Perfekta sällskapshästen på betet?

D

dolphinsmile

Våra hästar brukar gå på bete i en stor hage ett par kilometer ifrån stallet. Men eftersom jag iår har en tvååring som körs och kommer köras under sommaren så måste hon gå kvar i de mindre sommarhagarna vid stallet. Jag måste ha sällskap till henne annars blir hon helt odräglig. Nu funderar jag bara på vilken sorts häst som är den ultimata?'

- Hagarna är inte så stora, så ska de räcka hela sommaren åt både min tvååring och den andra så måste de vara en häst som äter så lite som möjligt.
- Eftersom jag och tvååringen kommer att köra ett par gånger i veckan så måste de vara en häst som håller sig innanför staketen, den får alltså inte vara för liten eller för stressad.
- Jag har ingen som helst erfarenhet av fång, finns de speciella raser jag bör undvika?

tack på förhand

Sv: Perfekta sällskapshästen på betet?

Hur kraftigt är betet? Rent spontant tänker jag gotlandsruss eller annan ponny av den storleken, äter ju inte så mycket (jämfört med en stor häst då), men är inte för liten.
Fång är ju alltid en risk med ponnyer (och även stora), men om du ser till att vänja in hästen långsamt så brukar det inte vara några problem, så länge det kanske inte är kraftigt kläverbete liksom.

Det är inte speciellt kraftigt bete. Som jag skrev brukar de inte användas som sommarbete. Just på grund av att det är ganska dåligt. Har inte planterats om på säkert 15 år. Brukar användas på våren och hösten annars. Så egentligen är jag inte speciellt orolig för fång.. Men som jag skrev så kan jag absolut inget om det.

men visst är det våren som det är farligast?

Ja våren är ju extra kritisk när det nya späda gräset dyker upp, samtidigt som hästarna är ovana. Sen får man se upp när det blir häftiga väderväxlingar, till exempel om det regnar länge och det därefter blir väldigt varmt. Då kan återväxten bli häftig och bli en mindre chock för hästar som är känsliga. Det var precis så min ponny fick fång.

Okej.. är det vissa raser som är extra känsliga? Är de ju mindre desto känsligare som gäller eller?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 401
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar