Sv: personkemin...
Min första häst köpte jag som 12-åring, var okunnig och oerfaren. Skulle egentligen köpa en lugn, stabil häst som hela familjen kunde hålla på med, kom hem med ett i princip ohanterbart sto med ett himla humör.
Jag har tappat räkningen på hur många gånger hon slagit mot mig, attackerat mig, fått mig att gråta, fått mig arg, osv.
Planen var att vi skulle ha henne på prov några veckor. Efter några dagar sa min pappa: "Nej, jag tycker inte att vi köper henne. Hon är inte trevlig". Jag började storlipa, trots att jag inte kände hästen och hon hade inte varit annat än elak mot mig.
Vi köpte henne i alla fall. Nu, efter några år, står jag här, fortfarande med samma häst. Har funderat på att skicka henne till slakt mer än en gång, det kan jag lova
Nä, hon är min älskling. Men hon är egentligen inte det jag vill ha. Jag vill ha en häst jag kan komma långt med inom ridningen, en typ quarter. Jag vill ha en häst som funkar bra med andra hästar, som inte har en massa "skit i bagaget" så att säga. Men nu sitter jag här med henne, och hon har lärt mig mer om hästar och människor (även mig själv) än någon annan häst skulle kunnat göra. Jag kommer aldrig göra mig av med henne, om jag inte måste förstås. Hon ska avsluta sitt liv med mig, punkt slut.
Jag gillar alla hästar, även om jag inte själv skulle vilja ha alla sorters hästar. Personligen tror jag att man känner ungefär om kemin stämmer, efter några veckor. Jag känner hellre någonting för hästen, vad som helst, än att inte känna någonting. Jag skulle hellre köpa en häst jag inte riktigt tyckte om, än att köpa en jag kände ingenting för. Sådan är jag.