Personlighetsförändrad?

lady_vip

Trådstartare
Fortune var ju allvarligt sjuk (hon är friskförklarad sedan nån vecka:bump: ) i våras somras och börjar nu hämta sig och blivit sig själv igen, men ändå inte...

Innan var hon en typisk weimaraner, lite fräck och kunde stjäla mat, sprang efter harar om jag inte hann säga till henne och tog gärna en egen runda om jag råkade vända ryggen till för länge.
Hon sprang som en dåre på ankjakten förra året och apporterade helt lysande. Hon var också väldigt vaksam och dessutom lite mörkrädd, gick gärna och småvoffade när vi gick sista kisserundan.

Nu lämnar hon ALDRIG min sida... Om det så är på jakt eller på gården, hon är alltid inom 20 meters radie. Visst är det positivt hemma, men det är lite knasigt när man står i ankdammen och ska skicka hunden, som tycker att hon står bättre bredvid mig...
Hon stjäl inte längre, också positivt förvisso, men hon stirrar mest rundor i köket och står alltid mitt i vägen för någon...

Hararna har hon glömt att dem existerar och på sista kisserundan springer hon antingen efter mig eller Loka och går aldrig själv längre.

Jag låter henne mest vara som hon är och försöker köra på som vanligt, men det känns lite konstigt. Hon är väldigt livsglad för övrigt och lyhörd, men lite knas är det ändå.

Min PV konstaterade förra veckan att "hon har ju uselt självförtroende" och det har hon, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att bygga upp det, igen.

Det är precis som om hela denna sjukdomshistorian där alla varit så oroliga om hon ska överleva eller ej tagit mest på hennes personlighet, inte på kroppen.

Råd någon?

Sv: Personlighetsförändrad?

Det går nog till sig vad det lider, hon har säkert men av att bli bortlämnad och ensam kanske under sjukdomstiden...Låg hon inne?

Våran Goldentik höll på att stryka med för några år sedan i Borelia, hon var jätte dålig under en ganska lång period.

Innan sjukdomen var hon pigg, busig och påhittig men efteråt var hon lugn, sansad och ja ganska förändrad.

Det tog kanske 1 år efter hon blivit friskförklarad tills hon var helt sig själv igen.

Is i magen då alltså... Pratade med en vän/mentor igår om det och han menade på att jag skulle göra mycket saker som höjer henne, typ bara lattja.

Ja, gillar hon att kampa? Annars får du trigga igång kampen hos henne :)

Zafir var liksom inget för kamp i början, men man fick trigga igång det och sedan tyckte hon det var superkul :)

Hon ääääälskar att kampa, så det gör vi mycket, men då får hon vara nära mig och det blir liksom inget framsteg i den bemärkelsen.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 904
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 553
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 075
Senast: sandrafors
·
Hästvård Har en liten shetlandsponny (6 år)som vi har haft väldigt otur med. Före hon kom till oss gick hon på fri tillgång, bete på sommaren...
Svar
5
· Visningar
1 763
Senast: Lindon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka