Pellets eller müsli

Sv: Pellets eller müsli

Ger gärna pellets men müsli ser såklart godare ut! :)

Ger pellets när jag ger Krafft & müsli när jag ger Dodson&Horell.

Min mycket duktiga tandläkare avråder starkt från pelleterat foder. Müsli har jag inte pratat med henne om. Hon säger att det lägger sig som en beläggning på tänderna och hävdar att karies har ökat i takt med populäriteten. Inga övriga belägg för detta men det var en nackdel jag inte tänkt på innan hon sa det.

kl

Jag byter kraftfoder efter analysen och har sålunda gett borde pellets och müsli. För mig funkar dock müslin bättre eftersom de pulvertillskott jag ger fastnar i blandningen så att den kräsna hästen inte kan sortera ut det lika lätt.

Har heller aldrig haft problem med mögel men å andra sidan ger jag främst kraftfoder under det kalla halvåret så mögelsvampen trivs nog inte lika bra.

Senast ändrad:

kl

Jag föredrar helt klart müsli till min äldre häst då han tar sig mkt bättre på det än pellets, är en väldigt stor skillnad. Använder Dodson & Horrell.
Så till äldre hästar rekommenderar jag helt klart müsli i kombination med uppblött lusern, funkar väldigt bra på min. :)

Pellets. Har i stor sett alltid mindre bindemedel o stärkelse än müsli.
Jag tar hellre en foderstrupsförstoppning av pellets än en av müsli. Pelletsarna löser upp sig, müslin kan vara svår att få loss.

utöver det så väljer jag det foder som har minst stärkelse och jämnaste innehåll och där leder pellets.

musli i min åsikt är mestadels ögon godis och lyckad försäljning i foder prodiucenternas aspekt. fascinerande att folk faller så mycket för ögat vad som är smakligt mänskligt. läs på innehållen och ta det foder som innehåller minst stärkelse och passar med övriga foderstaten utifrån analys på grovfoder. enklare än så kan det inte bli i fråga om vägledning.

har aldrig ngnsin varit med om att musli möglar. måste vara otroligt dåliga förhållanden.

Senast ändrad:

Det jag har fått lära mig av tandläkare är att musli och betfor lättare packar sig i fickor. Då är pellets bra mycket bättre. Alla hästar i mitt stall som hade foderinpackningar hade dem fullproppade med musliflagor och betforsnitslar. inte en havre eller pelletsbit fanns.

Min veterinär delar också den åsikten om müsli. Främst för att all melassen skapar tandsten, vilket kan skapa andra obehagligheter.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 698
Senast: mackan
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 371
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud