Personlighetsförvandling?

Kiwifrukt

Trådstartare
Fattar faktiskt inte det här, så vore ganska tacksam om nån ville hjälpa till och försöka luska ut vad som händer...
Har en ponny på foder sen mer än 5½ år tillbaka. Det är en korsningsponny på 21 år som är glad och pigg. Jag fick henne när jag var 13 och hon 15, hon var den perfekta läromästaren som lärt mig det mesta jag kan om ridning. Höll på ett tag med att skena och skygga och inte vilja hoppa de där första åren, men har varit lugn och harmonisk i minst 3 år nu.
Tills för ett halvår sen alltså. Hon skyggar i stort sett för allt! Så länge vi har min B-ponny med så går det hur bra som helst. Det räcker med att bonden som äger gården kör förbi utanför stallet med en traktor för att hon ska flyga i taket. Om vi håller på med henne alltså, står hon i sin box eller själv i gången bryr hon sig inte. När hon går i hagen (även själv) reagerar hon inte alls för flygande plast, traktorer, hunden osv. Sitter jag på är det som att sitta på en atombomb.
Hon äter ingen havre, hon är ute i hagen varje dag, hon har inget hon borde vara missnöjd med. Vad kan det vara med henne? Vill ha tillbaka min lilla ängel som jag älskar så mkt. Kan det vara så att hon saknar tävlingarna? (Jag har fyllt 18) Hon har verkligen älskat att hoppa, tävla och visa upp sig. Kan det vara nått sånt?

Sv: Personlighetsförvandling?

Jag skulle kolla upp synen på hästen, det låter som om hon inte ser så bra.

Sv: Personlighetsförvandling?

Tror som mitrolle att hon ser dåligt. I hagen känner hon sig antagligen hemma och blir inte rädd för flygande saker medans det blir annorlunda vid ridning när hon inte vet riktigt vart hon ska.

Du har inte märkt något annat. Tex att hon lägger huvudet på sned eller att hon stöter mot saker mm.

Jag skulle ta ut en veterinär.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 885
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Jag är så jävl ledsen, rent ut sagt. Jag har en häst som jag haft i nästan sex år, en häst som jag älskar otroligt mycket. De första...
2
Svar
23
· Visningar
4 577
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar