Pelham kontra kandar!?

R

Rubensmatte

Vad är den egentliga skillnaden?
Att det "saknas" en ring på vardera sida på bettet på ett pelham gentemot kandar ser jag ju, men om man går till funktionen i övrigt.
Om du tar t.ex. en pelhamstång med tungfrihet och ett kandar med detsamma, vad är då skillnaden?

Kan ngn klok göra mig lika klok?

förstår inte riktigt din fråga...
eller ja, men för det första består ju ett pelham av ett bett och ett kandar av två...

(det är väl det grundläggande, resten får någon expert ta :crazy: )

Tror att hon menar kandarstången...

Om du har ett pelham och en kandarstång med samma mundel så funkar betten på samma vis om du har tygeln i nedersta ringen på pelhamet.

Pelhambetet är en "vidareutveckling" av kandaret (bridong + stång) och har en liknande effekt om man rider med dubbla tyglar men man slipper att ha två bett i munnen på hästen.

Detta är vad jag har hört i alla fall.

Vitsen med kandar är att de två betten kan utöva sina olika funktioner på hästen samtidigt, samt även samspela. Med pelham får du bara en funktion i taget.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 654
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
40 079
Senast: Hedinn
·
Tjatter Deltagare 1. Niyama 2. cirkus 3. Emtherlia 4. hemlig 5. MikaTela 6. Artline 7. qitis 8. Ceta 9. LenaH 10. Pegasus 11. Blacksmithfarm...
16 17 18
Svar
347
· Visningar
12 163
Senast: Pegasus63
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
32 278

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat