Paus från livet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ville förklara lite men det är bara stopp i min hjärna och att jag inte kan skriva här. Och jag vet att vissa tycker att det är fel att skriva här eller att jag ungefär får skylla mig själv.
Men det är iallafall väldigt dåligt nu. För som pappa sa om jag VILL vara på bup om jag VILL ha sond då är det dåligt. Men det kanske är nöd vändigt justnu.
Jag vet inte hur länge som jag kommer vara här men planen iallafall är inte sålänge. Men justnu så orkar jag inte ens tänka på den riktiga världen utan för.
Och jag kommer nog att ha en paus från bukefalos eller iallafall inte vara här såmycket. För det bara är jobbigt och endel saker är väldigt triggande. Men jag ville bara skriva dethär till ni som brukar skriva till mig och så ❤️

Men efter som att man blir dum förklarad och för minskad om man säger från så är det ju inte precis att det hjälper. Utan detenda är att det blir värre för mig.
Jag fattar att det är så du känner och det är ju så det är för dig. Jag ser något annat. Jag ser en tjej som vågar säga ifrån även om det kostar på. Jag tycker det är jättebra med alla som vågar. Ju fler som faktiskt kan säga STOPP - nu är ni taskiga - desto bättre

Plus en sak att OFTA så dom som är taskiga om andra om man på pekar att nåt är taskigt så säger dom att man är över känslig och lätt stött och sånt. Liksom okej grattis du får en guld medalj för att du har NOLL empati för andra hoppas att du är stolt 🤮

En sak som en psykolog pratade en del om när jag lyfte mina svårigheter i sociala sammanhang är att alla människor, pga vi är liksom flockdjur, beter sig som de gör utifrån hur de bäst klarar av att hantera sina erfarenheter. Alltså att varenda människa egentligen har "strategier" och att så som de beter sig är vad som gjort att de klarar av sitt liv "bäst" hittills för att skydda sig från sina osäkerheter. Tycker det är jättesvårt att förklara, kanske jag inte riktigt fattade och därför inte kan återge.

Men typ en sådana sak som att vara negativ tillsammans I grupp är ju ett vanligt sätt när man är osäker att ändå känna lite gemenskap genom. Inte ett bra sätt men för många krävs det kanske mer mod än de har att vara mer sann i sina relationer. Medan för andra (iaf för mig) så skapar det ett ännu större obehag att inte säga ifrån. Efteråt känner jag mig också helt utanför och det är svinjobbigt men jag har också fått fin respons genom åren som betyder så mycket mer för mig än att "bara glida med" i sociala sammanhang.

Jag tänker att vi är alla så olika att det går liksom inte att få alla att tycka att snällt är rätt osv så då brukar jag försöka tänka på det psykologen sa om att alla människor har ett visst mått av osäkerhet inom sig och de hanterar det utifrån vad de klarar bäst liksom. Ingen kan ju göra mer än sitt bästa. Det har iaf hjälpt mig lite. Känner att min förklaring blev skitkass dock 🙈

Och det är INTE en bortförklaring till att vara dum, utan bara ett sätt att skydda sig själv så gott det går utanför trygga rum.
Nej jag vet att det är hopp löst. Världen kommer aldrig bli okej snäll utan den kommer vara mest elak.
Och förmig så hjälper det inte att tänka att dom har o säker het så det är därför dom är taskiga. Utan det ändrar inget för mig iallafall och jag tror ppriktigt inte att många VILL göra sittbästa heller.

Jag fattar att det är så du känner och det är ju så det är för dig. Jag ser något annat. Jag ser en tjej som vågar säga ifrån även om det kostar på. Jag tycker det är jättebra med alla som vågar. Ju fler som faktiskt kan säga STOPP - nu är ni taskiga - desto bättre
Bättre för vem? Inte för mig iallafall för jag blir bara dum förklarad och för minskad. Och jag passar in ännu sämre ocb att det blir ett TILL samman hang som jag INTE passar i och EN TILL sak som kunde varit possitiv som försvinner för mig.

En annan sak som iallafall jag lärde mig i låg stadiet eller nåt som VUXNA verkar ha svårt att fatta 🤯 Men det är att om nån tillexempel säger att den blir ledsen av nåt eller så. Då är det ELAKT att säga att den är över känslig eller lätt stött eller sånt. Och det är FÖR MINSKANDE.
Och ärligt om man är VUXEN och man är så jävla rädd för att höra sanningen om hur ens taskigs sätt på verkar andra då är man nog jävligt pattetisk egentligen. Eller så är man bara rakt genom elak och stolt för det och somsagt okej grattis. Världen suger men dom passar ju in i den då iallafall som be ter sig så.

Plus en sak att OFTA så dom som är taskiga om andra om man på pekar att nåt är taskigt så säger dom att man är över känslig och lätt stött och sånt. Liksom okej grattis du får en guld medalj för att du har NOLL empati för andra hoppas att du är stolt 🤮

Det är liksom nästa lager av brist på empati, att prata om att folk är så jävla lättkränkta osv. Eller att man är för "PK". Alltså ursäkta mig att jag är en känslig jävel och förstår känslan när man känner sig missförstådd och tillplattad och försöker att inte orsaka det för andra 🙃

Du beskriver det verkligen så himla bra @EmmaFilippa!

Det är liksom nästa lager av brist på empati, att prata om att folk är så jävla lättkränkta osv. Eller att man är för "PK". Alltså ursäkta mig att jag är en känslig jävel och förstår känslan när man känner sig missförstådd och tillplattad och försöker att inte orsaka det för andra 🙃

Du beskriver det verkligen så himla bra @EmmaFilippa!
Ellerhur och egentligen så säger det mest om dom. Och jag är ändå hellre 16 och inte orkar med fucking livet motför att vara vuxen och ha så lite med känsla för andra. Liksom om nån säger att den blev ledsen för nånting som jag har sagt så kanske jag hellre skulle vilja lyssna på den motför att bara för minska den och fort sätta vara elak men okej.

Men jag ORKAR INTE vara modig för deras skull så får jag bara skit för det iallafall och att mitt fucking värde lösa skit liv blir ÄNNU SÄMRE pågrund av det. Dom får väl säga från själva.
Helt rätt. Allt är inte ditt ansvar.

Tänkte på det som du skrev ovan, att man får höra att man är överkänslig om man säger ifrån. Det är inte de som har rätt att avgöra det. De har inte tolkningsföreträde.

Jag tror de allra flesta i den tråden inte alls menar att vara elaka - de pratar bara om sina egna åsikter, och tänker inte på att andra kan ta illa upp. Folk är ju olika bra på att säga sina åsikter på ett snällt sätt.

När man pratar om åsikter är det en fin gräns mellan att vara ett trevligt sätt att lära känna varandra, till att bli ett drev där det kan bli väldigt jobbigt att vara den som tycker annorlunda. När det går över gränsen är det BRA att folk vågar säga ifrån, även om den som gått över gränsen ofta blir lite stött/sur över att bli tillsagd. Att kunna se sina egna brister och säga förlåt om man råkar såra någon kräver ju en del mognad och ödmjukhet.

Sen är det ju lite svårt i och med att den där gränsen går på olika ställen för olika personer. Det betyder inte att alla som drar gränsen någon annanstans än en själv är dumma/överkänsliga/mobbare/lättkränkta. Vi är olika, och det är okej. :heart

Jag tror de allra flesta i den tråden inte alls menar att vara elaka - de pratar bara om sina egna åsikter, och tänker inte på att andra kan ta illa upp. Folk är ju olika bra på att säga sina åsikter på ett snällt sätt.

När man pratar om åsikter är det en fin gräns mellan att vara ett trevligt sätt att lära känna varandra, till att bli ett drev där det kan bli väldigt jobbigt att vara den som tycker annorlunda. När det går över gränsen är det BRA att folk vågar säga ifrån, även om den som gått över gränsen ofta blir lite stött/sur över att bli tillsagd. Att kunna se sina egna brister och säga förlåt om man råkar såra någon kräver ju en del mognad och ödmjukhet.

Sen är det ju lite svårt i och med att den där gränsen går på olika ställen för olika personer. Det betyder inte att alla som drar gränsen någon annanstans än en själv är dumma/överkänsliga/mobbare/lättkränkta. Vi är olika, och det är okej. :heart
Ja och somsagt så skiter jag i om dom tycker att tillexempel Bella är det fulaste hund namnet dom har hört nånsin. Utan det är alltannat som jag rea gerar och tycker att det är taskigt och SPECIELLT att för minska obb dum förklara dom som säger från att man tycker att det är taskigt.
Såklart sä kan ALLA råka säga nåt taskigt eller bara tycka o lika om nåt. Men om man börjar dum förklara dem som säger från och att man börjar för minska den och sånt DÅ är det över gränsen till taskigt och mobbing och empati löst TYCKER JAG.

Jag är bara så fucking jävla trött på människor och deras fucking beteenden. Jag VET att ksb aldrig kommer fatta hur det är att ha en SÅ tjock fucking skydds bubbla runt sig så man hellre sårar andra och fort sätter att göra det motför att TÄNKA. Jag VET att det är jag som är o normal för att jag känner allt förmycket jag bryr mig förmycket jag tänker förmycket. Men hellre det iallafall. Jag är ändå hellre JAG ävrn fast det gör sä jag inte ens vill finnas. Men det är för hur världen är och att jag inte passar in. Men jag vill ändå hellre dö nu och aldrig passa in motflt att an passa mig och bli empati lös och taskig och inte våga in se saker.

Jag har många många gånger i mitt liv fått höra "du är för känslig" och liknande. En terapi som jag gick i fick mig att förstå att det inte existerar någonting sånt. Min känsla är för mig verklig och sann - alltså finns den på riktigt, MIN sanning. Det brukar jag säga nuförtiden då jag får höra liknande. Min chef till exempel har inga som helst känslor för känslor, men han har åtminstone i teorin lärt sig att mina känslor är precis lika "riktiga" som hans "icke-känslor".

Ja och somsagt så skiter jag i om dom tycker att tillexempel Bella är det fulaste hund namnet dom har hört nånsin. Utan det är alltannat som jag rea gerar och tycker att det är taskigt och SPECIELLT att för minska obb dum förklara dom som säger från att man tycker att det är taskigt.
Såklart sä kan ALLA råka säga nåt taskigt eller bara tycka o lika om nåt. Men om man börjar dum förklara dem som säger från och att man börjar för minska den och sånt DÅ är det över gränsen till taskigt och mobbing och empati löst TYCKER JAG.
Håller helt med! :heart

Jag har många många gånger i mitt liv fått höra "du är för känslig" och liknande. En terapi som jag gick i fick mig att förstå att det inte existerar någonting sånt. Min känsla är för mig verklig och sann - alltså finns den på riktigt, MIN sanning. Det brukar jag säga nuförtiden då jag får höra liknande. Min chef till exempel har inga som helst känslor för känslor, men han har åtminstone i teorin lärt sig att mina känslor är precis lika "riktiga" som hans "icke-känslor".
Ja exakt. Och det är väldigt för minskande att bort förklara om npnannan säger nåt hur den säger så för minskar man den att den är över känslig eller lätt stött och sånt.
Och sen är det såklart jag som mår dåligt för det och MIG som folk försöker över tala att jag känner fel och inte räknas. För det är det man gör om man bara fort sätter att säga att JAG ska ändra hur jag känner och tänker. Då är det fort farande att ANDRA tycker att dom har mer rätt att av göra hur nånannan känner.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 795
Senast: Rosett
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 216
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte göra en dagboks tråd här. Inte för jag har nåt jätte viktigt att skriva om eller att jag tror att jätte många är så...
2
Svar
23
· Visningar
3 812
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
2 064
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka