Pellets eller müsli

Houdinie

Trådstartare
Förutsatt att det är samma/liknande värten, föredrar ni pellets eller müsli som kraftfoder?
Vilka fördelar respektive nackdelar ser ni hos de alternativen?

Sv: Pellets eller müsli

Ger ingetdera för jag vill ge "rena" fodermedel. Skulle jag av någon anledning börja så hade jag kört på musli, för det är mest likt helt enkelt :D Gillar inte att allt blir en enda gröt och så tycker jag det brukar vara konstiga saker/bindemedel av något slag i pellets på de få jag läst. "Vetefodermjöl" tex, vad är det och varför ge hästen mjöl?

Musli alla gånger! Främst för att pellets orsakar foderstrupsförstoppning om de äter för fort el dyl. Sen ser muslin mer god ut, man äter ju med ögonen också ;)

*kl*

Müsli alla gånger! Nu ger jag iofs min häst pellets också, men det är för att han ska få i sig bra med protein. Allt blötes sen till en gröt. :D

Pellets. Har i stor sett alltid mindre bindemedel o stärkelse än müsli.
Jag tar hellre en foderstrupsförstoppning av pellets än en av müsli. Pelletsarna löser upp sig, müslin kan vara svår att få loss.

Håller med mahlmt!

Troligtvis är det högre smältbarhet på pelletsen än müslin med samma värden, av den anledningen att råvarorna i pelletsen är malda!

De flesta märken har högre andel stärkelse och socker i sina müslivarianter än i sina pelletsfoder av samma kategori!

Varje kg av en pellets har samma innehåll, medans innehållet i en müslisäck kan separera och därmed blir varan inte homogen!

Müsli har lättare att bli hygieniskt dåligt, dvs säga sämre att lagra!

Bindemedlen i svensktillverkade pellets (färdigfoder & koncentrat) är i princip melass, malt vete & ev några få procent vetefodermjöl (om man vill ha en hård pellets för bulkhantering), undantaget är då vissa av Mustangs pelletsar, de innehåller även något som heter Wafolin och väldigt mycket vetefodermjöl. Jag är dock inte insatt i innehållet i alla svenska produkter men de kändaste i alla fall!

Mineralpelletsar kan innehålla lite mer bindemedel för att det överhuvudtaget ska gå att göra en pellets av mineraler!

Den enda fördelen jag kan se med müsli är att den kan ge längre tuggtid om hästarna sorterar innehållet när de äter. Men jag är av den åsikten att det är grovfodret som ska stå för tuggtiden!

Müsli, helt klart! Är också orolig för att ge för stora mängder pellets torrt, så han får all sitt pelleterat foder uppblött efter ridningen istället.

Müsli är ju smidigare i och med att man slipper blöta, och har bättre koll på att ingredienserna är fräscha.

Men jag väljer ändå pellets. Min häst får så lite, och jag har en sån där boll som man kan fylla med pellets och så trillar det ut några i taget. Jättebra sätt att ge mer pysselitd - men funkar bäst med stora pellets som inte faller sönder.

Pellets, jag blöter alltid allting ändå. Müsli ser och luktar helt klart godare men tycker alltid de har så lågt protein så då måste man ju ge jättemycket och då blir det hög energi och det fungerar inte till mina tjockisar :o

Haft foderstrupsförstoppning på helhavre en gång, bland det värsta jag varit med om :crazy: Om jag ger havre eller liknande blandar jag alltid det med betfor.

Melass som bindemedel? (därav den ökade mögelkänsligheten, högre fukthalt än torkade pellets med samma bindemedel)

Ursäkta min okunnighet men varför bindemedel i musli? Det är väl mest olika "flagor"? Och det förklarar bara sockret.

Melassen i müslin är till för att binda damm och för att minska risken för separation i blandningen, vetefodermjöl förekommer också har jag sett!

Att stärkelsehalten i müsli är hög beror ju på att det består av mest spannmål, som är en relativt billig råvara och det ser fint ut för hästägarens ögon.
Antar att müsli är dyrare att framställa så använder man billigare råvaror kan man hålla priset nere!

Särskilt de som marknadsförs som havrefria brukar ha mycket hög andel spannmål (vete, korn och ev stärkelserik majs också)!

Melass som bindemedel? (därav den ökade mögelkänsligheten, högre fukthalt än torkade pellets med samma bindemedel)

Var exakt mina fundering :idea:
Fick ett sak musli på prov en gång, 3 x sade & melas, kändes lite fuktig och kladdig!
Första tänkenda var hålbarhet och mögel :confused:

Non med erfarenhet om just det?

Melassen i müslin är till för att binda damm och för att minska risken för separation i blandningen, vetefodermjöl förekommer också har jag sett!

Att stärkelsehalten i müsli är hög beror ju på att det består av mest spannmål, som är en relativt billig råvara och det ser fint ut för hästägarens ögon.
Antar att müsli är dyrare att framställa så använder man billigare råvaror kan man hålla priset nere!

Särskilt de som marknadsförs som havrefria brukar ha mycket hög andel spannmål (vete, korn och ev stärkelserik majs också
)!

Precis vad man inte vill ha

Ja, jag har sett det mögla efter ett par dagar efter att säcken öppnats. Förvarats som övrigt foder i tätslutande utrymme (mus-säkert), men eftersom TS-halten är så låg, möglade det nästan direkt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 698
Senast: mackan
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 371
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud