Pepp-tråden (Islandshäst tävlingar)

Z

Zannaah

Kände nu för att starta en pepptråd för tävlingar (samt träningar om det skulle vara så :)).

Själv är jag hysteriskt nervös inför tävlingen jag ska vara med på om 3 månader (hur lyckas man bli så nervös när det är så lång tid kvar :angel:?). Jag får ju för mig att min häst kommer leka rodeo häst och springa på allt hon se och hoppa ut från banan och bli ett monster, bara för att det är tävling och en massa människor där. Ju fler hästar, ju mer laddad blir min häst. Någon som kan lyckas döda min hemska tankar? Jag vill så hemskt gärna tävla :eek:!

Är det någon mer här som ska tävla första gången? Eller kanske på en ny häst? Och ni som redan har hästar ni tävlar, skriv gärna tips och hur det var på er första tävling.

Sv: Pepp-tråden (Islandshäst tävlingar)

Erro och jag ska tävla 15 feb :eek:
Ingen oficiell tävling, men ändock !
Jag är taggad men ack så nervös !!!!!

Du ska se att det kommer gå jättebra !
Hästar blir inte knäppa bara för att det är tävling, det som kan hända är att den blir lite piggare om den brukar vara snäll hemma. Om man inte har en häst som drar, bockar o.s.v. så händer det oftast inte på tävlingar heller :)

Jag kan verkligen relatera till dina tankar. När jag skulle deltaga i min allra första tävling så var jag så nervös att jag inte kunde äta någonting förrän jag hade ridit klart. Jag skakade även som ett asplöv på Vera och jag blev otroligt spänd.
Det tog en del tävlingar innan dessa känslor helt hade fösvunnit.

Men det jag kan ge som tips är att försöka att andas lugnt och tävla ett flertal gånger så går det för hoppningsvis över. Jag lyckades få bort min nervositet på just tävlingsrutiner.

Lycka till!:laugh:
/Jeanette

Nervös:angel::angel::angel:?

Hade inte skritten varit med i programen hade jag nästan varje tävling varit tvungen att hoppa av för att spy.....

Det blev bättre det året då jag tävlade mest men nu har ja haft uppehåll så nu är det väl samma sak igen...:laugh:

Min första tävling red jag på Strákur frá Hvammi. 4-gång och tölt :D

Fyrgången var först - det började med att min motståndares häst stegrade och backade (fortfarande på bakbenen) ut över staketet. Jag höll på att svimma.
Sen red jag iaf. Och ja, jag andades knappt under hela programmet (jag var mer anfådd än hästen när vi var klara) :D:rofl:

Jag blir fortfarande skitnervös, men nu är det bara när jag ska rida Lúkas. Rider jag någon annans häst är det lugnt. Konstigt nog!

Första tävlingen med Lúkas slutade i 4 diskningar på 1 program ;) Det var dock en träningstävling så vi red klart programmet.
Red 4 gång med en av hans hagkompisar, Lúkas var PEPPAD och RÄDD på samma gång och ja.. Rätt som det var så var vi iväg i sken, in på volt på gräset (ajabaja) och sen iväg igen. In på volt, iväg, in på volt, iväg.. Sen lyckades vi :D
Första poängen vi fick var 1.6 i snitt i fyrgång och 3.3 i tölt
Numera ligger vi runt 4.5 på tölten (tror jag det var. Inte säker) och 3.8 på fyrgång (icke visad trav).

Det är något sådannt som kommer hända mig typ, jag är drabbad av otur (kanske för jag hade sönder min spegel för ett tag sedan :angel:?). Jag har iallafall beslutat för att inskaffa en röd rosett, för alla andras säkerhet :]!

Alla andra tävlara, nervösa och inte nervösa: Hoppas verkligen det kommer gå bra för er! Självklart tack för all peppning också, men fortsätt skriva tips och hur det gick för er =).

Kveikja o jag debuterade ju förra sommaren, jag var NÅGOT nervös, men inte såpass att jag blev dålig. Däremot red jag dåligt. Körde t.ex. fel galopp i två varv utan att märka nåt :D O tölten, ja det var mer galopphopp än töltsteg, men vi lyckades knipa seger på första T7an ändå! Kvekki lärde sig snabbt att ovalbanan var jobbig så hon tappade all geist när hon kom in där. Hemma töltade hon hur flott som helst, o så inne på banan bara tvärdog all entusiasm. Det där med uppspelt, energisk pga all uppståndelse- njae inget för kvekki :D Andra tävlingen så försökte hon springa ur banan varje gång vi passerade grinden (publiken drog efter andan varje gång) o på motstående långsida ville hon in på gräset. O så var vi på tävlingskurs, det var roligt, domaren var helt salig över kvekki! Då stärktes tävlingssjälvförtroendet lite. Hon sa att om kvekki gick i form(kunde inte det då) hade hon fått en 7a på skritten! O skritten förändras ju inte så det skall bli spännande o se iår!

