Sv: Pencillin chock !!!
Exakt så gick det till enda gången en häst chockat för mig. Verkar precis som om man perforerar ett kärl på "vägen in" men blodet hålls undan av sprutan. När man sen drar ut kommer pct i kontakt med blodet. Har i flera år efter det funderat på hur man ska kunna undvika detta. Några tips?
Exakt så chockade (prokainchock, inte allergisk chock alltså) min med. Stack, aspirerade, inget blod. Injicerade och drog ut. När nålen kommer ut sitter det en droppe blodblandat PV på kanylspetsen. Hästen stelnade till och höjde huvudet och såg närmast förvirrad ut, jag kastade mig handlöst ut ur boxen och hann precis ut innan han 'flippade'. Och det med besked, han galopperade runt i boxen, kastade sig handlöst in i bäggarna och jag var övertygad om att han skulle bryta minst ett ben, men tack och lov inte..
Enligt då behandlande veterinär, på SLU Ultuna, så går det inte att undvika, utan det - som han sa - kunde hänt mig med.
Sen ska det nog till en dos 'otur' med, eller att hästen i fråga är extra/väldigt känslig för prokain. För jag har fått blod med 'ut' (dvs gått genom kärl) på fbldonnan flera ggr, och kastat mig ur boxen och bara väntat på chocken men icke.
(Valacken har inte fått prokainpenicillin sen chocken, ingen veterinär vill ta risken. Även om det kan gå utmärkt att ge igen, så törs de inte prova när han nu har chockat. Han har tack och lov inte behövt im PC sen dess, i ett par fall hade man valt det om han inte hade chockat förr, för att vara på den säkra sidan, men vi har aldrig än iaf hamnat i ett läge där man måste sätta in PC.. tack och lov)