Personlig livvakt? ;)

Sv: Personlig livvakt? ;)

jaguar.jpg
dino.jpg

Canecorso (KANE KORSO) kanske? :smirk:
Eller en Bullmastiff eller ännu hellre en engelsk eller napoletiansk mastiff. Skräckinjagande men lugna! Howawart är också ett bra alternativ tycker jag liksom Senner-hundarna. Absolut inte Rottweiler, Pitbull, Schäfer, Doberman och liknande. Jag älskar dom hundarna det är inte det! Nästa hund blir faktiskt just en rottis för min del. Men det kräver sin ägare för att bli bra. Även en ras som Bullmastiffen som man ofta ser feta lugna exemplar av lite varstans kan i fel händer bli RIKTIGT farliga! Vet en hund som de inte fick i sprutan i då de skulle avliva den. Unghunden sändes till hundstall där en mkt van hundförare tog sig an hunden och det är en av de lydigaste, harmoniska och vackraste hundar jag mött.

Allra helst tycker jag du ska satsa på en Labrador. Bra stabil enkel trygg hund. Det finns anledningar till att den är vanlig! Helt klart en av de bästa om inte den bästa rasen som finns särskillt för nybörjare och barnfamiljer.

Men först och främst bör du tänka över vad du ska ha hunden till, varför du ska ha den, var du ska ha den, hur du ska aktivera den, om du har tid och råd.

Jag skulle aldrig sålt en hund till dig om jag utgick från ditt första inlägg. Särskillt inte om du vill ha en hund som kan försvara dig.

Och korthår, deras päls blir som små nålar som sätter sig överallt i textilier.

Sedan en sak till varför vill du ha en skräckinjagande hund? För att det är häftigt att folk tar omvägar eller att alla andra hundägare försvinner som oljade blixtar över gatan eller ur rastgården då de får syn på dig och din hund? Eller för att du så gärna vill vara tvungen att inleda så gott som varje möte med svensonhundägare med frasen "Han är inte farlig"?

Jag råder dig att tänka en gång till innan du bestämmer dig. Samt att överväga en kinesisk nakenhund och det är inte av elakhet jag säger det! Om du inte lyckas med lydnaden så kan du åtminstone hantera en sådan hund i koppel.

Om det ändå är så att du fortfarande känner att du har tid för och skulle klara av den typ av hund du verkar föreställa dig så ta snarast möjligt kontakt med en hundklubb för lydnadsträning. Gå inte på parkens "vardagslydnadskurs" de är säkert bra inte det men du kommer behöva hjälp på hundklubb flera gånger i veckan i flera år om du ska lyckas med en "försvarshund".

Mvh
Björn

Sedan en sak till. Om du väljer mellan en pittbull och en labrador så kom ihåg att en hundrädd eller ens "hundovan" våldtäcktsman eller vad det nu är du vill ha hunden mot nog tänker sig två gånger för innan han angriper dig vare sig det är en labbe eller pitbull som skäller och gör utfall mot honom.

Och som sagt för att få en fungerande skyddshund så är det du som måste träna fram det och ärligt talat skiter nog förövaren ner sig vare sig det är skall eller attack du lärt hunden. Lär labben skall på kommandot attack så kommer du nog långt.

Om du däremot möter en som är hundvan så skiter dene högaktningsfullt i om det är en pitbull eller hetsig labrador. Åtminstone gör jag det. Båda hundarna är farliga om de är osäkra eller har fel i huvudet eller tränats till det medvetet eller omedvetet tränats. Båda hundarna kommer gå bet mot mig och det kan jag säga med gott samvete. Högg tag i en pittbull som anföll min tik häromdagen. En spark i sidan ett fast tag bakom nacken och SITT!!!! fick honom rätt spak.

/B

En till; Weimaraner. Stor ståtlig hund i silvergrå färg som har lättskött kort päls och inte fäller,,,, men som kräver MKT aktivering. Dock förhållandevis lättarbetad.

Mvh
Björn

Tycker som andra sagt att du kan åka till en brukshundklubb o kika lite.

Sen har du TID? En hund som du beskriver att du vill ha är krävande. Du MÅSTE träna den ofta. Den måste aktiveras.

Jag har en rottis på 8 mån. O min syster har en på ca 6 år. Tycker det är en underbar ras men som sagt jääääääävligt krävande. Vissa dagar vill man bara gråta o ge bort den. Men för det mesta känner jag mig lyckligt lottad som har honom.

Visst testar han mig varje dag. Men han kommer inte undan med det. Vi tränar privat för en rutinerad hundförare.

Varje promenad innehåller lydnadsövningar. Även inomhus.

Hade en incident för ett tag sedan som du beskrev var en mardrömsscenario. Min hund gick till attack för att beskydda mig. Det tog jag som ett enormt misslyckande i ledarskapsfrågan då han attackerade utan mitt godkännande. Men som sagt det tränar vi stenhårt på. Allt ska vara på mitt kommando. Men det går framåt. Ger enorma resultat o framförallt är det hur kul som helst.

Så känn efter. Har du tid o ork?

Så länge du vet vad du ger dig in på o har kunnigt folk som hjälper dig så tycker jag inte att det spelar någon roll om det är din första hund eller om du har haft 10. Finns lika många okunniga hundägare som haft hundar i hela sitt liv. Man ser dom överallt. Varje dag. Men man lär sig. Vi har haft hundar förr men det är först nu som jag egentligen förstår vad det handlar om. Har lärt mig enormt mkt o kommer lära mig massa mer =)

cillamuffins skrev:
hahahaha jag döööör! weimis = pitbull :rofl:

:rofl:

Ännu värre: Jag har fått frågan om min hund är en pitbull :smirk:

ehh... nej, det är en italiensk vinthund.

Hon är ooootroooligt skräckinjagande när hon står med rumpan indragen och ena framtassen uppdragen :crazy: ...

hoffar har inget gemensamt med sennenhundar och cane corso. de är aktiva brukshundar som passar bättre med rottis och schäfer.

Hoffen känns inte som en lämplig nybörjarhund. Men visst är det väldigt mycket vakt i den.

Att Labradoren har rykte om sig att vara en perfekt barn och nybörjarhund håller jag med om. Men frågan är om den verkligen är det fortfarande. Det räcker att besöka en utställning för att kanske få en annan helhetsbild.

Ni har rätt om Howawart jag var ute och cyklade!

Mvh
Björn

Fast i mitt tycker en jäkligt spännande ras... Om jag just nu inte var spyless på hundar med skärpa och försvar så skulle jag kolla en gång till faktiskt...Å andra sidan har jag ju tränat på sånt :D

eh... ursäkta?
Köp inte en pitbull, rottis, rhodesian, amstaff eller annan krävande hund iallafall, för jag tror inte du klarar av dom raserna. :angel:

Det är för det första du som ska vara ledaren en hund som ständigt ska kolla efter faror för att skydda dig är en otrygg hund och kan bli väldigt aggressiv. Jag tycker inte att du ska köpa en hund för tillfället, om du känner att du måste skydda dig så ska du inte ha en hund. hunden behöver all din tid och om du endast ska ha den för att vara din "liv vakt" så köp en kniv.

Hundar är inga vapen eller statusobjekt.

EDIT: det där kanske lät lite taskigt men det jag menade är att det låter som om du inte har nåt större intresse för att ha en hund som sällskap utan mer som ett skyddsd.
Kan vara så att jag har tolkat det hela fel. vet ej. hehe
Hur det än ligger till så hoppas jag att du ittar en hund du trivs med och kommer älska för resten av era liv :D

Vill du ha en vakthund ska du inte köpa pb *skratt* det finns inte mycket vakt i dom hundarna dom flesta brukar ha en tendens till att älska alla människor och det gäller ju då givetvis amstaff också.
Min tik kan sitta och gruffa lite i fönstret om det går förbi folk som ser "skumma" ut. Men om det plingar på dörren går svansen som en propeller och det gäller också om det bara kommer in folk. Hon vill bara pussas :D . Om hunden känner att den måste skydda dig är du inte en bra ledare (detta gäller givetvis inte om du tränat skydd med den men det är väldigt mycket jobb och det dröjer ett bra tag innan du kommit dit)hunden ska känna sig trygg med dig.

moe skrev:
Vill du ha en vakthund ska du inte köpa pb *skratt* det finns inte mycket vakt i dom hundarna dom flesta brukar ha en tendens till att älska alla människor och det gäller ju då givetvis amstaff också.
Min tik kan sitta och gruffa lite i fönstret om det går förbi folk som ser "skumma" ut. Men om det plingar på dörren går svansen som en propeller och det gäller också om det bara kommer in folk. Hon vill bara pussas :D . Om hunden känner att den måste skydda dig är du inte en bra ledare (detta gäller givetvis inte om du tränat skydd med den men det är väldigt mycket jobb och det dröjer ett bra tag innan du kommit dit)hunden ska känna sig trygg med dig.

