Pepp-tråden (Islandshäst tävlingar)

Sv: Pepp-tråden (Islandshäst tävlingar)

Jag förstår precis vad du menar. Jag tävlade första gången förra året och jag var nervös i flera veckor innan. Och det blev inte bättre av att när jag skulle tävla, så ville helt plötsligt alla komma och kolla. Man tänker alltid på det värsta, som att hästen kommer stegra, rymma, gå omkull och allt annat som man absolut inte vill ska hända.

Jag undrar om man i andra sporter är lika nervös vid tävling/match som man är i hästvärlden. Kanske är det bara för att man har två att hålla reda på, både sig själv och en hel häst!

Mitt tips till dig är att ha någon erfaren med dig som kan hjälpa dig med startlistor och tidsplanering. Någon som kan tänka logiskt eftersom att du antagligen bara kommer springa omkring och vara nervös. Efter min första tävlingsgång blev jag till och med taggad på att göra det igen och jag tänker anmäla mig till tävlingarna i vår. Det är några få månader kvar och jag är faktiskt inte nervös..än.

Jag förstår precis vad du menar. Jag tävlade första gången förra året och jag var nervös i flera veckor innan. Och det blev inte bättre av att när jag skulle tävla, så ville helt plötsligt alla komma och kolla. Man tänker alltid på det värsta, som att hästen kommer stegra, rymma, gå omkull och allt annat som man absolut inte vill ska hända.

Jag undrar om man i andra sporter är lika nervös vid tävling/match som man är i hästvärlden. Kanske är det bara för att man har två att hålla reda på, både sig själv och en hel häst!

Mitt tips till dig är att ha någon erfaren med dig som kan hjälpa dig med startlistor och tidsplanering. Någon som kan tänka logiskt eftersom att du antagligen bara kommer springa omkring och vara nervös. Efter min första tävlingsgång blev jag till och med taggad på att göra det igen och jag tänker anmäla mig till tävlingarna i vår. Det är några få månader kvar och jag är faktiskt inte nervös..än.

Jepp en medhjälpare som fixar markservicen är perfekt..Så slipper man det..

Jag känner precis som dej Zannah, för mej och min häst blir det första riktiga tävling i vår (i höstas var vi på en skoj tävling i ridhus), och det jag är mest nervös över är att hästen vägrar gå in på banan, jag vet inte varför men:S jag är inte ett dugg nervös över gångarterna eller att han sticker .. Men gå in på banan :O Skrämmer skiten ur mej :angel:

Jag känner precis som dej Zannah, för mej och min häst blir det första riktiga tävling i vår (i höstas var vi på en skoj tävling i ridhus), och det jag är mest nervös över är att hästen vägrar gå in på banan, jag vet inte varför men:S jag är inte ett dugg nervös över gångarterna eller att han sticker .. Men gå in på banan :O Skrämmer skiten ur mej :angel:

Krummi har blivit inputad i ridhus på tävlingar....:angel:

Första gången hade jag tur och blev uppropad som nummer två så jag tog svans på den andra hästen in!!!!

Det blev jag också , 3 ggr :eek: (av 4 ggr jag skulle in i de där förbaksade ridhuset!!) Dock skojj tävling så ingen brydde sig så värst men tänk om det vore "riktig" tävling.. Snacka om pinsamt!!
Jag hade ju oturen att få gå in först varje gång ja skulle in så de fanns ingen jag kunde haka på :(

Varför tänker man alltid negativt? Blir så trött på mej själv!!:p

Jag var ganska cool på min första tävling, men kunde ändå känna att det dansade fjärilar i magen på en.
Det hör nog lite till att vara nervös, men spänd ska man ju absolut inte vara.
Då smittar det av sig på hästen, brukar jag tänka.

Det är det jag oroa mig över, att spänna mig och föra över det till min häst. Dock kan jag se en sak som är posetiv: Min häst har lite turridnings blod (även ifall hon aldrig gått som turridnings häst) i sig. Hon följer gärna efter andra hästar, vilken kan vara posetivt inne på banan. Och även utanför, är de någon som ska springa av sin häst, är jag gärna på. Det skulle Pokkis ÄLSKA och jag för den delen också :love:! Dem har ju en mile-bana där, så där ska jag ju inte vara ivägen för någon iallafall ^^!

Jag var sjuuuukt nervös på första tävlingen med Draumur, var dessutom en rätt stor regional tävling med SM-kval, vi tävlade dock lättklass.
Gick ändå bra tycker jag, bättre än jag trodde men han visade bara stel tölt och skritt. Traven ville han inte visa och galoppen blev kors :o

Men jag var som sagt nöjd ändå, vi tog oss ju runt levande bara en sån sak ;)

Sen i höstas var vi med i en mindre tävling, där gick det riktigt bra tyckte jag!
Han visade traven tillräckligt för att vi skulle kunna få poäng, fick 5,0 och tom 5,5 för sin skritt, höjde töltpoängen och vi vann faktiskt en b-final i tölten :D
Då var matte stolt ;)

Nu är han ännu trevligare tycker jag, travar som en gud bland annat, så blir riktigt spännande nu på Vintertölten i Februari :D

Lycka till och hoppas nerverna håller sig i schack, du får helt enkelt (enkelt och enkelt :p) koppla bort alla folk och hästar och koncentrera dig på häst, program och musik :)

Om att vara nervös återigen, kan man rida med en ridgjord på en häst som kan vara ganska så måttligt busig i ett ridhus :angel:? Ska på träning om 2 dagar, och ha ingen passande sadel :(!

Problemet med ridgjord är ju att den så lätt glider runt om man jälv lägger mer vikt i ena stigbygeln. Vilket ju händer under hopp o bock o framförallt när hästen kastar åt sidan. Jag red med ridgjort ett par månader på Andi pga avsaknad av passande sadel. Man tränar ju upp balansen o jag drog slutsatsen till sist att ridgjord utan filt är bästa komb för då kan man släppa stigbyglarna o bara skutta med i protesterna som om man vore barbacka. Med filt på så åker hela kalaset runt o man har inte en chans oavsett hur bra balans man har. Men det har ju hänt med passande sadel oxå- när jag inte dratt sadelgjoden ordentligt :angel:

delvis kanpplån...

Jag har hittat "the final touch" till min tävlingsklädsel idag. Kolla in!
chaps.jpg

Detta kommer matcha perfekt till kvekkis blingade träns o blingade svarta elelr vita schabrak. O så har jag spanat in ett blingat spö... Men det kanske blir för mycket även för oss :D

Får jag kapa tråden o ställa frågan vad ni andra har på er när ni tävlar?

Senast ändrad:

KL.
På lättklass/öppen/kvaltävlingar:
Svart ridhjälm
Vit eller svart t-shirt
Svart eller vit tjocktröja om det behövs
Röd dunväst när jag tävlar Erro (när det är kallare, en tunnare röd jacka när det är varmt)
Svart dunväst när jag tävlar andra hästar
Svarta ridbyxor
Svarta ridhandskar
Svarta ridstövlar
Svart dressyrspö med blingbling vid "handtaget"

Regional/nationell
Svart ridhjälm
Vit linne
Vit tävlingsskjorta
Svart kavaj (svart väst i passlöp)
Vita ridbyxor
Svarta ridstövlar
Svart dressyrspö med blingbling vid "handtaget"

Så ser planen ut inför våren iaf, sen får vi se hur vi ser ut när vi väl är där :p

Antingen:

Vita ridbyxor + grön kavaj, vit skjorta, ridstövlar och "balansspö".

Islandsridbyxor (från Hööks, bruna. Jättesköna :D), ridstövlar, tunnare jacka och "balansspö".

ELLER

Svarta ridbyxor, vit skjorta, ridstövlar och grönt spö.

Häst(arna) har:

Blingblingträns, gröna stigbyglar, grönt schabrak och boots.

Grönt träns, gröna stigbyglar, inget schabrak och boots.
ELLER
"Vanligt" träns, boots, inget schabrak och "vanliga" stigbyglar.

Allt beroende på humör :p

Ska inhandla vit skjorta, vita ridbyxor och svart kavaj som jag ska ha på tävling. Även ifall de bara är lättklass. Kommer nog vara skitig som en kossa när jag åker därifrån. Får man rida med sporrar på ungdom? Hur långa isf?

Jag har också tänkt att börja tävla nu till våren (första blir förhoppningsvis MöRS påsktävling den 13 april), men först blir det träning för Ylva Hagander den 22 februari på Fors Gård. Spännande! Och förmodligen nyttigt för oss att bekanta oss med "tävlingsplatsen", för jag antar att påsktävlingen kommer att hållas där.
Jag kommer att ta både träningen och tävlingen med "en nypa salt" och hoppas på att allt går bra. Att ha för höga förväntningar är nog bara dumt. Men vi (iallafall jag, Geiri behöver nog lite övertalning först) kommer självklart att göra vårt bästa. :)

Det var det jag misstänkte, tack för svaret :)!

Det blev jag också , 3 ggr :eek: (av 4 ggr jag skulle in i de där förbaksade ridhuset!!) Dock skojj tävling så ingen brydde sig så värst men tänk om det vore "riktig" tävling.. Snacka om pinsamt!!
Jag hade ju oturen att få gå in först varje gång ja skulle in så de fanns ingen jag kunde haka på :(

Varför tänker man alltid negativt? Blir så trött på mej själv!!:p

Jo Krummi ville heller inte gå in på träningstävlingar!!!

När jag tävlar har jag på mig;

Blå islandströja
Skoridbyxor svarta
Vanliga blundstoneboots.
Ridvantar

Hästen;

Nosgrimma med vit band (hästen är svart)
Schabrak med vit kantband
Vita boots

Nu har jag kollat ut tre tävlingar att starta i nästa år.

Det blir:
Eidfaxi lätt 25 april, fyrgång tror jag.
(Ev) Sleipning Vårtävling 30-31 maj, fyrgång där med
Stormur Höst Lätt på Husby öhn 5-6 september

Sen kommer jag åka och fota på
Örnäs, 1 mars
Romme vårkval 4 april
(ev) Dyggur Lätta Vår 9-10 maj
Svealands Mästerskapen, 15-17 maj
Kommer även fota på Sleipnir Vårtävling då jag skall tävla 30-31 maj
Regional på Forsen, Edda SM-kval 6-7 juni
Eidfaxi Öppna
13-14 juni
SM Strömsholm
2-5 juli
Eidfaxi KM 12-13 september
Odinn KM på Romme
19-20 september

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 157
Senast: Bison
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat