Pelargoner

Lejonelle

Trådstartare
Jag är värdelös på att ta hand om krukväxter. Men i somras fick jag några pelargoner som jag har haft i utekrukor. De är väldigt fina och jag skulle vilja göra ett försök att rädda dem innan frosten kommer. Har förstått att man kan övervintra pelargoner. Hur gör man? Hur får man igång dem igen? Finns det hopp för framtiden även för en ökänd blommördare?

Sv: Pelargoner

Jag är ingen blomexpert men pelargoner brukar jag klara i flera år. Men jag "övervintrar" dem inte, det har jag aldrig lyckats med. (Alltså så där så att man ska ställa undan dem och ha sig...) Utan jag har dem i fönstret hela året. De mår hur bra som helst! :p Blir de konstiga i formen så tar jag bort lite här och där helt enkelt! Helst iofs typ i februari innan de börjar växa en massa.

Min bor i fönstret och mår prima på lite vatten vid behov och att hålla efter ifall det blir några torkade blad :)
Använder ljummet vatten, den har vuxit som attan och blommat i flera omgångar, farmor blev jätteglad när hon såg hur den vuxit sedan jag fick den av henne :banana:

Hej!
Jag sparar alltid alla mina pelargoner. De blir större o större för varje år.
Innan det blir frost så ställer jag ner alla blommorna i sina krukor i källaren.
Mörkt, och naturligtvis plusgrader.
Någon gång under vintern så går jag ner i källaren o vattnar en gång.

I februari-mars hämtar jag upp blommorna. Klipper ner dem helt och planterar i ny jord.
Sen ställs de ljust o vattnas som vanligt.

Det som är jobbigt tycker jag när alla dessa blomkrukor skall stå i alla våra fönster. Får lov att lägga en skiva på ett extra bord i gästrummet för att alla skall få plats.
Men sen är det buskul att kunna plantera ut alla pelargoner i urnor,balkonglådar och stegar.
Hls/RRR

Hur sköter du dem då? Vatten, näring, hur ofta? Väderstreck på fönstren?

Hmmmm... Funderar inte så mycket på det... Vatten ibland, jag är urdålig på att komma ihåg att vattna mina blommor, kan gå två-tre veckor mellan varven. Näring, nja, ibland om jag kommer ihåg det... De står oftast i söder eller väster-fönster tror jag. :p Som sagt, jag har inte så stor koll, men det brukar gå bra!

Om du har plats i fönstret så är det bara att ställa in dem, vattna när jorden känns torr, näring när du kommer ihåg ;) I söder fönster kräver de mer vatten och näring än i ett norr fönster. Om du inte har plats i något fönster så ställ dem frostfritt, är det mörkt behöver de bara vatten någon gång under vintern, ju ljusare och varmare det är, desto mer vatten behöver de. I februari typ, ta upp dem, klipp ner, vattna och sedan lite näring efter en vecka eller två. Pelagoner är väldigt lätta, och det är roligt att se dem bli större och större för varje år. Men i år tänker jag vara hård och låta mina största dö, för jag har inte någon plats för dem på våren.

*KL* och tack för alla svar. Klipper man ned dem när man tar fram dem alltså? Hur radikalt då? Ni får tänka på att jag absolut inte kan nånting när det gäller krukväxter. Jag har till och med lyckats ta död på kaktusar.

Blåser liv i tråden. Nu har jag ställt undan mina krukor. De står halvljust men svalt i ett uthus med fönster mot norr. Jag tog bort blommor och knoppar och.. ja nu gör man inget då alltså? Och hur klipper man dem sen när det är dags att vakna upp igen?

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
667
Senast: Jeps
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 642
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
889
Senast: Sharpless
·
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer... 2 3
Svar
58
· Visningar
4 098
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Alternativ till försäkring