Pendling på hund

asterix_zaphir

Trådstartare
Det är ju så vanligt att man pendlar sin häst när den är dräktig. Är det någon som provat på hund ? Fungerar det, lika bra eller dåligt vad man nu tycker, att göra det på sin dräktiga tik, om de nu är det...

Sv: Pendling på hund

Man kan kolla om de är dräktiga eller inte. Man tar typ en guldring och hänger i ett hårstrå och svänger ringen så är de dräktig och är den stilla så går de tomma.
Vet att det fungerar på ston.

Jag trodde pendling handlade om vilket håll/på vilket sätt ringen svänger (pendlar) på = vilket kön på ungen.

Man kan kolla om de är dräktiga eller inte också.
Tar inte upp hur man gör här pga av vissa ger så förbaskat korkade svar.

Det finns undersökningar som visar att pendling har noll värde, dvs metoden är inte seriös, därav mitt svar.
PL

Så länge ingen kan visa det under kontrollerade förhållanden så känner jag inget behov att spekulera över varför det skulle kunna fungera.
PL

Du skrev ju här ovanför att " Det finns undersökningar som visar att pendling har noll värde" då måste du veta var du läst det.
Just om pendling har jag inte läst om..

Hur många gånger missar det inte på ett UL, i alla fall på häst.

Det var så länge sen att jag inte kan svara på var. Men leta gärna reda på nt som visar på att det fungerar. Hur stor felfrekvens menar du att ultraljud har på häst , i rätt tid?
PL

För skoj skull skulle de vara roligt att veta om någon hade pendlat sin hund. Det är ju så vanligt att man gör det på hästar.
För min del är det inte aktuellt att Ul någon tik.

Vad kallar du rätt tid?
Tycker man läser här bla på Buke att vet missar ul vid 90 dygns kontrollen ganska ofta och ibland har man läst att de gått ännu längre i dräktigheten.
har själv två ston som är pendlade OCH UL:ade. Pendlingen visad dräktig OCH det gjorde även UL:det senare.

Annars brukar det ju inte vara så stora proplem att SE om en tik är dräktig....
Och så har vi ju dräktighets flytningen som är 100

Vid 90 dagar kan ultraljud vara lurigt pga läge på livmoder o foster o ultraljudets begränsade räckvidd. Då är manuell palpation snabbare o säkrare.
PL

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
745
Senast: MML
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 487
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 926
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 045
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025