Pendlar inte med huvudet...?

W

withyou

Hej.. Jag har funderat över en sak ganska länge nu. Det är så att min häst inte pendlar med huvudet i skritten, vare sig man ger honom lång tygel och rider på ordentligt framåt eller rider honom kort och samlad.

Någon som vet vad detta kan bero på?
Är detta något dåligt eller skadligt?

/Withyou

Sv: Pendlar inte med huvudet...?

Det kan säkert finnas flera anledningar, men jag hade en häst som inte rörde huvudet alls när man red, och hon hade låsningar i halsen/nacken. Dessa hade hon fått av ryttarens påverkan i handen, tidigare ryttare satt helt still med handen istället för att följa med fram och till backa, ge och ta. En låst arm = en låst hals. Se till att följa med i hästens rytm och ge hästen frihet i sitt rörelsemönster. Sen tar det lite tid att få hästen att gå normalt, ge det tid och kolla upp om han har några problem.

Sv: Pendlar inte med huvudet...?

Tack så mycket för ditt svar! Till saken hör att han går lite ridlektioner också, vilket säkert skulle kunna vara en bidragande orsak till diverse spänningar.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 685
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 701
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Boxvila efter ledinjektion
  • Reklamera häst