Även fonder, som är en samling av aktier och andra värdepapper. Fonder dämpar de kraftigaste svängningarna upp och ner eftersom att man sprider riskerna, men även fonder är risktagning. Går börsen ner går fonderna ner.
Allt handlar om vilken risk du är villig att ta och hur låst du är till att behöva pengarna vid en viss tidpunkt. Indexfonder med låg avgift kan ofta rekommenderas men det är alltid en risk att du står med mindre pengar än vad du satsade. Är man inte låst i tid och kan vänta ut uppgångar så blir den risken mindre.
Du behövde prata med någon som kan råda utifrån kännedom om din ekonomi.
Alla fonder är inte varlen rena aktiefonder eller blandfonder (aktie/räntefonder). Det finns även rena räntefonder som inte är lika känsliga som aktier och aktiefonder. De ger inte heller lika hög avlastning och har inte lika hög risk, men är likväl fonder.
Till TS - de flesta banker som tillhandahåller fonder har bra information om vad det är och innebär på sina hemsidor. Läs gärna på flera olika så du får en så nyanserad bild som möjligt.
Angående avsättning till pension från företaget så TROR jag det är mer fördelaktigt än eget pensionsparande, men tyvärr kommer jag inte ihåg var jag läste om det, eller varför det var så...
För privat sparande verkar du vilja ha en låg risk och då skulle jag rekommendera att du tittar vidare på räntefonder och/eller kontosparande med ränta, på bank med insättningsgaranti, t ex SBAB.
Det en ska vara medveten om är att dagens ränteläge inte motsvarar dagens inflation, så på sikt blir pengarna mindre värda även om summan ökar. För att öka sin nettotillgång behöver avkastning (=ränta, värdeökning av fond, värdeökning + ev. utdelning av aktoe) överstiga aktuell inflation.
Känslan när en tagit kontroll över sitt sparande och ser att en inte behöver sänka sin levnadsstandard när en går i pension, om en skulle bli långvarigt sjuk, separera eller annat är så grymt tillfredsställande! Särakilt när en haft långa perioder i livet utan att faktiskt kunna ha ett regelbundet sparande.