OBS! Jag är INGEN expert men:
ISK konto är ett konto där du betalar en låg skatt varje år för de pengar som finns på kontot... detta oavsett om fonderna och/eller aktierna du har på kontot har gått + eller - . (Man kan köpa både fonder och aktier på/till ett ISK konto).
Kopierat från Skatteverket:
"Investeringssparkonto (ISK) är en sparform där du kan spara till exempel aktier och fonder. Du betalar inte någon skatt för de vinster du gör. I stället betalar du en årlig skatt som baseras på det sammanlagda värdet av dina tillgångar, oavsett om du gör vinst eller förlust. Du ska inte deklarera de vinster eller förluster du gör på ditt investeringssparkonto."
OBS! Jag är varken ekonom eller "duktig" på detta men jag skulle startat ett ISK konto på antingen min bank eller på Avanza eller NordNet tex (finns ju flera olika företag att använda men jag är mest van vid Avanza).
Mycket enkelt att öppna ett ISK konto.. du behöver bara bankid.. öppna ett ISK konto, bestäm vilken/vilka fond/er du vill köpa och börja handla varje månad.. om man fördelar köpen (istället för att tex köpa EN stor post en gång/år) så är man men på både uppgång och dalar vid köp av fond/er
Och som du skriver.. din bank ser
inte till ditt bästa, de vill sälja in en produkt till dig som av en händelse alltid råkar vara deras produkt... bankernas "rådgivare" är säljare och deras "råd" ska betraktas därefter.
Jag trevar mig också fram i den ekonomiska djungeln och det är inte lätt att hitta oberoende råd för en vanligt "Svensson"
Jag har varit på några "rådgivningsmöten" med min bank och när jag börjat läsa in mig i deras rekommendationer och råd har det alltid funnits bättre/billigare alternativ än vad banken erbjudit..
Nu är jag en "vanligt" kund och har ingen "guldkund/extra status" hos min bank så det kanske är skillnaden? Vad vet väl jag.. .