Personlig livvakt? ;)

J

Jo-anna

Hejsan!
Jag går och funderar på om jag ska ta och skaffa hund om något år eller så lagom till att jag flyttar hemifrån. Eftersom jag tycker att man bör sätta sig in vad man ger sig inpå långt innan man tar sitt beslut så tar jag första steget här och funderar över vad för raser jag ska fokusera mig på?

Egenskaper som jag söker hos en hund är:
- En respektingivande storlek, jag letar visserligen efter en "bästis" men även efter en personlig livvakt ;)
- Jag vill att min hund ska ha anlag för ett bra temprament. En mysig hund som inte är aggressiv för utom på kommando, jag vill ju att den ska kunna försvara mig och inte hoppa upp o slicka främmande människor i ansiktet och vifta på svansen, men jag vill inte att den ska vara aggressiv mot folk utan anledning.
Jag vill helt enkelt ha full kontroll och kunna behärska och hantera min hund, (vem ska annars kunna det?)
- På grund av hygien och städning så vill jag ha en hund som fäller så lite som möjligt eller som åtminstone i den bemärkelsen "märks" så lite som möjligt, kanske en som har väldigt korta pälsstrån?

De var nog det viktigaste. Har allergi bland familj och besökare och jag vet att det är helt o hållet individuellt, men ändå en longshot; finns det någon hund som stämmer in på detta som har diskuterats som allergivänlig, inte nödvändigt men ett stort plus!!
Jag förstår givetvis att en sån här hund inte kommer i ett stort paket utan att man får jobba mycket med tillit, lydnad och kärlek, men jag vill ha de bästa förutsättningarna för att bli en bra hundägare och kunna kontrollera min hund. Så, nu blev det ett långt inlägg! Alla tips på raser jag kan kolla upp mottages tacksamt!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Personlig livvakt? ;)

Hej!

du har ungeför samma krav som vi i våran familj har inför vårat nästa hundval.
Och vi valde en Hovawart!
Vi har ännu ej tittat ut någon utan läser just nu på om rasen och planerar att ta kontakt med kennlar för vidare information och för att få träffa lite fler hundar så vi blir säkra på att det är rätt ras för oss.

Lycka till med ditt hundval!

vad vill du använda din hund till? Ska du träna bruks?

Svårt att ge förslag på ras, för jag får för mig du vill ha en stor skrämmande nallebjörn som ej kräver aktivering ;) hehe du får utveckla dig lite hur du ska aktivera hunden osv. Vad du är intresserad av. Sen kanske man kan tipsa dig vart du ska vända dig och spana på raser :)

alltså, det där som du beskriver måste tränas fram... vissa raser har visserligen lättare till försvar än andra, och vissa är mer enmanshundar än andra. men att ha en hund som hoppar på på kommando, ja då börjar det likna skydd och det krävs mycket av dig som förare då. dessutom är det så att raserna som används inom skydd är AKTIVA och kräver massor av stimulans för att inte bli jobbiga att ha och göra med.

får man fråga om du tänkt vara aktiv med din hund eller om du ska ha den som någon sorts skrämselpryl att springa runt med på stan? för när det verkligen gäller är det nog många hundar som försvarar sin matte/husse.

Generellt sett så är det så att de hundar som kan gå in i aggression och försvar på kommando också kan göra det helt på egen hand. Ett exempel är väktarhundarna som inte får hoppa runt och bita hur som helst utan de går på kommando eller hot mot föraren. Dessa förare lägger dock ned stor möda på att kontrollera sina hundars drifter och utan denna kontroll kan det bli hur fel som helst. Det krävs också kunskap och pondus att hantera en hund med dessa bitar i sig. De går lätt överstyr för dne som saknar vana.

Däremot så brukar de allra flesta hundar försvara sin förare om de upplever att denne hotas. Det räcker därför med att ha en hund av större ras så får du både skyddet och det respektingivande utseendet. Du behöver inte alls ha någon skarpare typ av hund. Till och med den mildaste labbe kan bli riktigt ilsk om matte hotas av någon fuling. Fördelen med dessa hundar är också att de bara blir ilskna vid verkliga hot, om hunden är mentalt bra i skallen.

Vad gäller pälsen så skulle jag inte satsa på en riktigt korthårig hund. De fäller värre än man kan tro och deras små hår hamnar överallt. De letar sig in i skåp, lådor, frysen, garderoben och även fötterna. Vill man ha någon som är enkelt att städa upp så passar de långhåriga raserna bättre. De fäller tussar som är enkla att samla ihop. Korta hår far och flyger överallt. Nackdelen med långhår är att pälsen är tätare och allergiker kan reagera mer plus att de kräver pälsvård. Det finns också raser som inte fäller alls såsom pudel. Storpudeln är inte att förakta. De må se mesiga ut då de är utställningsfriserade, men det är en riktig hund under allt det där fluffet. Snälla och vänliga, men inga fegisar. Man kan klippa dem kort så slipper man jobbig pälsvård.

Vad för ras som skulle passa dig beror på vad du vill göra med hunden och vilken typ av temperament du vill ha. Alla vill ju ha en mentalt bra hund, men är du ute efter en traktor eller ferrari?

Tänkte att jag skulle svara på alla här!
För det första vill jag förklara att jag inte letar efter varken en statussymbol att strutta runt på stan med, eller ett vapen, jag vill ha en hund först och främst för att det är en hund, inte för att folk ska bli rädda isf kan jag ju lika gärna köpa en pistol och springa runt och vifta med? Jag förstår givetvis som tidigare nämnt att man själv måste lägga ner en massa, massa tid och energi både på att träna hunden och att aktivera den både fysiskt och mentalt. Jag tänkte väl mig att gå olika kurser tillsammans med min hund, gå på skogspromenader och leka runt utomhus, några fler förslag?

Sen vill jag också förklara att jag inte menade, även om det tydligen uppfattades så, att jag ska springa runt o bussa min hund på folk. Det jag funderade på var, (och jag är inte så specifikt insatt i hur hundar fungerar det är därför jag börjar göra efterforskningar i för väg) att i alla situationer kanske inte en hund förstår när jag känner mig hotad och därför kunde det vara bra att lära den det på kommando så att den kan morra och skälla och skrämmas? Jag vet ju inte men jag fick för mig att en del hundtyper som t.ex. rottweilar och amstaffar är lite mer försvarsinställda, även om nu dessa kanske är lite väl aggressiva (tänker på vad jag läst på royal canin). Men givetvis om alla hundar, oavsett lynne går att träna så så spelar ju rasen i sig ingen större roll och då är det ju större valmöjlighet för mig :) Mitt mardrömssenario är nämligen 1, att min hund ska halka snett p.g.a. mentala problem o attackera mer eller mindre oprovocerat. 2, att den någon gång faktiskt SKA behöva försvara mig och jag p.g.a. fördomar mot t.ex. kamphundsraser får ett rättsligt beslut/tvång att avliva min hund. :(
Tack för hjälpen so far, ni får gärna komma med fler förslag om ni har några!

Senast ändrad av en moderator:

Är det inte lättare att gå en kurs i självförsvar? :devil:

dåså! jag tycker du ska åka ner till din närmaste brukshundklubb och titta hur de tränar. där brukar också flera raser vara representerade. en annan ras som inte fäller är riesenschnauzer, men de är nog inte de enklaste förstahundar. annars är det som jadzia säger, små hår är värre än långa. min labbes hår finns ÖVERALLT!

ett litet tillägg om ev avlivning. det är ytterst sällsynt att en hund avlivas av rättsliga skäl, speciellt inte om situationen var sådan att hunden var kopplad och försvarade dig.

VA? Labbehår är ju det bästa. Du kan inte mena att du föredrar SCHÄFERHÅR???

Jag har tränat karate i 3 år och gått en kurs i självförsvar, du missar poängen jag vill ha en hund främst för att jag tycker om hundar som sällskapsdjur, men samtidigt skulle det vara himla skönt att kunna gå ute utan att behöva oroa sig.

utan tvekan... mininas hår ligger i prydliga högar men lokes hår är jämnt utspridda över HELA lägenheten, inklusive de andras rum och i kylskåpet... dessutom fastnar alla hennes hår i borsten, det är bara lokes ull som fatnar.

tycker också du ska ta dig på brukshundsklubben och kika. Träffa lite raser du blir nyfiken på. Kika på tävlingar.
De hundar som folk respekterar är ju ofta dessa hundar som används av poliser väktare osv. och såklart de raser som skriv som i media.

Men jag tycker ju inte någon av de raserna är direkt lämpade som förstahund, det är så lätt att det blir lite galet. Men om du har stöd och hjälp och satsar järnet och är medveten vad det är för hund du köper och vad den kräver så why not? :) Lycka till hur som helst.

Nu gäller den här tråden visserligen hund, men jag är kattallergiker och reagerar betydligt mer på korthåriga katter än på långhåriga.

Jag kan faktiskt säga att jag förstår dig mycket väl. Som tjej är du alltid utsatt (jag antar att du är tjej) och har man en medelstor/stor hund med sig så sorteras man oftast bort av människor som inte är så vänligt inställda. Dessutom vet folk att "det är hon med den stora hunden". Min hund skulle antagligen kissa på sig i första skedet av ett övergrepp, men innan detta kan ske så ser de att hon är stor och ser respektingivande ut.

MEN, det jag tycker du ska göra är att sätta dig in i de olika sysselsättningsgrader och sporter man kan syssla med med sin hund. För vill du syssla med agility och har skaffat en rottis så vågar jag säga att du aldrig kommer vara med i toppstriden (ursäkta mina fördommar Jadzia). Likadant har du svårare för att vara i toppstriden i lydnad med ex en kuvazs...

Fråga inte vad du kan erbjuda hunden utan tvärtom. Vill du träna mycket?? Vad vill du träna??? Granska dig själv kritiskt och tänk också på att se över hundens sociala situation, dvs ska den vara själv hemma 8 h om dagen??

Måste också påminna om att promenader är ingen sysselsättning, det är ett vardagsbestyr.

När det gäller raser som folk respekterar så är allt över 45 cm i mankhöjd vid rätt tillfälle respektingivande. Jag har själv en ovanlig ras och folk är mycket försiktiga, för de vet inte vad det är "kan det va en pitbull...."

Satsa sedan på välkända namn, kolla noga, allt från höfter till mentalbeskrivning. Gå på så många kurser du kan innan och lika många efter. Många gör det felet, att de går valpkurs och unghundskurs, sen är hunden klar och ska vara familjehund hela livet... Varför inte prova och se hur långt det kan gå...

Kanske kunde något så spektakulärt som räddningshund vara något?? Eftersökshund på skadat vilt?? Det finns massor att göra..

//E

Labradorer är MYCKET lika pitbulls.

En gång fick jag höra att jag hade en Rot och en Dob. Dé du. Dessutom beter de sig så som folk skulle förvänta sig av sånna hundar. Dvs frustar och hoppar ilsket och frustrerat. Att den enda hunden kör värsta spelet för att hon är rädd och den andra vill slicka ihjäl dem är det nog ingen som genomskådar om jag spelar lite orolig *he he*

ja jag vet inte hur många gånger jag fått frågan om jag har en rottweiler. jag har då aldrig sett en kolsvart rottis med så lång näsa...

speciellt när han boffar upp sig (av nervositet då...) *fniss* tack och lov att jag har min schäfer också. henne litar jag mer på om jag skulle bli överfallen av en blind självmordskandidat.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
827
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 556
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 561
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 887
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka