Personvåg i lutande hus

Skulle gärna ställa mig på djuraffärens/veterinärens våg, men vill ju helst väga mig utan kläder 😅
Om du vill kan du skaffa en fiskevåg/liknande. Plocka av dig kläderna när du kommer hem, stoppa i en kasse och väg.
Jag har använt djuraffärens våg ett par gånger nu när simhallen varit stängd. Men jag är nöjd med att bara göra schablonavdrag för kläderna.

(I ena butiken var jag tvungen att fråga för den var undangömd i ett hörn, så hittade inte och då behövde jag ju förklara om stängd simhall osv. när jag inte hade något djur med mig. :o)
 
Om du vill kan du skaffa en fiskevåg/liknande. Plocka av dig kläderna när du kommer hem, stoppa i en kasse och väg.
Jag har använt djuraffärens våg ett par gånger nu när simhallen varit stängd. Men jag är nöjd med att bara göra schablonavdrag för kläderna.

(I ena butiken var jag tvungen att fråga för den var undangömd i ett hörn, så hittade inte och då behövde jag ju förklara om stängd simhall osv. när jag inte hade något djur med mig. :o)

Är det inte pinsamt att ställa sig på den? De står ju ofta rätt öppet.
 
Får fundera på vad jag har som är planare än ett golv 🤔

Fast att lutning påverkar är ju inget unikt för mig. Det skiljer flera kg beroende på bar jag ställer vågen.

Alltså golv är ju oftast väldigt oplana, speciellt parkett o liknande. Då diffar det massor men det är inte pga att underlaget lutar utan pga att det är ojämnt. Jag kalibrerar massor på jobbet och är det en noggrann kalibrering ska vikten visa samma i varje hörn och mitten av vågen. Det viktigaste är dock helt klar att den först står helt jämnt på benen (noggranna vågar har i vissa fall bara 3 ben varav 2 reglerbara för att inte råka få den att stå på en diagonal). Sedan ställer man in nollan och sedan kontrollerar man att den står jämnt på benen igen (genom att trycka på hörnen och kanterna en och en, den ska inte glappa det minsta). Sedan är vågen fit for fight att tareras och kontrolleras med vikter.

För en vanlig badrumsvåg är det nästintill garanterat att den inte står jämnt på benen som ger orimliga diffar. Flyttar du den 1 cm ändrar du hur den står igen om underlaget inte är perfekt och då får du göra om.
 
En bit bänkskiva eller ett hyllplan? En stadig bok är förmodligen planare än ett (äldre) parkettgolv också. Sen beror det ju på hur man står på vågen, står man inte likadant med fotplacering osv kan det också diffa.

Fast egentligen är det märkligt att vi inte använder gigantiska fiskevågar, de har mycket bättre tillförlitlighet...
Funderar på om inte en hö-våg funkar? Hänga taket och klättra ner i ikeapåsen på kroken :D
 
Att säga att jag kommit dit bara för att få låna deras våg var pinsamt. Men det gick lite under "alla hittar på nya lösningar i pandemitider". :angel: Jag hindrade ju inte några andra kunder och på en mindre ort så bjussar de på rätt mycket service som billig goodwill.

På den större butiken där vågen står i entren så steg jag bara upp på den som om det var ett infall när jag ändå passerade förbi på vägen ut (efter att ha tajmat så inte massor av folk passerade precis då) Tänker de något så får de väl göra det. Men jag hade ju inte gått dit regelbundet varje torsdag tills alla i personalen kände igen mig. Om jag faktiskt var stamkund som handlade djursaker så hade jag däremot kunnat göra en rutin att hoppa på vågen varje gång jag haft riktiga butiksärenden.
 
Då simhallen här var stängd började jag väga mig på jobbets våg ämnad för lastpallar :D Inte speciellt noggrann, väger på ett kilo när. Men passade på på lunchen, då ingen var på plats för att fråga vad i hela fridens namn jag pysslade med.
 
Konstaterar nu att det finns rätt gott om tarerbara hövågar för upp till 100 kg i en rimlig prisklass. Skulle jag få för mig att skaffa våg hemma igen skulle det vara min lösning. (Dock inte med ikea-påse, utan en enkel brädgunga att sitta på. :idea:)

Den lösningen har även fördelen att man enkelt kan väga vandringspackning eller resväska. Inte tillräckligt bra noggrannhet för katterna dock, där får fiskevåg+påse vara den förhärskande lösningen även i framtiden.

Edit: @MiaMia, jag såg det efter en snabb googling, det vara bara en mer begränsad variant som råkade hänga framför mig nyss...
 
Konstaterar nu att det finns rätt gott om tarerbara hövågar för upp till 100 kg i en rimlig prisklass. Skulle jag få för mig att skaffa våg hemma igen skulle det vara min lösning. (Dock inte med ikea-påse, utan en enkel brädgunga att sitta på. :idea:)

Den lösningen har även fördelen att man enkelt kan väga vandringspackning eller resväska. Inte tillräckligt bra noggrannhet för katterna dock, där får fiskevåg+påse vara den förhärskande lösningen även i framtiden.
Värt att göra bara för att få en gunga hemma. :)
 
Återkommer när jag hängt upp den! Kan till och med öppna mitt hem för buke-vägning om någon är hugad. :D

(Ska bara tapetsera och lägga golv där den ska hänga först...)
 
That escalated quickly 😂

Själv tänkte jag på om du typ kan ställa vågen på ett bord, en bänk eller nåt och väga dig? 🤔
 

Liknande trådar

Hemmet Har blivit helt besatt av gamla jugend sängbord med marmorskiva, precis som resten av Sverige. :D De verkar svåra att få tag på och går...
Svar
4
· Visningar
436
Senast: Wysiwyg
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 762
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 170
Senast: kolblakkur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp