte komplicera allt så mkt, och jag har nog aldrig sett en så krånglig grej som just pessoa inspänningen. :crazy:

Visst kan du prova, men jag tror inte det löser något i längden.

Lord Owen skrev:
Skrev jag det? :crazy: Nej. Jag tycker inte alls att du ska sluta longera om du vill göra det, men kanske lägga ner lite mer tid på att lära dig att göra det på rätt sätt utan femtioelva snören runtomkring hästen. Kanske gå kurser eller liknande eller få någon att hjälpa dig. Om det går bra att tömköra hästen kanske du kan utgå från det och på så sätt longera.

Jag säger inte heller att du inte kan longera din häst, det var det du som skrev i början av tråden, och jag antar att du inte tycker att du kan det eftersom du letar efter inspänningstyglar som en lösning på problemet?

Jag kommer alltid döma ut inspänningstyglar (vilken de än må vara) eftersom jag aldrig sett en häst gå på det sättet jag vill se en häst gå när den haft någon form av inspänningstyglar. Skulle jag däremot träffa en häst som verkligen rör sig harmoniskt, balanserat och trevligt med en inspänningstygel så skulle jag kanske vara beredd att ändra åsikt. Jag råkar vara av den åsikten att man ska försöka eftersträva lättheten i ridningen/hanteringen och inte komplicera allt så mkt, och jag har nog aldrig sett en så krånglig grej som just pessoa inspänningen. :crazy:

Visst kan du prova, men jag tror inte det löser något i längden.
Har bara problem med en av hästarna.....kunskaperna har jag, men just denna häst har jag problem med....Men varför dessa påhopp jag begriper inte :confused: ....visst kan man tycka en massa och ha åsikter .....men jag tycker inte man ska gå på som du.du känner ju inte ens mig

jjeg skrev:
Har bara problem med en av hästarna.....kunskaperna har jag, men just denna häst har jag problem med....Men varför dessa påhopp jag begriper inte :confused: ....visst kan man tycka en massa och ha åsikter .....men jag tycker inte man ska gå på som du.du känner ju inte ens mig

Var har jag hoppat på dig? Jag tycker inte att man ska använda inspänningstyglar utan att man ska lära sig av de svårigheter man ställs inför, lär man sig sedan rätt och tar tid på sig så går det utan inspänningstyglarna, men jag kommer inte dödshota dig om du använder dem, det är din ensak. För mig är det självklart att man inte kan tillräckligt för den specifika situationen om man behöver inspänningstyglar (med reservation för att de möjligen kan behövas ibland, men då ska de användas sparsamt) men det är inget fel i det, man blir aldrig fullärd! Att jag framför min åsikt, som inte är samma som din, är inte samma sak som att säga att du är dum i huvudet för att du inte tycker samma sak. :crazy:

Sedan är det väl ganska obvious att dina kunskaper inte räcker till (inte samma sak som att du inte har några!) för just den här hästen om du inte kan longera den på rätt sätt? Din kunskaper kanske behöver bli ännu större för att klara det här, och då är det bara att jobba på!

jjeg skrev:
Vad då för sökfunktion och vad ska jag söka efter....är jag dum eller :rofl:

Tjaa, det är åtminstone bra gjort att skrapa ihop drygt 100 inlägg på Buke utan att upptäcka att det finns en sökfunktion.

Vad du ska söka efter? En bra idé är väl att söka information om det du frågar om :idea:

Lord Owen skrev:
Var har jag hoppat på dig? Jag tycker inte att man ska använda inspänningstyglar utan att man ska lära sig av de svårigheter man ställs inför, lär man sig sedan rätt och tar tid på sig så går det utan inspänningstyglarna, men jag kommer inte dödshota dig om du använder dem, det är din ensak. För mig är det självklart att man inte kan tillräckligt för den specifika situationen om man behöver inspänningstyglar (med reservation för att de möjligen kan behövas ibland, men då ska de användas sparsamt) men det är inget fel i det, man blir aldrig fullärd! Att jag framför min åsikt, som inte är samma som din, är inte samma sak som att säga att du är dum i huvudet för att du inte tycker samma sak. :crazy:

Sedan är det väl ganska obvious att dina kunskaper inte räcker till (inte samma sak som att du inte har några!) för just den här hästen om du inte kan longera den på rätt sätt? Din kunskaper kanske behöver bli ännu större för att klara det här, och då är det bara att jobba på!

Ja, inte var det detta jag ville när jag ställde en enkel fråga...ifrågasättning av mig och mina kunskaper.
Kan ju bara tillägga att jag aldrig använt några former av remmar på mina pållar. Varken inspänningstyglar , snodd, martingal och allt vad det nu finns. Jag ville bara veta vad detta var för nåt......Tokigare kan det ju inte bli....SUCK

Elektron skrev:
Tjaa, det är åtminstone bra gjort att skrapa ihop drygt 100 inlägg på Buke utan att upptäcka att det finns en sökfunktion.

Vad du ska söka efter? En bra idé är väl att söka information om det du frågar om :idea:

Jo vad ska jag säga ....har alltid bara skrivit mitt inlägg och kollat av detta inlägg och så,,,,,sen har jag kollat på radannonserna....
Har faktiskt inte kollat speciellt på allt annat som finns här. :confused:

Jag har ett Pessoa-longer hängande i min sadelkammare...den används inte flitigt alls, men i vissa fall, med vissa hästar så har den fungerat alldelles ypperligt. Särskilt bra till hästar som ahr en svag rygg, icoh som man vill hjälpa till att muskla utan ryttare på ryggen...

Att då använda det ca två ggr i veckan, kombinerat med vanlig tömkörning, skogspromenader mm ger mkt god effekt.

Rätt inspänt så arbetar hästen lugnt och harmoniskt, och det tar inte lång tid innan den hittar rätt form, där det blir bekvämt för den att jobba.

MEN DET ÄR ABSOLUT INTE ETT HJÄLPMEDEL I HANDEN PÅ EN ORUTINERAD MÄNNISKA!!!

som med det mesta annat- man kommer långt med förnuft!!!

ancan skrev:
Jag har ett Pessoa-longer hängande i min sadelkammare...den används inte flitigt alls, men i vissa fall, med vissa hästar så har den fungerat alldelles ypperligt. Särskilt bra till hästar som ahr en svag rygg, icoh som man vill hjälpa till att muskla utan ryttare på ryggen...

Att då använda det ca två ggr i veckan, kombinerat med vanlig tömkörning, skogspromenader mm ger mkt god effekt.

Rätt inspänt så arbetar hästen lugnt och harmoniskt, och det tar inte lång tid innan den hittar rätt form, där det blir bekvämt för den att jobba.

MEN DET ÄR ABSOLUT INTE ETT HJÄLPMEDEL I HANDEN PÅ EN ORUTINERAD MÄNNISKA!!!
som med det mesta annat- man kommer långt med förnuft!!!
Tack.... :bow:
Precis som du skriver med sunt förnuft kommer man långt......
Sen håller jag verkligen med om att orutinerade inte ska använda detta som hjälpmedel.

Jag har använt Pessoas longersele och tycker INTE om den. Både min och övriga hästar jag sett den på har gått bakom hand. Och det är det sista jag eftersträvar. Har kastat min sele som bara gjorde mig irriterad i sadelkammaren.

jjeg skrev:
Ja, inte var det detta jag ville när jag ställde en enkel fråga...ifrågasättning av mig och mina kunskaper.
Kan ju bara tillägga att jag aldrig använt några former av remmar på mina pållar. Varken inspänningstyglar , snodd, martingal och allt vad det nu finns. Jag ville bara veta vad detta var för nåt......Tokigare kan det ju inte bli....SUCK

Jamen, vad förväntar du dig? Klart att man på ett forum kommer ställa följdfrågor, fråga vad du ska ha det till, komma med sina egna åsikter samt komma med onödig utfyllnad, det är inte direkt oväntat. Du frågar efter en inspänningstygel och berättar i samma veva att du inte riktigt får det att fungera med din ena häst i longeringen? Självklart drar man egna slutsatser av det, fel eller ej. Det är bra (enligt mitt synsätt) att du aldrig använt "remmar" tidigare, vilket jag tolkar som att du inte behövt dem. :bow: Jag ifrågasätter inte ditt kunnande, du skrev ju själv att du inte fick det att fungera med din ena häst, alltså har du inte kunskaperna till att få det att fungera. Det är ingen förolämpning.

Sedan kanske jag ska påminna om att vad folk kallar harmoniskt, avslappnat, fin form etc. varierar med varje människa. Bara ett tips. :idea:

Senast ändrad av en moderator:

Jag har inte provat nån sorts sele, men jag tycker att pessoaselen verkar uppmuntra till att knäcka av i nacken.

Hypotetiskt: Hästen är inte stark nog att bära sig längre stunder än. Man spänner in den relativt löst och lågt, och börjar longera. I varje steg vår hästen ett ryck i munnen och ett tryck på baken, vilket gör att nosen åker in och förhoppningsvis gör även baken det. Hästen bär sig några steg, men orkar sen inte, och bakbenen faller ut. Hästen blir återigen ryckt i munnen, men orkar inte få bakbenen under sig. Den drar nosen längre in för att slippa rycken i munnen, och finner att "Aha! Går jag såhär är det inte jobbigt, och jag får vara ifred i munnen!". Vad har den då för anledning att jobba i rätt form igen? Den får den belöningen den vill ha när den gör rätt.

Som sagt, jag har inte använt selen, men det är såhär jag tänker angående den.

Liknande trådar

Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 458
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 198
Senast: MiniLi
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
390
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 189
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka