Pensionärshund?

vallhund

Trådstartare
Leon är född -07 o visar inga ålders tecken. Min hunderfarenhet består mestadels av BCs. Jag kan tänka mig en kastrerad avelstik. Valp finns inte på kartan. Tankar?

Det är jag som blir äldre o inte orkar så mycket längre, funderar på Hundstallet eller liknande.

Hundstallet är väl en jättebra idé! Dock är det ju inte jätteofta det finns hundar med vallhunds-mentalitet där.. Mest små grupp 9-hundar eller amstaff/schäfer/rottis-korsningar av olika slag. Men kan du tänka dig en sån och inte nödvändigtvis vill ha en vallhund så varför inte ?! :)

Hundstallet tycker jag också är en bra idé om rätt hund dyker upp. Vad är du annars sugen på för typ av hund? Om jag skulle skaffa mig en sällskapsjycke skulle bedlingtonterrier och whippet ligga bra till.

Jag tycker Hundstallet rätt ofta senaste tiden haft hundar som verkar vara trevliga sällskapshundar. Just nu finns en kastrerad tik av rasen dvärgschnauzer t ex :) Sen beror det ju helt på vad för raser man söker hund från :)

Jag är kluven, är mer inne på individ än på ras, dessutom måste den accepteras av Leon som varit ensamhund i många år. Innan dess växte han upp med en BC o en schä/terv blandis. Småfluff intresserar mig inte, hellre en stor fluff à la Tibetansk mastiff. Jag bor ödsligt med stor tomt o stor hundgård, ca 70 kvm. Utsikt i alla väderstreck o tillgänglig dygnet runt via hundlucka.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 826
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 418
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta... 2
Svar
38
· Visningar
3 719
Senast: Sesca
·
R
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i... 4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 661
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Kastrering av tik - erfarenheter?