Haha, Selma skriiiiiiiiker när det går förbi folk.
"Kom hiiiiiit!!" :love:

håller med dom flesta här, köp inte en hund om du måste ha den för att vakta, då är du ingen bra ledare. Ingen pb eller annan människoälskande hund. köp en liten dom låter ofta mycket ;) Sen hur bra den vaktar är väl från en hund till den andra.

Du ska även veta att man inte FÅR beordra skall på hunden för att skrämmas.´Hunden räknas som vapen i det fallet. Och vapen får man ju inte hota folk med.

Men jag förstår vad du menar när du säger att du vill ha en hund som inger respekt. Jag kan lova att jag känner mig bra mycket tryggare när jag går med min hund på kvällarna än när jag går ensam.

Om du vill att hunden ska fungera som en personlig livvakt så får du vara beredd att lägga ner MKT arbete på hunden.
Visst du kan ha en stor respektingivande hund, men att ha en hund som verkligen försvarar dig får du oftast jobba med.
Många hundar kan skallmarkera men när hotet ändå närmar sig så krävs det mkt i hunden för att den verkligen ska stå för det den visar. Det är inte många hundar som verkligen fullföljer och biter, det är oftast något man först måste "väcka" hos hunden.

Är du beredd att lägga ner mkt tid och arbete på hunden så skulle jag rekommender dig en rottis. De är oftast lugna, stabila och självsäkra hundar som man lätt "väcker" upp i skyddet. Men det gäller att veta vad man har i kopplet och inte utnyttja detta vid fel tillfälle.

Rottis är en helt underbar ras men ingen ras som jag personligen rekommenderar som första hund. Men om man nu verkligen vill ha en så är det mycket viktigt att hitta rätt uppfödare och inte köpa några "billiga" exemplar på blocket. Men som sagt det är mycket jobb att träna upp en skyddshund och det tar några år, speciellt om man själv är helt outbildad till att börja med. Jag tycker du ska satsa på att köpa en sällskapshund istället och kanske en hund som inte kräver särskilt mycket aktivering (såvida du inte har tänkt lägga ner extremt mycket tid). Det finns många små och medelstora hundraser som är helt ok och som du kan känna dig trygg med då du är ute och går.

knapplån...

Spännande läsning det här! Vi hade samma krav som trådskaparen nu när vi letat efter en ny hund. Den ska vara familjekär men ändå ha vakt i sig så att säga. Vi har fundilurat under hela hösten och vintern, och bestämt oss för en hoffe. Nu förra veckan var vi och tittade på valparna ur den aktuella kullen samt deras mamma ch övriga släktingar. Utav dom hundarna syntes det inga vaktinstinkter alls, och vi hoppas på att den utvalda hoffe-tiken kommer att uppfylla vår önskelmål, till sist anpassas den ju ändå efter oss. Den kommer hem om fyra veckor så då blir det upp till bevis om vi valt rätt!

Jag håller inte riktigt med om att Rottisar är såååå svåra hundar.
Det finns hudnar som är mkt jobbigare att fostra. Tex ridgeback, Jackrussel och Dobbis.
En rottis är oftast självsäker och lugn och man slipper osäkerheten. Men visst de är dominanta och kräver sin ledare.

Jag skulle verkligen rekommendera en rottis framför en Hoffe.

Jag rekommenderar varken rottis eller hoffe som förstahund. Rottisen är en väldigt stadig hund och som du säger så kräver den mycket av sin ledare/förare och jag tycker bara att man ska ha lite erfarenhet av stora, krävande bruksraser innan man skaffar en rottis. Det är väldigt många som omplaceras inna dom fyllt 1 år p.g.a. att ägaren misslyckats med uppfostran och sitt ledarskap.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
827
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 556
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 561
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 887
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka