Personspår och regn, hur påverkas vittringen?

muppia

Trådstartare
Ja, frågan ställdes i rubriken.

Hunden spårade inte alls igår, regnade när jag la spår men sol när vi spårade. Kan dock vara andra faktorer som gjorde att han inte spårade alls (aldrig spårat hemma, på hans lekplats). Det är för övrigt en mycket duktig spårhund men igår funkade det inte alls. Vi var på kennelläger i slutet av förra veckan och han spårade galant både i skog och på ett blåsigt fält trots han inte spårat annat än viltspår under året som gått.

Vill gärna hitta lite faktorer som kan bero på hans ointresse av spåret. Han tog upp spår men jobbade inte bra, okoncentrerad och verkade inte förstå att vi ville han skulle spåra. När han väl spårade så klarade han av spåret som tydligen korsades under tiden mellan läggning och spårning så han jobbade lite iallafall.

Vi kommer lägga fler spår i både skog och på fält och fortsätta träna, framförallt korta och raka spår tills han blir säker på dem sen kan vi öka ordentligt, förhoppningsvis förstår han att vi vill han ska jobba även på hemmaplan. Vi har aldrig tränat hemma typ, bara åkt iväg och spårat.

Sv: Personspår och regn, hur påverkas vittringen?

På min viltspårskurs fick vi lära oss att regn gjorde spåret tydligare. Så det borde ha blivit lättare för din hund.

Men det finns ju annat som kan ha stört honom, ett riktigt viltspår tex.

För mig är det alltid viktigt med arbetssignaler, att de ser lika ut från gång till gång. Tex platssätta hunden en bit i från spårbörjan, jag går själv fram till spåret och är jätteintresserad, kraffsar i marken. Sen tar jag fram hunden och jobbar med att början av spåret ska undersökas noga. Han får inte bara ösa iväg.Sen är det sele på och iväg.
Alltid samma procedur.

Ja, så är det med viltspår men det är tydligen inte alltid samma med personspår. Jag satt och googlade en massa igår, de som pratar om viltspår sa att det blev lättare och att vittringen liksom sjönk ner och blev koncentrerad.

Men det var inte samma sak med personspår, att det kunde bli svårare. Ingen förklaring finns (DÅLIGT med personspårinfo på internet tycker jag) och det var därför jag ställde frågan här - vad händer med vittringen i just personspår...

Viltspåret kan ha korsat mitt spår, han följde ändå mitt spår igår när han väl spårade. Och jag har samma procedur inför varje spår - sele på, varsågod. Då har han alltid jobbat. Men som sagt, igår var det första ggn på hemmaplan där han brukar leka... Vi ska göra nytt försök imorgon.

Om jag minns ratt sa ar det for att vi manniskor tappar de dar pyttesma hudflagorna och de reagerar annorlunda an viltspar vid regn. Men det kan ocksa helt enkelt berott pa att ni sokte sparade efter din doft dar det redan fanns mycket utav din doft? ehe.. jag och forklaringar >.< men ett problem som kan tillstota nar man sparar i ens "Vardgasmiljo" med "Vardagsdofter" ar att det inte blir lika tydligt och/eller intressant for hunden.

bara en tanke.. men haller med dig, det finns mycket dalig information om just personspar - mer da utav search traning ist for track traning. :)

Möjligt... Men vi har inte varit hemma och gått där på 5 dagar så han borde ju kunna hitta mitt spår. Iofs gjorde han ju det men det han inte verkade förstå var att det var arbete nu, han var ju hemma! (Vi har ju varit bekväma med att träna hemma öht, eller så är det tidsbrist). Hoppas på att husse kommer hem i tid så han kan lägga sitt spår som han ville så får vi se :banana:

Vi har massor av skog och mark så det ska nog gå att lösa, annars får vi åka överallt istället :D

Du kanske hade för kort liggtid på spåret så att det blev för enkelt så han slarvade? Eller så blev det svårt för att spåret hann "torka bort" i solen, har för mig att när det regnat när man lägger spår och sen torkar så försvinner doften..

Ja det är just det jag menade, jag har sett det i nån mening, att solen kan torka bort doften på nåt vis när regnet koncentrerat doften typ... Men ville kunna få ett säkert svar på vad det kunde bero på förutom de andra faktorerna som jag redan skrivit ner.

Spårets ålder var ca 2 timmar. När vi spårade på kennellägret var spåret ca 1 timme gammalt och det blåste mycket, de hade även gödslat fältet. Han spårade helt ok. Spåret utan gödsel, samma ålder och längd samt blåst var inget problem.

Vi kör i skogen idag iallafall, kort och enkelt spår så får vi se om vi kan få upp hans intresse på hemmaplan åtminstone.

Regn gör att spårvittringen "flyter ut" och att det inte finns en tydlig spårkärna att följa vilket kan få en del hundar att spåra lojare och mer oengagerat.

Gäller all typ av markvittring.

Senast ändrad:

Tack! Varför står det på flera ställen att regn gör spåret mer koncentrerat och lättare att spåra? Jag sitter och är totalt förvirrad just nu :confused:

Det blir inte mer koncentrerat, utan det flyter ut = bredare spårgata med något svagare vittring för hunden att följa, men de flesta hundar har inga problem med just det.

Kommer det dessutom starkt solsken på spårgatan, så ångar mycket av vittringen bort = blir mkt svag vittring över ett brett område = finns ingen tydlig kärna = blir väldigt svårt för den vanliga spårhunden att ta sig an och lösa uppgiften på ett bra sätt.

Däremot om du lägger spåret på redan fuktig mark så binder den vittringen bättre än torr mark.

TACK! Det kan förklara varför han inte var jätteengagerad eftersom det regnade när jag la spåret men det var sol och varmt och nästan helt torrt när vi spårade. Och så de andra sakerna som spelar in också. Men det är nog största anledningen här att det kan vara felet.

Jag la spåren på ett fält, vindstilla där då skog omger fältet så solen lyser rakt på fältet efter regnet.

Skulle just skriva det som Gnist skrev, men hon hann före!

När jag gick Viltspårkursen med min hund, fick vi bl.a. veta att om man kör bil med hunden till spårplatsen och har AC:n på i bilen, har hundens nos vants under bilresan vid en annan slags luft, och man behöver låta den svassa runt utomhus en stund innan man börjar spåra.
I riktigt torrt väder fick vi också rådet att ta med en vattenflaska i spåret. En bit in i spåret fick vi skvätta/smeta lite vatten på hundens nos, det hjälper sa dom.
Inte vet jag om detta stämmer men så gjorde vi i alla fall, och min jaktklubb borde veta vad dom pratar om! Eller, Gnist...?

Det där med vattenskvättande på hundens nos är inget som jag hört talas om eller gjort faktiskt, men helt klart ska man gå en sväng med hunden innan man går spåret.

Det där med att blöta nosen har jag också hört, dock härifrån på buke.

Det är ganska rimligt tycker jag, nosen ska ju vara blöt, min knasboll slickar sig om nosen när han behöver det, men i spåret kanske han glömmer bort det? Jag vet inte...

Rent vetenskapligt vet jag inte om det behövs :D

Liknande trådar

Hundträning Hej, Undrar om någon har något tips för att få hunden att sluta äta gräs i spåret. Kör personspår och när hon koncentrerar sig är hon...
Svar
5
· Visningar
969
Senast: Milowe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 421
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Min älskade hund blev akut sjuk i tisdags natt och det fanns ingen annan lösning än att åka och ta bort honom. Nu känns det bara tomt...
2
Svar
37
· Visningar
4 029
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar