Pellets orsak till hosta?

N

nicolina

Någon som har erfarenhet av detta?
I detta fall Kraffts.
Vill gärna höra många funderingar, åsikter och ev. erfarenheter!

Sv: Pellets orsak till hosta?

Du får nog vidareutveckla det lite, det säger inte så mycket. Går hästen på stall eller lösdrift? Strö? Hö eller hösilage? Uppkom hostan samtidigt som h*n fick pellets?

Torra pellets kan ju ge foderstrupsförstoppning men att de skulle orsaka hosta, typ slembildning har jag svårt att tro.

Jag har upplevt detta på mina hästar. Trodde länge att det var luften i stallet eller att de drabbats av ngn smitta. Nu har jag av andra orsaker lagt om foderstaten och bytt ut Krafft mot Spillers müsli + havrekross och voilá så har samtliga hästar slutat att hosta!

Detta är naturligtvis ingen vetenskaplig undersökning men helt klart är att mina hästar har helt slutat hosta efter foderbytet.

Ska tillägga att jag har provat att utfodra både torrt och uppblött men det har ej gjort ngn skillnad vad det gäller hostan.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 185
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 545
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 903
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka