Pellets, ajabaja?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Falskhet_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 3 196
F

Falskhet_

Läst lite om pellets här på buke. Tror vi har kraft grund (?) Och hört mycket om foderförstoppning (?) eller iaf att hästen sätter i halsen och pelletes sväller och de inte kan få ner det. Så nu undrar jag vad man kan ge för annat? Vad är så speciellt med müssli eller betfor? havre, har någon lite tips för måste ta tag i det vill inte pollen min ska sätta i halsen :(

Är två på hästen så ska snacka med andra tjejen imorgon . har en glupsk dam så vill verkligen inte ha några skador.

Snälla lite hjälp. för och nackdelar med pellets!

Sv: Pellets, ajabaja?

Har personligen inte upptäckt några nackdelar med pellets. Varför inte blöta dem? Det gör jag och det funkar utmärkt.

Foderstrupsförstockning är du nog ute efter:)

Pellets ska blötläggas så att det blir en gröt, då är risken borta:) så du behöver inte byta foder av den anledningen, betfor lägger man också i blöt.

Det är om man ger pellets torrt som den kan svälla i strupen, jag ger allt foder uppblött, även kornkross.

Har inte haft någon häst som fått foderstrupsförstoppning, men har heller inte haft häst som kastat i sig maten. Om hästen är väldigt glupsk så finns det ju massor av alternativ som musli och liknande. alternativt att blöta upp pelletsen.

Pellets ska blötläggas så att det blir en gröt, då är risken borta:)
Vaddå Ska?

De allra flesta hästar kan äta torr pellets utan några som helst problem. Det är de hästar som kastar i sig maten och inte tuggar den ordentligt som man bör vara försiktig med och kanske blöta pelletsen. Och den behöver inte vara som gröt, det räcker med att man fuktat den ordentligt före utfodring.

Den enda häst jag haft som drabbats av foderstrupsförstoppning fick det dessutom av Krafft hackad strå!

kl

allmänt: spelar det någon roll hur mycket man häller på vatten? eller räcker det bara med att man häller i så det sväller?

Har du en väldigt glupsk häst så kan du blöta upp pelletsen, den behöver inte bli grötig men så pass att de blir mjuka liksom, då bör ju problemet med foderstrupsförstoppning vara borta. Annars finns det alternativ i form av müsli.

Det man kan tänka på dock är att alltid ge höet minst en kvart före kraftfodret, då har hästen tuggat ordentligt och kommer i gång med salivutsöndringen - det är huvudsakligen denna faktor - att hästen får sitt kraftfoder först och inte har bildat tillräckligt med saliv - som utlöser foderstrupsförstoppning. Till en häst som är väldigt glupsk skulle jag dock rekommendera att även blöta upp pelletsen för att vara på den säkra sidan, även om man ger grovfodret innan.

Vaddå Ska?

De allra flesta hästar kan äta torr pellets utan några som helst problem. Det är de hästar som kastar i sig maten och inte tuggar den ordentligt som man bör vara försiktig med och kanske blöta pelletsen. Och den behöver inte vara som gröt, det räcker med att man fuktat den ordentligt före utfodring.

Ja ska och ska...jag skulle inte säga till någon att ge pelletsen torr iallafall.

jag har slangat hästar med foderstrupsförstockning och det är inte kul.

Även en finsmakare kan vara jättehungrig och kasta i sig maten, det var fallet med en jag var med och slangade:(

Att blöta lite eller "gröt" spelar ingen roll det är ju en smaksak:)

Men jag vet många hästar som gärna har ett par liter extra vatten i fodret och slurpar i sig med välbehag:d det är ju så liten mängd kraft jämfört med hö`t så tuggningen spelar ingen roll.

Att blöta lite eller "gröt" spelar ingen roll det är ju en smaksak
Spelar faktiskt en väldigt stor roll för hästens matsmältning.
Hästar är gjorda för att tugga sin mat. Då företrädesvis gräs och andra växter. När de tuggar så ökar salivavsöndringen som hjälper till med matsmältningen längre ner i systemet. Hästen är inte gjord för flytande föda, den ska tugga.
Foderstrupsförstoppning kan en häst få av nästan vilken sorts foder som helst. Även hö och havre t ex. Att det förekommer oftare av kraftfoder än av grovfoder beror oftast på att hungriga och/eller glupska hästar inte tuggar ordentligt och på det viset inte heller får igång salivproduktionen. Det blir då för torrt i matstrupen på väg ner och hästar har ju en lång matstrupe. Så då är det bättre att till en sådan häst ge bara lite blött foder än gröt. För hästen kommer inte att ens försöka tugga gröten utan bara kasta den i sig och på det viset inte få igång salivproduktionen.

Längre ner i matsmältningssystemet vet jag inte, men foderstrupsförstoppning är väl att maten fastnar på vägen ner, någonstans i halsen? Ibland för att hästen haft för lite saliv så att maten blir torr och fastnar.

Till TS- som nån annan skrev, det bästa är att ge höet en stund före, så hinner hästen börja tugga, få igång salivproduktionen o stilla värsta hungern innan kraftfodret!

Bland annat finn det enzym som hjälper till med nedbrytningen. Går att läsa en hel del mer om det bl a i en hel del forskingsrapporter från SLU om hästens foder och matsmältning.

*knapplån*

Det allra bästa mot foderstrupsförstoppning är faktiskt vettiga fodringsrutiner, tycker jag.

Är hästen redan halvmätt och ostressad genom att ha ätit grovfoder timmen innan kraftfodret kommer, är det få hästar som kastar i sig maten. Om de ändå skulle glupa i sig krubbet hjälper ett par rejäla stenar i krubban. Då måste hästen pilla i sig maten efterhand som den flyttat på stenarna, vilket tar lite tid.

De var de svaret kan skulle ge oxå.Att hålla på och blöt ner fodret kan aldrig vara bra tror jag hästar behöver tugga. Hur vore de för er att äta soppa varje dag?
Mustang fodret har mindre pelletsar.
Ta och läs lite på SLU ni.

"Salivens funktion är att blöta upp fodret, så att det går lättare att svälja. Vissa spottkörtlar producerar en slemrik saliv, som smörjer fodret, så att det ännu lättare passerar genom foderstrupen. När hästen får foder, som den snabbt tuggar sönder, produceras det mindre mängd saliv. Det medför att fodret inte blir tillräckligt genomfuktat och risken för att det skall fastna i foderstrupen och orsaka stopp där ökar.

En medelstor häst producerar 10-30 l saliv per dygn, destå mer grovfoder ju högre produktion. Saliven har ett neutralt pH, men kan till viss del buffra sura ämnen. Det beror på att den innehåller bikarbonat. Koncentrationen ökar med sekretionstiden och buffringskapaciteten är således beroende av den tid hästen äter. Till skillnad mot vår egen saliv innehåller inte hästens saliv några enzymer."
Detta är vad jag alltid har fått lära mig. Hästens saliv innehåller inte enzymer som behövs för att smälta maten.
// Linda

Tack så mycket för alla svar. Ska börja blöta det lite. Men ska nog börja se över henne foderstat så hon kan kanske få mussli eller betfor. Ska snacka med de andra :)

Jag ger min fölunge pellets, men låter det svälla i vatten en stund innan. Jag blandar också ner Lusern hackat strå, samt betfor så att fodret är lite blött. Till de vuxna hästarna ger jag varken pellets eller musli, del klarar sig på bra hö, betfor och Lusern. Lusern för att de inte ska äta så fort. Jag ger maten i plastkorgar på golvet och inte i krubba.

de e klat att hästar kan sätta i halsen. min häst fick bara havre å de satte sej som en propp sen fick hon mysli å samma där. nu får hon pellts å de funkar kanon dock så blöser jag de å de funkar kanon. har inte sått de en enda gång så jag tycker inte du ska byta för de

Liknande trådar

Foder & Strö Kära allvetande buke-orakel! Tänkte att nån härinne har svar! Jag letar efter ett foder med ganska stora pellets. Gärna över 1 cm...
2
Svar
20
· Visningar
2 276
Senast: Fossing
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (Ursäktar extremt rörigt inlägg) .... Vet inte vad som hände nyss. Var på ett studentevent (Gasque) nu under kvällen, och kom hem för...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
11 763
Senast: Killaloe
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 622
Senast: LelleLilla
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 341
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka