Personlig livvakt? ;)

Sv: Personlig livvakt? ;)

Jag rekommenderar varken rottis eller hoffe som förstahund

Jag förstår inte detta med att vissa raser inte passar som förstahund. Allt handlar ju om hur stor kunskap man har, inte om hur många hundar man haft.

Jag köpte ju schäfer som förstahund, det gick hur bra som helst. Visserligen kunde jag en hel del redan innan, men inte sjutton tänker man köpa en lugn och trevlig spaniel tex och dras med den i 10 år innan man köper den rasen man vill ha.

GaurdianAngel skrev:
Jag förstår inte detta med att vissa raser inte passar som förstahund. Allt handlar ju om hur stor kunskap man har, inte om hur många hundar man haft.

Eller hur stor vilja man har att lära!

Jag är VÄLDIGT ny i "hundbranschen", men har mött många som haft hund i många år, men tycker att deras syn på hund och hundhållning är stenålder. De har ingen vilja att lära eller förnya sig. Det som fungerat de senaste 20 åren funkar i 20 år till. Skrämmande!

/Timsetim

GaurdianAngel skrev:

Jag köpte ju schäfer som förstahund, det gick hur bra som helst. Visserligen kunde jag en hel del redan innan, men inte sjutton tänker man köpa en lugn och trevlig spaniel tex och dras med den i 10 år innan man köper den rasen man vill ha.

Jag håller med dig delvis. Jag menar bara att jag tycker man ska ha viss hunderfarenhet innan man skaffar en krävande brukshund och gillar inte tanken på att man "tänker lära sig" då man väl fått hem hunden. Har man ett genuint intresse och vilja att lära så är det väl bara att köra på. Men många hundar omplacers p.g.a. okunskap och det tycker jag är enormt onödigt. Vill hon läras sig om rottis så är det väl god tid att börja nu något år innan hon tänkt skaffa den. Kolla upp seriösa kennlar o.s.v.

jag håller verkligen med dej!
jag tycker det borde vara standard att gå en valpkurs själv innan man skaffar hund. jag vet många exempel på människor som skaffat hund och efter ett år insett att "oj, om jag visste det och det innan jag köpte honom så hade det gått mkt lättare". t.ex. är det ju lätt att tro att man ska få ordning på hunden senare, att man inte kan uppfostra den när den är valp för att den är så söt o liten . och sen råkade den helt plötsligt väga 40 kg mer och var inte alls lika lätt att få stopp på när den drar iväg med en ute på promenaden :smirk:

det är skumt att det är såna krav på ägaren när man skaffar häst, men inte när man skaffar hund eller katt..

Nja, det där beror helt och hållet på vilka linjer man har... De engelska fågelhundarna är MYCKET lättare att jobba med...

Dessutom är det ingen hund får någon som inte är jaktintresserad, rasen har redan fått så mycket skir pga det...

//E

*knapplån* Folk som vill ha en "vakthund" speceillt om de är "hundoerfarna" vet oftast inte alls var det innebär att ha en riktig vakthund.
Det är jobbigt och osäkert. Jga blir fascinerad när jag läser beskrivningar av "hjältehundar" som försvarat hem och peron - hade sitation varit lite annorlunde hade artiklana kunnat vara "attackhund gick rasande till anfall"
en hund skiljer inte på en inbrotttjuv och en nyinflyttade granne som tar fel och kliver in genom dörrn.
En hund kan ta miste på en våldtäcktsman och en kompis som int eser din hund som skiter i busken, och kompisen rusar fram för att krama dig....

Jag har ochhar haft både doberman och rottweiler - och de har helt enkelt inte FÅTT vakta. Jag vill veta att ambulansperonalen kan komma fram till mig om jag skadat mig när jag är ute med hundarna. Jag vill veta att brandmännen kan gå in och rädda mina hundar om det brinner hos grannen.

Jo, abslolut. Hundkunskap ska ju finnas innan man skaffar hund. Att ta reda på fakta allteftersom valpen växer är tyvärr försent, mycket måste man kunna innan.

Vi tänker nog lika, det är bara det att jag hakar upp mig på detta med att en särskild ras inte är en lämplig som förstahund

Men hundböcker/kurser i alla ära, så är det inte förrän man har hunden som frågor och funderingar ploppar upp. Men jag tycker det är på tok för lite utbud på kurser för folk som ska köpa hund. Varför inte anordna fler sådana kurser?

Det svåra är nog ekonomin. De vet att det kostar att skaffa hund, köpa böcker, gå kurser, mat, vet, försäkringar och så ska man dessutom gå kurs innan hunden ens har kommit. Många tycker nog att det räcker om de går valpkurs, de tänker inte på att det dyker upp en massa frågor innan valpen ens är tillräckligt gammal för valpkurs.

Ett litet inlägg - Sennenhundar, eller i alla fall Grosserns ursprungliga användningsområde är vakt av gård och storboskap.
Dock är de kanske inte lika arbetvilliga som övriga brukshundar, de räknas inte heller till bruksraserna. Men vakt finns absolut, mer eller mindre beroende på vilken linje man har. De kräver mkt jobb för att få dem lydiga, framför allt då de inte har arbetsviljan lika tydlig som t.ex en schäfer. Men det går. ;)

Ställer mig också tvekande till "ingen förstagångshund".

Är helt övertygad om att en person kan ha haft 10 rottisar innan han skaffar sig en dobbis och han kan ändå komma att misslyckas och en annan person kan skaffa sig dobbe som förstahund och få en jättelydig och trevlig hund. Det beror nog en hel del på personligheten också, om man lyckas med sin hund. Att ens sätt att vara matchar hundens sätt att vara. Samt om man har hundkänsla. Timing. Eller vad det nu kan heta.

Betänk ännu en sak... Det jobbigaste jag vet med att äga dobermanns är andra människor - både av hundägare och "hundlösa". Man blir j***t less i längden på att konstant få höra att ens hund ska hållas kopplad, borde inte få vistas utomhus utan munkorg, borde inte få finnas överhuvudtaget. :mad:

Har haft andra tävlande som gått fram och sagt att de inte vill lägga sina hundar platsliggning pga att de tror att mina hundar ska "äta upp" deras hundar, har varit på träningsläger i sök och fått förklara för andra att de inte kommer bli bitna om de ligger figge för min hund etc etc :mad:

Man kanske tycker att det inte gör en något vad andra människor säger, men betänk att du kanske kommer få höra det var och varannan dag i 10 år framöver... Kanske t.o.m familj och vänner "kräver" att du stänger undan hunden när de kommer på besök. Du kan komma att bli uppringd av släkt och vänner för att förklara varför ngn hund ngnstans i världen bitit någon. Du kan få komma att motivera ditt val av hund för andra människor om och om och om igen, för hur kan du rättfärdiga att du köpt en sådan best? Speciellt när du är ung, tjej, kille, gammal (för egentligen finns det ju ingen som ska ha en sådan hund....). :confused:

Trodde ett tag att det kanske var jag som drog till mig "pack" som bara måste kommentera, men så hade jag en hundvakt på Söder i Sthlm ett tag och hon fällde följande kommentar efter att ha haft min hund: Du har en helt underbar hund, men jag skulle aldrig stå ut med att ha en dobermann - folk är ju helt vansinniga! Hur orkar du? :eek:

Så det är så fortfarande?? Jag vet att det var så för 15 år sedan när Magnum gick på TV. Idag så ser iaf jag en Dobis mer som en sällskapshund än nån slags farlig vakthund :crazy: De jag träffat har iaf inte varit varken tuffa eller fräna. De har varit lite barnsliga och lekfulla med mycket energi.

Jag har omvänt problem. Jag har Labrador och de ska ju vara så snälla barnhundar och alla ska kunna kuta fram och kasta sig över hunden. Bara det att hon gillar inte folk och tar till rejäla skrämselmetoder för att slippa sådana behandlingar. Jag har blivit utskälld efter noter flertalet gånger för att jag har en Labrador som skyggar. Oftast så säger de att hon blivit slagen och det är därför *suck* Så jag är en elak hundmisshandlare får jag höra.

Jag har också det med problemet med folk. Eller rättare sagt jag vill inte att alla, speciellt barn, ska hälsa på min ursöta gula lilla labbe...Som är osäker av sig.
Jag tycker trådskaparen ska låna nån bekants hund ett tag och prova på hur det är att ha hund så får personen se om det är något som är aktuellt för henne. Och jag tycker att om man köper en skarpare hund som första-hund, så ska man vara beredd på att gå kurser för bra instruktörer. Jag vet inte hur många gånger jag blev biten av min första hund som var en mycket skarp individ. Och då blir hundägandet bara trist om man inte har de rätta kunskaperna och KÄNSLAN för att ha en sån hund. Sen blev det ju två labbar i stället... :love: Rekommenderar varmt en sån!

*lånar knapp*

Jag vill helst ha en liten hund när jag skaffar mig en egen. Men nu lutar det mera åt en större. För nu den senaste tiden är det äldre killar (ca 5 år äldre) som kommer och stöter på mig. Då skulle det kännas bättre med en mer respektingivande hund, alltså inte som vapen. Men som bara ser läskig ut, eller bara, stor hund.

Förlåt trådskaparen, svarade inte på din tråd men tror jag vet hur du känner dig.

Jo, det är så fortfarande. I alla fall så stöter jag på det för jämnan... :mad: Tycker det är väldigt skönt att jag numera bor på landet med bara ett fåtal (ok) grannar.

Visst kan jag ibland uppskatta att gå med en hund som jag vet skräms ordentligt. Det behövs bara att jag kortar upp henne lite så morrar hon och reser ragg och ser väldans farlig ut. Men... Dygnet har 24 h... Oftast så är det jobbigare än "bra" med en sådan hund. Man måste ju hela tiden ligga steget före och det är ett himla sjå med att hela tiden "skydda omgivningen" för hunden. Folk uppskattar inte en hund som morrar eller skäller. De tror att den är farlig och tänker bitas. Det är inte så roligt när det är en mamma med ett barn som kommer eller annat vanligt folk.

Som jag redan svarat i annan tråd..Det är mycket enklare att välja ras om man funderar ut villka egenskaper man absolut INTE vill ha i sin hund istället för att fundera på villka egenskaper man strävar efter...När du så elimenart en del raser på sådant du absolut inte vill ha...så prioriterar du.

Nej, det förstår jag fullt ut!

Jag skulle aldrig skaffa mig en hund som inte jag klarade av. Men ifall man hittade en större hund som uppfyller alla ens krav men ändå är respektingivande. Då kan man ju ändå kika lite mer på den rasen.

Och Mynta2: Vad har detta med tråden att göra? Jag är inte ute efter en specifik ras i denna tråden, skrev mina tankar och funderingar.

Tycker det är jobbigt! När folk tror att ens hund ska älska allt och alla (okej, det gör hon visserligen) och jämt få hälsa bara för att man har en labbe.
Excellent, kan förstå att det är jobbigt att folk tror att ens hund är elak bara för att det är en viss ras....folk tänker verkligen inte längre än näsan räcker ibland.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
827
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 556
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 561
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 887
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka