Personer som väljer att ta livet av sig

Mela99

Trådstartare
Ja, det måste väl finnas fler än jag som haft anhöriga som valt att avsluta sitt liv?

Var ni beredda på att det kunde ske? Vet ni varför personen valde att göra slut på sig själv? Hur hade personen det innan det hände, eller hur framställde sig han/hon?? Fanns det diagnoser inblandat? På vilket sätt utfördes det?

Hur tog du det som anhörig när det skedde, hur har ni bearbetat det och hur känner ni inför det idag?

Tycker ni att det är en feg handling som orsakar mycket lidande för de efterlevande, eller tycker ni att det är varje enskild individs val att själv bestämma om han eller hon vill finnas till? Kände ni ilska över det inträffande?

Någon som själv försökt ta livet av sig? Hur och varför?

Inte jag, men en nära vän. Hennes bror tog livet av sig och tja, hon överlever väl. Det är 15 år sen nu och hon lider fortfarande av det. Ofta.

Inte en anhörig, men en väldigt god vän. Det är många år sedan det hände. Min vän var en ung, snygg och väldigt smart tjej som just hade flyttat ihop med sin kille. Hon hade tyvärr enorma krav på sig själv när det gällde studierna. Hon tog livet av sig bara några dagar efter att hon hade fått sitt första terminsbetyg. På den tiden var 5:a det bästa betyg man kunde ha, och hon hade nästan bara femmor, men några fyror hade smugit sig in. Hon upplevde det tydligen som ett totalt misslyckande. Men jag antar att det fanns annat bakom också som aldrig kom fram.

"Annas" självmord påverkade hennes omgivning något oerhört. Föräldrar och syskon var naturligtvis förkrossade. Pojkvännen och alla vi andra vänner förändrades för livet.

Jag känner en viss ilska över vad hon gjorde. Jag har full förståelse för att man kan hamna i en depression, men det finns ju hjälp att få.

Jag har ibland själv förlorat livslusten, men aldrig försökt ta livet av mig. Jag har sökt hjälp istället, och det är jag tacksam för.

Jag har två systrar som försökt och hamnat på sjukhus. Båda var illa däran, men klarade sig. Båda har också diagnoser och depressioner bakom sig och ville inte leva. Jag förstår varför.

När man diskuterar självmord så får jag känslan av att alla tror att man måste ha psykiska problem, diagnoser och depressioner för att ens tänka tanken. Det tycker inte jag. Varför kan man inte vilja dö för att livet är skit ? Man kan ju älska att leva utan att vara deprimerad eller liknande för det, då borde man kunna vilja avsluta sitt liv utan att ha någon depression bakom sig.

Jag tycker inte att det är egoistiskt att vilja dö och att ta sitt liv. Varför skulle det vara det? Det är egoistiskt att anhöriga vill att man ska leva om man nu själv inte vill det. Varför ska man leva för någon annan människa? Varför ska andra människor ha rätt att besluta om att livet på något vis skulle vara det bästa alternativet för en person som faktiskt vill dö, som inte vill leva. Visst gör man anhöriga ledsna, men de blir ju ledsna för sin egen skull, inte för att personen själv inte upplever livet mer. De blir ledsna för att de inte kan träffa personen mer, inte får umgås med den osv.

Jag har velat dö. Jag har tänkt tanken flera gånger men varit riktigt nära en gång, när min man dog. Jag är inte rädd för att dö, vi ska ju alla dö en dag så det känns för mig lite fånigt att vara rädd för det. Ibland har jag känt mig rädd, men det har varit för att jag egentligen inte velat dö utan har velat uppleva så mycket mer i livet. Nu senast jag tänkte på vad jag ville fick jag ett slags lugn i kroppen, jag visste ATT jag skulle göra det, HUR jag skulle göra det och VAR, men inte när. Jag blev arg när folk försökte ge mig dåligt samvete för att jag tänkte utsätta mina barn för det, jag blev arg när folk försökte bestämma över mitt huvud att leva, ja det måste jag. Jag berättade det för min mamma och min bror när jag tappade humöret en gång och gapade och skrek på dem. Mina barn hade varit jobbiga när de passade dem och så kom de till mig och typ beklagade sig och det fick mig att explodera fullständigt. De förvånades, ingen kunde tänka sig att jag kände så. Jag, jag ska bara rycka på axlarna och gå vidare, bara skaka av mig saker och fortsätta sträva. Det är sådan de tror jag är. Jag skulle vara så positiv, så glad, allt var ju så bra och fint och ja, JAG skulle aldrig känna något. Klart jag ville leva, det är ju JAG liksom. Det var så de reagerade. Tog förgivet.

Nå, nu vill jag inte dö längre. Tvärtom känns det bra att leva. Det käns bra att vara glad och positiv, lätt, och att sträva och ha press på mig känns också bra. Det ger resultat, det gjorde det inte förut. Men jag tycker faktiskt inte att någon annan har rätt att bestämma över huvudet på mig att jag måste leva, för andras skull. Jag beslutar själv över mitt liv, hur det ska se ut och hur det ska vara.

Jag har ofta funderat över vad man menar med att det är egoistiskt att ta livet av sig.. hur menar man då?
Så om en person mår dåligt och inte orkar leva så ska man ändå fortsätta kämpa för om personen tar livet av sig så kommer vänner etc må dåligt? Men om man själv mår så dåligt att man inte orkar- är det inte taskigt av vänner etc att tvinga en att fortsätta leva?
Jag har tex vänner som har riktiga svåra sjukdomar som gör att de har liv med ohyggliga smärtor, långa sjukhusvistelser och där läkare säger att man inte kan göra mer. Men ändå möts dessa människor av en oförståelse när de säger att de ibland inte orkar mer eftersom de vet att det liv som de kommer att få leva inte är det liv som de vill leva. Men ändå tycker bekanta att dessa personer ska fortsätta kämpa och genomlida ett helvete ibland för att andra skulle må dåligt om de var döda?

Enda gången jag kan förstå argumentet att det är själviskt är om det handlar om barn, då jag kan förstå att det naturligtvis måste vara fruktansvärt att förlora en förälder.

Jag har ofta funderat över vad man menar med att det är egoistiskt att ta livet av sig.. hur menar man då?
Så om en person mår dåligt och inte orkar leva så ska man ändå fortsätta kämpa för om personen tar livet av sig så kommer vänner etc må dåligt? Men om man själv mår så dåligt att man inte orkar- är det inte taskigt av vänner etc att tvinga en att fortsätta leva?
Jag har tex vänner som har riktiga svåra sjukdomar som gör att de har liv med ohyggliga smärtor, långa sjukhusvistelser och där läkare säger att man inte kan göra mer. Men ändå möts dessa människor av en oförståelse när de säger att de ibland inte orkar mer eftersom de vet att det liv som de kommer att få leva inte är det liv som de vill leva. Men ändå tycker bekanta att dessa personer ska fortsätta kämpa och genomlida ett helvete ibland för att andra skulle må dåligt om de var döda?

Enda gången jag kan förstå argumentet att det är själviskt är om det handlar om barn, då jag kan förstå att det naturligtvis måste vara fruktansvärt att förlora en förälder.

Jag håller med dig. Jag som en förälder vill att mitt barn ska leva men jag respekterar ändå att barnet, just nu, inte vill det.
Sonen har stundom mått mycket dåligt (2 diagnoser och självmedicinering med hasch i bagaget) och säger stundtals att han inte vill leva. Självskade beteende och självmordsförsök visar på att han menar allvar.
Jag vill inte belasta honom med att JAG vill att han ska fortsätta leva. Istället försöker jag prata med honom att som 19 åring har man inte så mycket erfarenhet, det som han upplever som tungt just nu KAN lätta längre fram.
Men ändå. Om han kämpar på och kommer om 5-6 år och fortfarande säger att han inte vill, vad ska jag säga då?

Jag håller med dig. Jag som en förälder vill att mitt barn ska leva men jag respekterar ändå att barnet, just nu, inte vill det.
Sonen har stundom mått mycket dåligt (2 diagnoser och självmedicinering med hasch i bagaget) och säger stundtals att han inte vill leva. Självskade beteende och självmordsförsök visar på att han menar allvar.
Jag vill inte belasta honom med att JAG vill att han ska fortsätta leva. Istället försöker jag prata med honom att som 19 åring har man inte så mycket erfarenhet, det som han upplever som tungt just nu KAN lätta längre fram.
Men ändå. Om han kämpar på och kommer om 5-6 år och fortfarande säger att han inte vill, vad ska jag säga då?

Just det där har mamma berättat att hon brottades med när jag mådde dåligt. Att vad hade hon för rätt att så att säga "tvinga" mig att leva - när jag mådde så fruktansvärt dåligt av det. Hon såg ju en del av måendet men det mesta är ju inuti.
Hon ville ju såklart att jag skulle leva - men samtidigt ville hon ju lika såklart inte att jag skulle behöva må som jag mådde. Och alla blir ju inte friska/bra/bättre..

Hon har berättat att hon tillslut faktiskt hade bestämt sig för att om jag nu verkligen inte ville leva, så skulle hon inte försöka hindra mig. Det var såklart inget hon sa till mig, men ett inre beslut. Just för hon kände att hon kan ju inte gärna pressa/tvinga att leva, när det är så otroligt jobbigt att leva och det faktiskt inte är så himla säkert att "det blir bättre". Även om det blir det för de flesta.

Och detta trots att min morfar tog livet av sig, och det satte spår hos hela familjen, och spår som aldrig helt suddas ut. Morfars självmord kan hon aldrig förlåta, pga anledningen han hade. Hade jag tagit livet av mig säger hon/kände hon att hon kunnat förlåta just för det var en helt annan anledning.

Just det där har mamma berättat att hon brottades med när jag mådde dåligt. Att vad hade hon för rätt att så att säga "tvinga" mig att leva - när jag mådde så fruktansvärt dåligt av det. Hon såg ju en del av måendet men det mesta är ju inuti.
Hon ville ju såklart att jag skulle leva - men samtidigt ville hon ju lika såklart inte att jag skulle behöva må som jag mådde. Och alla blir ju inte friska/bra/bättre..

Hon har berättat att hon tillslut faktiskt hade bestämt sig för att om jag nu verkligen inte ville leva, så skulle hon inte försöka hindra mig. Det var såklart inget hon sa till mig, men ett inre beslut. Just för hon kände att hon kan ju inte gärna pressa/tvinga att leva, när det är så otroligt jobbigt att leva och det faktiskt inte är så himla säkert att "det blir bättre". Även om det blir det för de flesta.

Och detta trots att min morfar tog livet av sig, och det satte spår hos hela familjen, och spår som aldrig helt suddas ut. Morfars självmord kan hon aldrig förlåta, pga anledningen han hade. Hade jag tagit livet av mig säger hon/kände hon att hon kunnat förlåta just för det var en helt annan anledning.

Jag måste få fråga, men vill du inte svara så behöver du inte @Alexandra_W :
Hur hanterade dina föräldrar ditt dåliga mående? Vad gjorde de bra, vad var mindre bra?
Hur mår du idag? Var det något speciellt som hände som gjorde att det förändrades?

Jag håller helt med dig om att en del faktiskt INTE blir bra, nånsin. Och jag tycker, i princip, att varje människa skall ha rätten och äga sitt eget liv. Men jag vill gärna att man har uttömt alla försök till bättre mående, jag vill tro att det finns en lösning för 9 av 10.
Sen kan man ju i evighet diskutera vad som klassificerar ett bra liv. Där kan jag bara utgå från mig och de mina.

Hjärtskärande .. FreSus

Ja. Det är ju faktiskt det. Otroligt ledsamt men inget jag eller någon annan kan förändra. Skulle jag sätta mig ner och faktiskt tänka igenom hur ledsamt det ÄR skulle jag dö som en våt fläck.
Just nu mår han bra. Vi tittar aldrig bakåt, inte heller framåt. Vad som hände förra veckan kan vi inte förändra och vad som sker nästa vecka kan vi inte förhindra. Han mår bra nu och vips! så hade det gått 3 dagar och alla var bra :) Lite så man får göra...

Ja. Det är ju faktiskt det. Otroligt ledsamt men inget jag eller någon annan kan förändra. Skulle jag sätta mig ner och faktiskt tänka igenom hur ledsamt det ÄR skulle jag dö som en våt fläck.
Just nu mår han bra. Vi tittar aldrig bakåt, inte heller framåt. Vad som hände förra veckan kan vi inte förändra och vad som sker nästa vecka kan vi inte förhindra. Han mår bra nu och vips! så hade det gått 3 dagar och alla var bra :) Lite så man får göra...
Du lever i alla föräldrars mardröm , och kan ändå tänka så klokt .... Det gör att jag tror det kommer stabilisera sig och att ni kan se tillbaka på den tiden som ett kapitel ur en skräckbok ni läste tillsammans, men att bokdjäveln ändå hade ett lyckligt slut . Styrke kramar till dig och din son .

Det är inte så länge sedan jag vara när att köra bilen rätt in i ett stort träd. Jag var så jävla trött rent ut sagt på livet. Hade planerat det väl, men någonstans inom mig så vek jag av från den planen. Jag har mått skit länge! Deprimerad, men nu får jag medicin och mår bättre än på länge. För ett år sedan hamnade jag i ett nytt arbetslag och det var tufft och jag trodde länge jag var felet. Men nu ett år senare är vi uppe i fyra personer som vantrivts där och slutat/bytt plats.

Jag tycker inte det är egoistiskt, förstår inte riktigt den tanken. Då är det väl mer egoistiskt av omgivningen att kräva av personen att leva i ett personligt helvete bara för att bespara dom sorg.
Jag lever med depression och har inte alltid enorm livslust. För mig har det inte gått så långt så att jag vill dö, men det kvittar om jag vaknar i morgon. Skulle det gå så långt skulle jag vilja att mina nära och kära ändå fick veta att de gjort allt, att det inte är deras fel på något sätt alls.

Enda gången jag blir arg är om någon gör det på ett sätt så det ger andra trauma. Vi hade en kille som sköt huvudet av sig på toppen av slalombacken. Kul för den som hittade honom. Eller de som hoppar framför tåg och förstör livet för lokföraren. Ska man göra det tycker jag man ska göra det snyggt och visa lite hänsyn, blanda inte in andra människor som ofrivillig bödel.

Visst gör man anhöriga ledsna, men de blir ju ledsna för sin egen skull, inte för att personen själv inte upplever livet mer. De blir ledsna för att de inte kan träffa personen mer, inte får umgås med den osv.

Där håller jag inte alls med. Jag hade en nära anhörig som avslutade sitt liv för ett tiotal år sen. Självklart har jag en personlig sorg och det är väl kanske den främst framträdande när det precis har hänt. Under åren som har gått har jag dock känt sorg å den anhöriges vägnar också, så många goda ting och utvecklingar som hen inte fått uppleva.

@Mela99 Min anhöriga hade en mångårig problematik med psykisk ohälsa och även tidigare självmordsförsök bakom sig. Jag har en ganska god bild om vad som ledde fram till beslutet, men personligen känner jag ett stort "varför?" ändå. Fast mer av maktlöshet än ifrågasättande tror jag. Vi anade inget precis i samband med att det skedde, sista gången jag träffade personen fick jag ett starkt intryck av framtidstro och relativt gott mående. Om det var spelat eller om händelser efter det gjorde att marken rämnade vet jag inte, men jag tror att det var äkta.

När vi var mitt i det var nog det jobbigaste att inte riktigt veta. Personen försvann och det tog några dagar innan vi lyckades utröna vad som hänt och ytterligare ett par månader innan kroppen återfanns och vi kunde ha begravning. Jag har faktiskt inte känt någon ilska, bara sorg och att jag har svårt att förstå. Jag tycker inte att det är en "feg handling", men jag vill att människor ska må bra och trivas med sina liv och därför kan jag inte direkt säga att jag tycker det är individens val heller. Eller ja, det är ju ingen annans val men min önskan är att ingen ska behöva hamna där.

Det är inte så länge sedan jag vara när att köra bilen rätt in i ett stort träd. Jag var så jävla trött rent ut sagt på livet. Hade planerat det väl, men någonstans inom mig så vek jag av från den planen. Jag har mått skit länge! Deprimerad, men nu får jag medicin och mår bättre än på länge. För ett år sedan hamnade jag i ett nytt arbetslag och det var tufft och jag trodde länge jag var felet. Men nu ett år senare är vi uppe i fyra personer som vantrivts där och slutat/bytt plats.

Skönt att du inte gjorde det och skönt att du just nu mår bra!

Där håller jag inte alls med. Jag hade en nära anhörig som avslutade sitt liv för ett tiotal år sen. Självklart har jag en personlig sorg och det är väl kanske den främst framträdande när det precis har hänt. Under åren som har gått har jag dock känt sorg å den anhöriges vägnar också, så många goda ting och utvecklingar som hen inte fått uppleva.

Mela99 Min anhöriga hade en mångårig problematik med psykisk ohälsa och även tidigare självmordsförsök bakom sig. Jag har en ganska god bild om vad som ledde fram till beslutet, men personligen känner jag ett stort "varför?" ändå. Fast mer av maktlöshet än ifrågasättande tror jag. Vi anade inget precis i samband med att det skedde, sista gången jag träffade personen fick jag ett starkt intryck av framtidstro och relativt gott mående. Om det var spelat eller om händelser efter det gjorde att marken rämnade vet jag inte, men jag tror att det var äkta.

När vi var mitt i det var nog det jobbigaste att inte riktigt veta. Personen försvann och det tog några dagar innan vi lyckades utröna vad som hänt och ytterligare ett par månader innan kroppen återfanns och vi kunde ha begravning. Jag har faktiskt inte känt någon ilska, bara sorg och att jag har svårt att förstå. Jag tycker inte att det är en "feg handling", men jag vill att människor ska må bra och trivas med sina liv och därför kan jag inte direkt säga att jag tycker det är individens val heller. Eller ja, det är ju ingen annans val men min önskan är att ingen ska behöva hamna där.
Det är otroligt vanligt att man mår just mycket bättre när man väl tagit beslutet om att ta livet av sig. Man har äntligen hittat en väg ut ur det dåliga måendet vilket gör en lugn.

Det är otroligt vanligt att man mår just mycket bättre när man väl tagit beslutet om att ta livet av sig. Man har äntligen hittat en väg ut ur det dåliga måendet vilket gör en lugn.

Jag är medveten om det, men av flera skäl tror jag inte att det var anledningen i just min anhöriges fall. Kanske främst för att mönstret inte stämde från tidigare försök, men också för att jag vet minst en väldigt omvälvande sak som hände efter vår sista träff. Men jag vet såklart inte när beslutet togs, utan kan bara gissa.

Jag är medveten om det, men av flera skäl tror jag inte att det var anledningen i just min anhöriges fall. Kanske främst för att mönstret inte stämde från tidigare försök, men också för att jag vet minst en väldigt omvälvande sak som hände efter vår sista träff. Men jag vet såklart inte när beslutet togs, utan kan bara gissa.
Jag kan ju bara svara för mig själv, men jag har absolut självmord som en nödutgång ur mitt mående. Så även om jag har bättre perioder, så finns den där, planerad och färdig att användas vid behov. Men det är självklart inte ett förstahandsval. men det kanske gör att steget inte är så långt även om man mått lite bättre under en period.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 191
Senast: Yrsel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet inte varför jag egentligen känner ett behov av att skriva något. Lite anonym är man på ett forum men efter ett tag så kan folk...
Svar
0
· Visningar
702
Senast: Myzan87
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 912
Senast: EmmaW
·
F
Gravid - 1år Jag behöver hjälp med att redan ut tankar, känslor och få perspektiv. Skriver denna tråd under annan nick. Något jag egentligen inte...
2
Svar
24
· Visningar
6 618
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!