På såna småtävlingar tror jag inte jag kommer vara så värst nervös mera , det är nog värre nu till våren när jag planerat att vara med på riktiga tävlingar! Vi tänke oss vesturcupen, djarfur open och till hösten Djarfur Km. Men vi får väl se, fortsätter vi grisepassa så håller vi oss hemma, tölten får ju åtminstonne vara ren på träning innan tävling. Då är jag groom åt Mathias o Snöggur istället, de skall oxå prova tävla iår!

Jag prövade ju oxå tävla Snöggur, i öppenklass i höstas! O det var inte vidare smart, även om han är en erfaren tävlare o tog mig runt banan i rätt gångarter. Vi platsade inte riktigt i öppenklass, men var så illa tvugna eftersom han måste ridas på pelham för tändernas skull. Uttagningen gick strålande, men finalen? Det var töltrace värre, temposkillnader?- nej det var ökad tölt varv efter varv till han inte orkade mer. Jag hade ingen broms! Poängen hade nog kunnat bli bättre om han hade lyssnat. 4.8 i utgn o 4,3 i final. O på bilderna gapar han nåt fruktansvärt... Domaren(kompis) tyckte vi skulle ha nosgrimma på nästa tävling *piinsamt* Lika illa var att jag hade flätat håret, så hjälmen satt uppepå huvudet o jag såg ut som en byfåne. Det var mer pinsamt än kveikjas orena tölt...

snyggurtlt.jpg

Hjälmen bortklippt :angel:

galoppfel.jpg

O fin galopp! Men alldeles för fel...
(Gud vad jag inser att jag läntar till sommar o sommarpäls)

Jag testade och tävla igen i höstas..Hästen var inte riden ute i sogen så mycket utan mest på banan och var rejält överladdad på tävlingen..(pga jag har en dotter med mig som sover ivagnen när jag rider på banan och pappan jobbar=bara uteritt på helgen.)

När vi väntade på att komma in på banan började han bocka små bock...Väl inne på banan kom det ett bock också...Sen var han pigg som bara den.Så vad jag lärde mig av den tävlingen så var det att jag ska rida ut mera så fort jag har tillfälle..Och rida fram ordentligt innan start för att få av lite energi.Och rida dagen innan så han är lite avrastad..

Bättre för mycket energi än för lite ;)

När min kusin tävlade förra våren så red hon en tvådagars. Första dagen halvt skenade hästen runt banan i sitt eget fulla tempo. Hmmm vad gör kusinen dag två? Jo rider ut hästen i skogarna runt tävlingsplatsen i 1,5h innan start... Det kan man kalla uppvärmning, såpass att själva tävlingen blev nedvarvningen :rofl: O den dagen gick jättebra, de vann sin klass!

Hm låter ju super....

Jag red min häst rätt så hårt i lördags och sen på söndag ville han knappt gå fram innan hade kvicknat till och blivit lite uppmjukad i kroppen!!!

På hemmaplan har Pokkis rena och fina gångarter. Men jag vet ju hur jobbig hon är i ridhus, med 3 ryttare. Hur är hon då på en tävling med betydligt fler ekipage? Jag fundera på att tar en låååång uppvärmning, dels så hon få vänja sig vid att det faktist är många hästar där, och dels så hon inte är så övertaggad på banan. Någon som har förslag för hästar som blir FÖR busiga med andra hästar?

Jag kan lugna dej med att säga, vad som än händer dig och din häst på tävlingsbanan kommer det inte vara värre än min första tävling :D

Tror mig, de kan det. Får min lilla kuse snyfft på att jag är nervös, tar hon nog mer än gärna chansen ;). Usch, vad jag tänker hemskt om min lilla söta häst. Sånt får man ju egentligen inte göra! Men berätta vad som hände! Och hur gjorde du för att arbeta bort det?

Okej, om du tror att hon springer så fort hon bara kan, kastar sig över ovalbanans staket, och efter att du kravlat mig av stegrar och sliter sej och sedan springer över hela tävlingsplatsen så okej.:p

Jobbat bort och jobbat bort. Vi har fått förtroende för varann helt enkelt.

Det är ju något sådant min ängel till häst har på lur. Jag lovar, hon har en karta på anläggningen och har antecknat exakt i detalj hur hon ska göra för att jag ska få lida. Rubriken är "Hur jag ska ta kol på Sanna". Men tävla, det ska jag göra, om jag så ska dö på kuppen. Någon gång ska ju vara första gången :angel:?

Jag tänkte på det när min häst bockade shit jag har aldrig sett en häst som bockar på tävling...Hm nån måste ju vara den första!!!

Krummi blir rätt pigg när det är typ firmakeppni...:crazy:

Att min polle kommer bocka är inte precis något jag inte förvänta mig. Men håller hon sig till dem små gulliga ponny skutten, dör jag inte av det. Leker hon rodeo däremot, blir jag nog lite skeptiskt till att gå in på banan. Hon är ju trots allt en unghäst (som visserligen kvittar). Hon är en HÄST. Mer orolig att hon ska sticka och fjanta sig och att någon annan skada sig. Eller hoppa hur från banan :eek:!

Han gjorde det dessutom INNE på banan, i en final :eek:
Fast det var kul :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 157
Senast: Bison
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat