Pepparkaksbak

alazzi

Trådstartare
Varför måste degen vila minst ett dygn i kylskåp? Och varför måste degen vara i rumstemperatur minst en timme före baket? Misslyckas baket totalt om man inte gör så? Vad händer:crazy:?

Sv: Pepparkaksbak

Har det inte att göra med att den ska "sätta sig" ordentligt och få en kavlingsbar konsistens?

Om man försöker kavla ut den när den är nygjord blir det iaf mest klet, så mycket vet jag...:angel:

Och en timme i rumstemperatur kan ju vara en fördel då den är ganska hård efter att ha stått i kylskåpet. Blir mest sprickor istället för en följsam utkavling.

Men det kanske finns någon rent kemisk tanke bakom det hela. Den kanske är giftig när den är nygjord?;)

Min sambos mamma bakar pepparkakor med någon slags varm deg. Den ska inte vila utan hon bakar ut den när den är jättevarm. Ingen aning om hur eller varför men det blir goda pepparkakor!

Jag har ett recept på Finska pepparkakor som man bara rör ihop degen
och bakar ut medetsamma.
Har bakat dessa pepparkakor i många många år och aldrig misslyckats.:angel:

Det där med att man ska göra degen dagen innan är inget för mej. Jag
vill baka när jag känner för det.:grin:

Vill du ha receptet kan du skicka ett PM till mej.

Pepparkaksdegen gottar till sig och smakar mycket mer efter att ha fått vila ett dygn eller flera! Observerade jag efter att ha gjort 4 degar på jobbet förra veckan. ;)
Rumstemperatur en timme innan känns dock inte helt nödvändigt. Knåda till den lite bara så blir den snabbt varm och snäll att kavla! För varm pepparkaksdeg är hopplös att kavla (och smakar inte gott... ;) ).

Om du istället för att ta fram den en timme lägger den i frysen så kan du sedan hyvla pepparkakor med osthyvel! De blir inga snygga figurer förståss, men är enkelt och blir lika gott. Så gjorde jag den enda gången de senaste 8 åren som jag bakat pepparkakor. Har alldeles för mkt värk för att klara av att kavla nämligen.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 268
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 518
Senast: Marita73
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 838
Senast: Migo
·
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 762
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar