Pellets, ajabaja?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Falskhet_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 3 196
Sv: Pellets, ajabaja?

all min mat ligger i krubban och simmar i vatten :)

hästarna tycker det är gott och slavsigt

kl

det här med att ge höet före kraftfodret och vänta går inte för alla, min häst vägrar att ta en tugga hö innan han fått kraftfodret (tro mig, vi har försökt vänta men efter 2 timmar gav vi upp, han rörde inte höet)

vad gör man då? han äter en gröt av krafft nu med sönderklippt hö i...

och om jag inte får i han mer än 9 kg hö/dag?

Äter inte strå och ska jag ha det som pellets blir det ju samma sak...

kl

det här med att ge höet före kraftfodret och vänta går inte för alla, min häst vägrar att ta en tugga hö innan han fått kraftfodret (tro mig, vi har försökt vänta men efter 2 timmar gav vi upp, han rörde inte höet)

vad gör man då? han äter en gröt av krafft nu med sönderklippt hö i...

Det där beror nog på tidigare rutiner. Om du bestämmer dig för att alltid börja ge grovfodret en halvtimma innan kraftfodret kommer hästen att acceptera detta. Den kanske inte gör det på en gång men så småning om. Jag har tyvärr ingen möjlighet själv att göra på så vis eftersom jag står i kollektivstall och vi är så många som turas om med att fodra, eftersom folk oftast vill komma hem därifrån så fort som möjligt på kvällarna och inte personalen har tid att vänta så länge tills utsläppet på morgnarna medför att våra hästar (tyvärr säger jag, särskilt i och med att jag har en glupsk häst) i princip alltid får kraftfodret före.

Men jag har testat ett par gånger att ge höet innan kraftfodret de dagar jag har haft fodring och i början blir de jätte förvånade och accepterar inte att äta höet, men väntar man en stund brukar de sig.

Din häst lär ju börja tugga sitt hö när han är hungrig! Så strukturerar man om rutinerna så lär dom sig till sist. Det jag har märkt de gånger
jag har ändrat och gett höet före kraftfodret är att hästarna är mycket lugnare vid utfodring. Efter ett par minuter börjar de slutligen tugga på sitt hö och när de väl ska få sin krafft står de och mumsar på höet tills de sedan får sin hink.

Oftast är det ju en viss stress bara med själva utfodringen och hästarna hetsäter ännu mer då oftast om de får kraftfodret före.

Det man annars kan göra är att ge en morot eller dyl. i krubban bara så att den får något i krubban, sedan ger man hö och efter en stund kraftfodret.

Alltså, alla hästarna får hö först, sedan byts det täcken (ca 20-40 min beroende på väder) och sist kraftfoder, han äter ingenting under de ibland 40 min långa tiden ... :(

Det spelar ingen roll om du ger hästen pellets eller müsli, har du en glupsk häst är risken för foderstrupsförstoppning där iaf.

Man minskar risken genom att blöta fodret så att det inte fastnar lika lätt.

Alltså, alla hästarna får hö först, sedan byts det täcken (ca 20-40 min beroende på väder) och sist kraftfoder, han äter ingenting under de ibland 40 min långa tiden ... :(

Okej då missförstod jag, är han ivrig på att komma ut i hagen (tänker om han vill ut, ut) eller beror det enbart på att han får vänta på kraftfodret? Du kanske kan hälla på lite melass på höet eller lägga ett par morötter i hö-högen?

KL

Blir alldeles snurrig av att läsa alla påståenden kring farligheten med pellets för hästar:( Finns det ngt vetenskapligt belägg för att pellets=foderstrupsförstoppning eller kolikbesvär:confused:

Var kan jag hitta någon nyligen gjord studie på det här? Oberoende sådan!

Den enda gången jag har varit med om foderstrupsförstoppning var på ett ridläger får några år sedan. Hästarna var vana med krossad havre men av någon anledning fick dom den dagen helhavre! Vi skulle blöta den, vilket jag gjorde men min glupska häst åt för fort och tuggade inte. Vilket resulterade i det läskigaste ögonblicket i mitt liv när han inte kunde andas :eek:, som tur kunde en ledare massera foderstrupen och få upp fodret(hade inte kommit så långt ner).

Min häst får krafft protein och eftersom han är glupsk så blandas det med betfor men blötläggs även innan det läggs ner i betfor(vi blandar kraftfroder och betfor minuter innan fodringen).

Tycker att det är en personlig fråga om man ska blöta eller inte blöta pellets. Min häst tror att allt är ätbart(även stallkatten) och glufsar i sig sin mat snabbt(ej höet).

Prova och blötlägg pelletsen så det blir en gröt.Då är risken liten att de får foderstrupsförstoppning.Jag blötlägger alltid pelleterat foder nu efter att en häst i stallet fick foderstrupsförstoppning i somras efter att ha ätit pellets.

Ursäkta att jag klampar in men jag orkar inte riktigt läsa hela tråden.
Om du nu är orolig och vill blöta pelletarna så vill jag bara ge dig ett litet råd som jag fick i skolan.
Blötlägg dem ordentligt och se till att de är helt uppsvällda!
Det är "farligare" att fodra med pelletar som är halvsvällda, alltså mjuka utanpå och hård i mitten för hästarna kan få för sig att slaffsa i sig ännu mer oförsiktigt om de "tror" att kraftfodret bara slinker ned.

Liknande trådar

Foder & Strö Kära allvetande buke-orakel! Tänkte att nån härinne har svar! Jag letar efter ett foder med ganska stora pellets. Gärna över 1 cm...
2
Svar
20
· Visningar
2 276
Senast: Fossing
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (Ursäktar extremt rörigt inlägg) .... Vet inte vad som hände nyss. Var på ett studentevent (Gasque) nu under kvällen, och kom hem för...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
11 763
Senast: Killaloe
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 622
Senast: LelleLilla
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 341
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka