Påverkas hästen av ryttarens humör?

P

Paoo

Jag har en liten fundering om dethär med känslor/humör/temperament häst och ryttare emellan. Att hästen kan bli nervös om ryttaren är det, det vet jag. Men kan hästen bli ilsken, kaxig, lugn, nedstämd, glad o.s.v om ryttaren är det? Jag tror nämligen att hästen min är väldigt lättpåverkad av hur jag är för dagen.

Sv: Påverkas hästen av ryttarens humör?

Det tror jag absolut! Levande varelser skickar mer osynliga signaler mellan varandra än man kan tro...

Visst påverkas de av ens humör, hur är väl lite olika. Min pålle blir toksnäll om hon märker att jag blir förbannad när hon fjantar sig, min kompis häst blir bara förbannad tillbaka.

Självklart påverkas hästarna av ryttarens humör!! Jättemycket!! Jag har haft hästar som påverkats på olika sätt.

Genom att alltid vara lugn och närvarande med den häst jag håller på med har jag kunnat hjälpa till med en del "problemhästar". Hästens problem handlar alltså om ägarens "humör" och hur ägaren beter sig kring hästen! Så självklart påverkas de!!

Har nästan bara haft ston, men har fått för mig att dessa påverkas mer av mitt humör än de få valacker vi haft i stallet:angel:

Men absolut, har blivit rätt ödmjuk efter mina år med förra madamen och är helt övertygad om att de läser oss tusen ggr bättre än vad vi gör dem:D

Jag tror att hästen påverkas mycket på ryttarens humör, bland annat om du är lugn så brukar oftast hästen hålla sig lugn, om du är stressad blir hästen stressad i allafall det hästar jag har sett som har befunnit sig med stessade människor och i stressade miljöer blir lätt påverkade, är du arg och går fram mot hästen så ser den på ditt kroppsspråk, jag tror människan visar mer än vi kan tänka oss genom våran kropp, är vi ledsna så är man oftast hängig och slö vilket sedan djuren kan tyda tror jag :)
Är man arg så blir kroppen spänd och man kanske går med mer bestämda kliv, man kan bli grov i rösten osv, klart att hästen känner av och blir påverkad dock tror jag inte hästen bli arg om du är arg, hästar reagerar olika från individ till individ men någon form av grund tror jag absolut sitter inbygt sedan födseln, deras så kallade instinkt :)
Min häst blir iaf påverkad av mitt humör han är alltid lugn så länge jag är lugn men om jag spänner mig och blir orolig för någonting så reagerar han direkt, är jag ledsen försöker han alltid buffa på mig med mulen och trösta och är jag glad så brukar det oftast gå förvånansvärt bra under träning och vi har mycket roligare tsm ;D

Jag har en liten fundering om dethär med känslor/humör/temperament häst och ryttare emellan. Att hästen kan bli nervös om ryttaren är det, det vet jag. Men kan hästen bli ilsken, kaxig, lugn, nedstämd, glad o.s.v om ryttaren är det? Jag tror nämligen att hästen min är väldigt lättpåverkad av hur jag är för dagen.

Ja, och inte bara hästar, folk med. Jag är lärare - högstadiet - och mitt humör styr något oerhört hur det blir. Bästa lektionerna är de när jag går dit på gott humör och riktigt sugen på det vi skall göra. Fast givetvis. "It takes two to tango" - är det någon elev som helt vaknat på fel sida, så hjälper inte alla goda intentioner i hela världen. Fast min inställning har ändå störst betydelse. Antingen jag hanterar hästen eller en skolklass.

Hälsning Maja

Ja, det gör min valack. Är jag stessad eller irriterad när jag kommer till stallet kan jag glömma att rida honom. Då blir det bara bråk och tjafs. Då får man hitta på något annat istället, löshoppa, longera, tömköra. :idea:

Absolut! Men liksom med människor så tror jag att det är olika hur hästen är i sin personlighet hur mycket de 'märker av' eller kanske snarare bryr sig.

Mitt förra sto var extremt känslig för hur jag mådde. Det gick inte att dölja öht när jag hade en dålig dag.
Gammeltant märker kanske av hur jag mår, men hon bryr sig inte så mycket. Hon kör sitt race, det enda är att hon är sjukt envis och om hon sätter sig på tvären och jag blir arg/irriterad DÅ kan man glömma att något vettigt händer den dagen...Så det är bara att försöka andas djupt och komma på hur man kan göra. Det är ganska nyttigt för mig egentligen för jag har världens minsta tålamod med saker. Så hon tränar mig på det viset.
Däremot är hon extremt tjurig så fort min förra häst kommer på tal (bara jag nämner namnet så åker öronen bakåt och jag lovar att hon ser ut som om hon svalt en citron), för att inte prata om de tillfällen vi rider ut tillsammans med min förra häst och hennes nya matte (vi står i samma stall). Då tappar hon all framåtbjudning och blir sur och tråkig.

Det känner de absolut. De läser oss så otroligt bra. De ser skillnader i kroppsspråk och känner minsta spänning i vår kropp och skillnad i hur vi andas.

Man kan göra stor skillnad i en hästs humör/psyke med hur man själv uppträder. Jag möter ofta hästar som sägs stressa upp sig och bli okontaktbara. De har visserligen lättare för det än en del stabilare individer. Men hanterar man dem rätt som ryttare så blir utslaget inte lika stort.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 069
Senast: tessan.g
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Motionscykel?
  • Lego 5 årig kille