Pengar å hundvalp??

Sv: Pengar å hundvalp??

man ska väl helst inte köpa en äldre hund..tycker jag iaf..

Många av mina hundar är köpta som unghundar och det är inga problem att få dem som man vill..

Tycker fler borde köpa vuxna hundar, men vara noga med sitt köp och verkligen kolla upp vad det är de köper.

Min första hund (cavalier) köpte jag för 5000kr. Reducerat pris pga bettfel och han var då 4 mån. Renrasig med fin stamtavla. Jag var inte intresserad av avel/utställning.

Min andra hund (jaktgolden) köpte jag för 5000kr. Reducerat pris pga ålder, 4 mån, och mindre bra stamtavla då hon var resultat av en tjuvparning.

Min tredje hund fick jag gratis (låg ute på annons för 9500kr). En jaktgoldentik på 2,5 år gammal. Fin stamtavla, har fått en kull tidigare. Kanonbra mentalitet! En äkta juvel. Inte så mycket ställa ut då hon är ren jaktgolden och inte så vacker sett ur goldenperspektiv. Men som hund är hon urtjusig.

Hund nr 4 kommer jag dock villigt och glatt att betala hutlöst för då jag vill ha en hund med bra mentalitet, fin stamtavla, bra hälsoarbete bakom aveln, en seriös uppfödare och en bra valpperiod då jag utvecklat lite intresse för utställning m.m.

Visst kan man hitta fina och bra hundar till mindre priser. Men då får man vara beredd att göra avkall på vissa krav och kriterier. Vill man ha "hela paketet" får man vara beredd att betala. Och nog tycker jag att en seriös uppfödare ska få väl betalt för noga utfört arbete.

man ska väl helst inte köpa en äldre hund..tycker jag iaf..om man köper en valp kan man ju fostra den som man vill ha den och + att den antagligen inte har med eventuella dåliga beetenden eller upplevelser..:);)sen får man ju tycka vad man vill:)

Jag ser mest fördelar med att köpa äldre hund. Man ser direkt vad det är för typ av hund, om den kommer att passa in eller inte. Mer chansning med en valp.
Även äldre hundar kan lära sig nya saker. ;)

Hur kollar man valparnas arv utan att ta hänsyn till stamtavlan? Att forska i hundars stam har INTE att göra med att man vill ha flotta blåblodiga namn att slänga sig med. Ägarna till familje/sällskapshundar vill väl också att de ska hålla sig friska länge.

:crazy: jag menade inget illa..såklart jag håller med dej..jag menade bara att man måste inte ha superstam man kan få en supermysig hund ändå:) så klart man vill att ens hund ska hålla sig friska länge men det har väl inget med stammen att göra?jaja..förlåt iaf..var inte meningen att låta snobbig..:(

Jo det har så till den högsta grad med stammen att göra..

Eftersom SKK för data för ex HD/AD, ögonlysning m.m så kan man ju som valpköpare välja bort en uppfödare som avlar på C höfter, eller har många hundar bakåt i stammen med dåliga höfter..

Många av mina hundar är köpta som unghundar och det är inga problem att få dem som man vill..

Tycker fler borde köpa vuxna hundar, men vara noga med sitt köp och verkligen kolla upp vad det är de köper.

håller med dej..jag har aldrig köpt en vuxen hund så jag har verkligen ingen anning:) skrev bara vad jag trodde..

:crazy: jag menade inget illa..såklart jag håller med dej..jag menade bara att man måste inte ha superstam man kan få en supermysig hund ändå:) så klart man vill att ens hund ska hålla sig friska länge men det har väl inget med stammen att göra?jaja..förlåt iaf..var inte meningen att låta snobbig..:(

Fast jag menar att det har med stammen att göra. Inte så till vida att föräldrarna måste heta "Von pinkenstråle" i stamtavlan. Vad jag menar med stamtavla och släktforskning är att man genom att se vad hunden har bakom sig i sjukdomar och liknande, i möjlig mån kan undvika att få en valp som utvecklar arvbara sjukdomar. Detta borde ju vara av lika stort intresse för sällskapshundsägare som för tävlingsintresserade ägare, eftersom alla älskar sina hundar.

Fast jag menar att det har med stammen att göra. Inte så till vida att föräldrarna måste heta "Von pinkenstråle" i stamtavlan. Vad jag menar med stamtavla och släktforskning är att man genom att se vad hunden har bakom sig i sjukdomar och liknande, i möjlig mån kan undvika att få en valp som utvecklar arvbara sjukdomar. Detta borde ju vara av lika stort intresse för sällskapshundsägare som för tävlingsintresserade ägare, eftersom alla älskar sina hundar.

iochförsig..det har jag inte tänkt på..men du har ju absolut rätt, man vill ju självklart ha en frisk hund:)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 992
Senast: Takire
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 555
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 750
Senast: Efwa
·
Övr. Hund Kloka bukare, jag behöver bolla lite tankar angående hundägande och tänkte då fråga er om lite råd. :) Jag har precis börjat plugga...
Svar
11
· Visningar
1 892
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka