Pengar å hundvalp??

Lady_A

Trådstartare
Blir lite fundersam över många inlägg och trådar som jag läst då och då under min bukepriod.

Så fort någon vill ha en hund som inte kostar tolv tusen i inköp, så blir det väldiga ramaskrin!

Jag drömmer om att köpa valp nu då jag flyttat hemifrån för ett år sedan, börjar få ordning på mitt liv och dessutom saknar min underbara hund som bor kvar hemma hos föräldrarna nu (de hävdar att hon är deras :cry: , hur som helst skulle hon inte gilla att flytta från vår gård till stan)

Jag kan skrapa ihop en kanske 15 tusen på sommarjobb (plus det jag "lever upp" under sommaren), men köper jag då en valp för 12 har jag ju inte råd att köpa saker, vaccinera gå kurser försäkra osv...

Betyder det då att jag aldrig får skaffa hund??

Är det helt förkstligt att vilja ta en foderhund eller äldre hund (kanske ett år??) för att få ett bättre pris???

Vad tycker ni???

Det är ju en sak att kunna lägga 1000 kr varje månad och en annan att kunna lägga en klumpsumma på 12 000.

Jag vill ju kunna ha en ekonomisk buffert kvar under året om häst eller hund behöver till vet, jag blir vräkt och måste bo bå hotell en månad, bilens motor går i en miljon bitar eller något annat händer.

Denna buffert kan en fattig student tjäna på en sommar men om jag lägger hela på en hund har jag inte råd att ha hunden sen!

:confused: :confused: :confused: :confused:

Sv: Pengar å hundvalp??

Jag tycker inte alls det är fel att köpa en "billigare" hund.. beroende vad man ska ha den till, o varför den säljs billigare.
Är ju lätt att bli lurad om man köper en billig hund.. men det kan man säkerligen bli på en dyr hund me. :smirk:
Men jag ska sjelv bli fodervärd åt en hund snart.. även om tanken va att köpa en hund från början.
Men fick erbjudandet till fodervärd ist.. o det funkar lika bra för mig så. ;)

Jag tycker absolut inte man måste köpa en hund för 15.000! Inte kostar alla raser så mkt?

Själv blev jag förvånad senast jag köpte hund.
Jag har haft fågelhundar (till jakt) och de är rätt dyra, särskillt om de har en fin stamtavla eller är meriterade.
Hursomhelst bestämde jag mig för att köpa en Beagle och la ner mkt jobb på att hitta en bra valp med mkt harmeriter i tidigare led.
Jag lyckades över förväntan och måste passa på att skryta lite *lol* HON ÄR UNDERBAR!!!
Hursomhelst frågade jag aldrig efter priset och tog ut tjugotusen för att betala valpen (som är reggad givetvis) då jag hämtade henne. Fick en smärre chock då uppfödaren bad om 6.000! Det är mindre än jag gav för min föga ( i jämförelse) i tidigare led meriterade spaniel.
"Det har gått inflation i fågelhundarna" sa uppfödaren "såna här kostar inte mkt mer än så här."
"Jaha, man tackar" svarade jag.

Men köpar man en oreggad valp så är det ju en blandras hur renrasig den än är = man kommer aldrig kunna ställa ut eller meritera den i rastävlingar. För lydnad och sällskap är den ju inte ett dugg sämre för det.
Men det är ju utan tvekare lättare och säkrare att hitta en bra valp genom avelsrådet än att chansa hos oreggade uppfödare.

Mvh
Björn

Jo! En annan gång köpte jag en tre månaders hund för 3.000 just för att präglingsperioden var förbi. Jag fick en delvis redan tränad hund efter fina föräldrar som gick väldigt långt i fälttävlan inom Vorsteh-klubben...... Så "billiga" hundar finns ju.

Mvh
Björn

Lady_A skrev:
Blir lite fundersam över många inlägg och trådar som jag läst då och då under min bukepriod.

Så fort någon vill ha en hund som inte kostar tolv tusen i inköp, så blir det väldiga ramaskrin!

Jag drömmer om att köpa valp nu då jag flyttat hemifrån för ett år sedan, börjar få ordning på mitt liv och dessutom saknar min underbara hund som bor kvar hemma hos föräldrarna nu (de hävdar att hon är deras :cry: , hur som helst skulle hon inte gilla att flytta från vår gård till stan)

Jag kan skrapa ihop en kanske 15 tusen på sommarjobb (plus det jag "lever upp" under sommaren), men köper jag då en valp för 12 har jag ju inte råd att köpa saker, vaccinera gå kurser försäkra osv...

Betyder det då att jag aldrig får skaffa hund??

Är det helt förkstligt att vilja ta en foderhund eller äldre hund (kanske ett år??) för att få ett bättre pris???

Vad tycker ni???

Det är ju en sak att kunna lägga 1000 kr varje månad och en annan att kunna lägga en klumpsumma på 12 000.

Jag vill ju kunna ha en ekonomisk buffert kvar under året om häst eller hund behöver till vet, jag blir vräkt och måste bo bå hotell en månad, bilens motor går i en miljon bitar eller något annat händer.

Denna buffert kan en fattig student tjäna på en sommar men om jag lägger hela på en hund har jag inte råd att ha hunden sen!

:confused: :confused: :confused: :confused:
Vad jag försöker säga är att jag tycker du resonerar bra om du inte tänker ställa ut osv.
Frågan är väl mest var du ska göra av hunden då du studerar samt då du studerat klart. Men det har du kanske redan tänkt ut. :)

/Björn

Om man måste spara ihop kapital för att ha råd med löpande kostnaderna så har man inte råd med hund. Om budgeten inte tillåter att man lägger undan 500-1000 kr i månaden så har man inte råd att hålla hund. Så enkelt är det.

Det sparade kapitalet kan snabbt ätas upp av oförutsedda utgifter såsom veterinärräkningar och hur ska man då ha råd att föda sin hund om man inte kan bekosta det med den månatliga inkomsten.

Det handlar alltså egentligen inte om vad hunden kostar i inköp utan om att man ska ha råd att lägga undan en viss summa pengar per månad. Kan man det så har man råd att hålla hund och då är det även snart gjort att spara ihop till drömhunden.

Även sådant som kurser, vaccinationer och liknande ska kunna betalas med den månatliga inkomsten, annars är man tyvärr för fattig för att ha hund. Bufferten ska gå till sådant som är oförutsett, inte planerade eller löpande kostnader.

Anledning till ramaskri ( fniss ) är ofta för att inlägget är utformat något i stil med.

-Funderar på att köpa en liten blandras nu, för jag behöver lite sällskap och då tycker jag att blandis passar bra!

Jag ska bara ha en sällskapshund och då är det onödigt att slänga ut pengar på en renrasig.

Det får mig att producera gråa hår i mängder.

Inte för att dom vill köpa en billig hund, utan för att det LYSER okunskap om allting.

Och nu pratar vi inte okunskap i vanlig bemärkelse, alla är vi nybörjare något gång.

En människa som insett hur mycket en hund kostar och är beredd att göra uppoffringar och låta hunden går före ens egna nöjen har kommit en god bit på väg.

Att du sedan insett dina begränsningar och kanske vill ta foderhund eller omplacering tycker jag bara påvisar att du tänkt igenom noga och insett vad som skulle vara bäst för dig och din hund

Lycka till

Vi köpte våran Springer för 6 000... Men hans föräldrar var inte så välmeriterade men vi visste att de funkade bra till det vi ville ha honom till! Han jobbar ju inte som fågelhund utan som stötande rådjurshund och gör det suveränt! ;) Men han har kostat betydligt mycket mer i omkostnader... ;)

Köpte en jämthundsvalp förra året där bägge föräldrarna är Dch (jakt och utställning) och flera generationer tillbaks är antingen Jch eller både Jch och Uch. Han kostade 5 000,-.

Viss kan man köpa en billigare hund, men (med risk för att få diverse påhopp) jkag tycker att man ska välja en resren och reggad hund från en seriös uppfödare som inte bara är ute efter att tjäna pengar. Då vat man att valpen mår bra och att allt är i sin ordning. Foderhund är ju ett jättebra alternativ och också en äldre omplacering!

jag köpte min hund för 3500:-
visserligen blandras då 75% schäfer 25% collie

Vacc, avmask, chippad, vet.bes.
Fick träffa båda förräldrarna till hunden och två syskon.

Allt kändes rätt.
Att valparna såldes "billigt" berodde nog på att uppfödarna var ett äldre par och valparna var 11 syskon och var ganska krävande att ha hand om alla o den sociala träningen.

Vi åkte 50 mil för att hämta vår valp =)

Jag tycker inte det är fel alls, bara man kollar upp saker och ting.
Min dröm ändå är att en dag också ha en chinese crested nakenhund renrasig och priset på dom ligger på 8000:- och uppåt... men men..

man kan åka långt för de små liven :) jag åkte nästan lika långt jag. när vi skulle hämta hem honom körde pappa ungefär 70 mil :) först hämtade mig på skolan och sedan dit och så hem, men det var SÅ värt det!
8000 gick han på, min lille bebis!

OJ! ja vi hade ju 50 mil dit och 50 mil hem. Jag hade inte körkort då så pojken körde hela vägen. Men vi åkte en dag före vi skulle vara där så bodde vi på hotell under natten så han skulle slippa köra 100 mil på samma dag ;)
Jaa... Köpte min valp över telefon så vi hade inte tittat på den. bara sett en bild här på bukes annonser...

Om du får en bra hund eller inte ligger inte i priset anser jag. Min cocker skulle ha kostat 8000, jag fick den för 5000 som kompensering för att jag åkt 30 mil i onödan för att titta på en häst som visade sig vara halt. + att de gärna ville att just jag skulle ha den valpen.. :love:
Har tidigare haft en blandishane som vi köpte för 500 kr då vi kände uppfödaren. Sålunda kände vi tiken väl men har ingen aning om vad det var för pappa/pappor. Det var hur som helst den smartaste hund jag träffat. :bow:
Jag tror det gäller mest att kolla hur det verkar hos uppfödaren, hur mamman verkar samt mest av allt hur valpen/unghunden verkar!! Samt givetvis att ras mm passar det du vill "använda" hunden till.
Måndagsexemplar kan man ha oturen att råka på oavsett prisklass tyvärr. Hur seriös uppfödaren är avspeglar sig väl inte alltid i priset... :crazy:
Detta är i alla fall mina erfarenheter! :bump:

Vilken ras har du tänkt dig om priset ligger på 12k?

De flesta raser jag känner till ligger mellan 6-10k, olika jaktraser som Basset Artésien Normand & B. Petit Griffon, Beagle, Border Terrier, Bracco Italiano, Vorsteh m fl. Nämnda raser med kanske ett litet undantag för Vorstehn fungerar ju även om man inte jagar så mycket bara de aktiveras på annat vis som t ex genom spårträning el. apportering.

Precis som det är med häst helt enkelt. Inköpspriset är en piss i havet mot drift och underhåll.

Jag har råd med ca 1000 kr månad, men måste jobba under sommaren för att tjäna de tio tusen som kurser och veterinärbudget kan äta!

(sedan har jag givetvis ett "förbjudet" sparkapital på dryga 20 tusen om det skulle behövas någon stor komplicerad operation el dyl)

Men att säga att man inte får ha behov av sparkapital för oförutsedda veterinärräkningar säger ju att bara folk med minst 15-20 efter skatt får ha hund....

Jag har ju dessutom häst, så enorma extrakapital och marginaler varje månad är en omöjlighet! Utan löpande kostnader och oförutsedda (ca 1500 månad) ja det går bra, 5000 helt oförutsedd räkning, ja det kräver konsulation av min buffertbudget!

Jag drömmer om en svartvit (eller trefärgad) (dual-purpose) eng springer tik till sommaren!

(vi gav åtta för elva år sedan för den vi har nu... vet inte om jag får ge mer för en nu??? (hon har bara utställningsmeriter i stamtavlan) jag vill ha mera meriter på min)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 992
Senast: Takire
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 555
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 750
Senast: Efwa
·
Övr. Hund Kloka bukare, jag behöver bolla lite tankar angående hundägande och tänkte då fråga er om lite råd. :) Jag har precis börjat plugga...
Svar
11
· Visningar
1 892
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka