Pengar å hundvalp??

Sv: Pengar å hundvalp??

Minst åttatusen får du nog räkna med då skulle jag tro..
Lill-dogge kostar mej mellan 200 - 300 kr/mån rullande.. Han är nog ovanligt billig i drift vad det verkar här. :confused: Men gärna för mej, vi är friska o lyckliga båda två så.. (peppar peppar :smirk: ) :banana:

1000 kr i mån klarar man en hund på och med buffert för oväntade utgifter.

För mig går det mer än 1000 i mån, men jag har 3 voffs... å två katter :angel: och alla får sånna där svindyra bra foder... det drar snabbt ihop många kronor.... försäkring för alla fem är dock inte så mkt.... 250 för hundarna per mån skulle jag tro (katterna betalar jag årsvis) :banana:

Hur ser en sådan ut? Har du ingen bild?

Jag köpte min hund för 1000:-, han är av blandningen kelpie/schäfer/labbe/flat. Det var pappan som var lös och parade sig med mamman, så hon ville bara bli av med hundarna. Alla har kommit till mycket bra hem. Detta var alltså inte planerat, men så söt han blev för det :love:

Kram Favina :bump:

Men lägg undan den tusenlappen i åtta-nio månader så har du pengar till en hund sedan. De flesta raser kostar inte mer än 8000 kr.

Eller så jobbar du två två somrar, sparar pengarna och så har du både buffert och pengar till hund.

Men visst kan man skaffa foderhund eller en omplacering, men då är det svårare att välja exakt det man vill ha. Att vara fodervärd innebär också vissa nackdelar.

Oj alla vet väl hur en springer ser ut?!

Tyverr har jag nästan inga bilder på nuvarande vovve, och inga på dator...

Jag brukar tro att det är nåt skumt med renrasiga hundar som kostar under 7000 kr :crazy: . Jag kanske är misstänksam men dessutom brukar dessa annonser vara felstavade , ingen ort utlagd etc

Min ängel kostade 700 kr och vi har haft honom i över 15 år nu. lov him! :love: :love:

filiduttan skrev:
Få raser kostar över 10.000 :eek:
Vad ska du ha för nått eg? Guldpolerad voffe? :lol:

Räcker med att vilja ha en chihuahua... det är verkligen minst hund för pengarna...men å andra sidan är det en modeaccessoar just nu och det är kanske inte så dyrt om man jämför med en dyr väska eller nåt...hunden har man (förhoppningsvis!!) kvar i många år även efter att den inte är lika modern längre...

våra hundar vi har nu kostade 8000kr st. renrasiga australian shepherds är det då.
vår tidigare hund (bor med mammas tidigare kille nu) kostade 3000kr, han är korsning mellan labrador och rottweiler, väldigt trevlig blandning

Min kostade 6500 kr ;) han är snyggare än en gucci-väska... ;) och har stamtavla dessutom *skratt* Men jag skaffade vavva innan dom blev "inne" så att säga.... hade bara sett/träffat en innan jag köpte vavva :love:

Langt ifran alla hundar kostar massvis med pengar.
Men har du kollat utomlands vad en sadan hund du vill ha kostar?? I vissa fall blir det billigare att kopa utomlands och transportera hem till Sverige, an att kopa samma hund i Sverige.

Pa Irland tex ar hundar billigare, aven reggade med stamtavlor. England lika sa. Kolla runt pa olika stallen innan du koper en valp.

Tex jag saljer slathariga Jack Russell-terrier till Sverige for 4.900:-. Da har de EU-pass, ar vaccinerade, microchippade, mm. De maste monstras in i Sverige, om du vill att den ska stallas ut, men det ar ju latt ordnat.

Givetvis kostar de pengar att frakta over dem till Sverige, vaccinera, passen och allt det dar, men jag tjanar fortfarande pengar pa att exportera Jack Russell's till Sverige. Kolla runt innan du koper!!

Har du bara 1 hund med dej, kostar det €15 extra pa biljetten om du aker med Ryanair!! Med SAS betalar du kg-pris overvikt. Tex vager valpen 4 kg, sa betalar du 4 kg overvikt. Dessutom kan du fa tillstand att ha den med dej i kabinen pa flyget, om du fragar lite snallt.

Kolla pa mina Jack Russell-valpar Sidan ar lite seg, men det ar vart det!! :D

Jag har två hundar och kostnaderna överstiger sällan 300 kr/månad, om det inte är utställningssäsong (under sommaren). Försäkringarna betalas årsvis men beräknas som en månadskostnad.
Jag är också student, och tycker du gör rätt i att lägga ner mycket arbete och omsorg innan ditt hundköp, men gå inte så långt att du avskräcks. Allt går att fixa!

*my two cents*

vissa raser är billigare än andra. dessutom är äldre exemplar billigare.

man ska väl helst inte köpa en äldre hund..tycker jag iaf..om man köper en valp kan man ju fostra den som man vill ha den och + att den antagligen inte har med eventuella dåliga beetenden eller upplevelser..:);)sen får man ju tycka vad man vill:)

Om man måste spara ihop kapital för att ha råd med löpande kostnaderna så har man inte råd med hund. Om budgeten inte tillåter att man lägger undan 500-1000 kr i månaden så har man inte råd att hålla hund. Så enkelt är det.

Det sparade kapitalet kan snabbt ätas upp av oförutsedda utgifter såsom veterinärräkningar och hur ska man då ha råd att föda sin hund om man inte kan bekosta det med den månatliga inkomsten.

Det handlar alltså egentligen inte om vad hunden kostar i inköp utan om att man ska ha råd att lägga undan en viss summa pengar per månad. Kan man det så har man råd att hålla hund och då är det även snart gjort att spara ihop till drömhunden.

Även sådant som kurser, vaccinationer och liknande ska kunna betalas med den månatliga inkomsten, annars är man tyvärr för fattig för att ha hund. Bufferten ska gå till sådant som är oförutsett, inte planerade eller löpande kostnader.

Hon skriver ju inte att sommarjobbspengarna ska vara till det löpande utan JUST SOM buffert... själv tycker jag TS resonerar klokt.

HA, H! NU såg jag att det var en gammal tråd :). Undrar om det blev någon springer...

Senast ändrad:

jag tror att det beror på vad man ska ha hunden till..om du tex har tänkt att avla med den/eller jaga så kollar man ju på stamtavlan,meriter på förfäder osv. då blir det ju dyrare..men om man ska ha som familje/sällskapshund tycker jag inte detta innan spelar ngn roll bara man tycker att kennel verkar bra o föräldrarna till valparna verkar trevliga och valparna är starka,välnärda,friska så tycker jag att det räcker med det:) Själv har jag två borderterriers och en basset artesien normand.:)

Min nya hund, 2 år i januari, kostade mig 1500 i inköp. Uppfödaren köpte tillbaka honom från ett par som inte ville ha honom längre och ville bara ha betalt för höftledsröntgen av mig. I princip gratis alltså. Men vi har skrivit i kontraktet at hon har rätt till två ev. parningar och det är ju fine för mig, bara roligt.

Så visst kan man hitta en billig bra hund, men då kanske man får ta en lite älde omplacering som man får lägga ner lite tid på.

Sedan kostar långt ifrån alla raser 15 000. Vilken hade du tänkt dig?

Oj, vilken gammal tråd såg jag nu, hade ju redan svarat, för tre år sedan :rofl:

Senast ändrad:

jag tror att det beror på vad man ska ha hunden till..om du tex har tänkt att avla med den/eller jaga så kollar man ju på stamtavlan,meriter på förfäder osv. då blir det ju dyrare..men om man ska ha som familje/sällskapshund tycker jag inte detta innan spelar ngn roll bara man tycker att kennel verkar bra o föräldrarna till valparna verkar trevliga och valparna är starka,välnärda,friska så tycker jag att det räcker med det:) Själv har jag två borderterriers och en basset artesien normand.:)

Hur kollar man valparnas arv utan att ta hänsyn till stamtavlan? Att forska i hundars stam har INTE att göra med att man vill ha flotta blåblodiga namn att slänga sig med. Ägarna till familje/sällskapshundar vill väl också att de ska hålla sig friska länge.

det finns ju mängder med fördelar med att skaffa en vuxen hund. hundar omplaceras av fler anledningar än att de ställer till problem, och kan vara hur välfungerande som helst. köper du en vuxen hund vet du vad du får, den är förmodligen ensamhetstränad, rumsren och har grundlydnad.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 992
Senast: Takire
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 555
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 750
Senast: Efwa
·
Övr. Hund Kloka bukare, jag behöver bolla lite tankar angående hundägande och tänkte då fråga er om lite råd. :) Jag har precis börjat plugga...
Svar
11
· Visningar
1 892
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka