Paus från livet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ville förklara lite men det är bara stopp i min hjärna och att jag inte kan skriva här. Och jag vet att vissa tycker att det är fel att skriva här eller att jag ungefär får skylla mig själv.
Men det är iallafall väldigt dåligt nu. För som pappa sa om jag VILL vara på bup om jag VILL ha sond då är det dåligt. Men det kanske är nöd vändigt justnu.
Jag vet inte hur länge som jag kommer vara här men planen iallafall är inte sålänge. Men justnu så orkar jag inte ens tänka på den riktiga världen utan för.
Och jag kommer nog att ha en paus från bukefalos eller iallafall inte vara här såmycket. För det bara är jobbigt och endel saker är väldigt triggande. Men jag ville bara skriva dethär till ni som brukar skriva till mig och så ❤️

Jag HOPPAS att dethär blir det sista fuckunh un lägger jag skriver på denhär fucking sidan. Sö alla kan vara nöjda nu att ni slipper mig grattis.

Det hoppas inte jag. Jag hoppas att du på riktigt kunde känna att du är väldigt väldigt omtyckt och uppskattad av så många här. Vi vill ju ha kvar vår bästa buke-lillasyster hos oss. :heart Och så hoppas jag att det i sin tur skulle göra det lättare för dig att försöka strunta i om det finns någon annan som inte råkar tycka så.

Men jag vet - det är lätt att säga att bara strunta i en som får dig att må dåligt, om det finns tio som är schyssta, men det är svårare att göra.

Du duger. Du är värdefull.

Att vissa tycker vanliga hundnamn är tråkiga är en personlig åsikt, ingen absolut sanning. De vanliga namnen blir ju vanliga för att väldigt många tycker de är fina och bra. Det är helt okej att välja vanliga/normala namn, men det är också helt okej att välja ovanliga namn om man föredrar det. Hunden är lika speciell och värdefull oavsett, det tror jag alla här är överens om. :heart

Stackars min hund som vi hade från jag var liten tills i höstas som var min allra allra ALLRA bästavän och hundra gånger så snäll som domflesta människorna. Men hon hade uppen bart världens värsta tråkigaste o personligaste namn som är sååå ut tjatat och hemskt. Men det är såklart jag som har fel för det är inte detminsta taskigt att säga massa neggativt om andra.
Men bra för andra då om dom mår bra av att vara taskiga men jag kommer aldrig fatta det iallafall.

Hon hette Bella som tydligen är det värsta hund namnet som finns. Och M har också ett jätte tråkigt o personligt och allt sånt namn enligt vissa. Och han är ju en golden retriever som endel såkallade experter tycker är sååå tråkiga och korkade och att dom inte vill jobba och alltmöjligt.
Men ja inte så konstigt att jag inte kan skriva om min valp på hund forumet för jag är väl för tråkig och o personlig och korkad för dom efter som att jag inte vill ha nån skit speciell hund ras med nåt skit speciellt namn.

Vill bara bekräfta att jag också tar illa vid mig när man pratar så, speciellt om levande varelser. Även om det "bara" handlar om ett namn eller dyl. När jag ser tillbaka på mitt hästliv så har mycket av min osäkerhet och de negativa känslorna som funnits i det till stor del grundats i den där känslan av att andra ser på mina fantastiska ponnyer som lata, tråkiga eller otillräckliga. Det är ju för sjukt när man inser det 😭

På Bukefalos löser jag det med att ha en lång rad med användare på ignore så jag minskar risken att se liknande inlägg, i övriga sociala medier måste jag vara väldigt restriktiv med vad jag följer eller läser och i livet mår jag bättre för varje gång jag lyckas undvika triggade sammanhang eller personer. Jag har en autismdiagnos och fick en gång förklarat för mig att man kan känna empati på ett annorlunda sätt jämfört med neurotypiska och sedan dess försöker jag faktiskt aktivt bara undvika all ondska och för mig har det på sikt börjat hjälpa. Man får liksom försöka hitta sina strategier när världen (människorna) är upp och ner 🙃😞

Du duger. Du är värdefull.

Att vissa tycker vanliga hundnamn är tråkiga är en personlig åsikt, ingen absolut sanning. De vanliga namnen blir ju vanliga för att väldigt många tycker de är fina och bra. Det är helt okej att välja vanliga/normala namn, men det är också helt okej att välja ovanliga namn om man föredrar det. Hunden är lika speciell och värdefull oavsett, det tror jag alla här är överens om. :heart
Jag skiter väl i om dom tycker att Bella är det tråkigaste hund namnet i världen men jag kan inte bara göra som domflesta och skita i att folk är taskiga.

Vill bara bekräfta att jag också tar illa vid mig när man pratar så, speciellt om levande varelser. Även om det "bara" handlar om ett namn eller dyl. När jag ser tillbaka på mitt hästliv så har mycket av min osäkerhet och de negativa känslorna som funnits i det till stor del grundats i den där känslan av att andra ser på mina fantastiska ponnyer som lata, tråkiga eller otillräckliga. Det är ju för sjukt när man inser det 😭

På Bukefalos löser jag det med att ha en lång rad med användare på ignore så jag minskar risken att se liknande inlägg, i övriga sociala medier måste jag vara väldigt restriktiv med vad jag följer eller läser och i livet mår jag bättre för varje gång jag lyckas undvika triggade sammanhang eller personer. Jag har en autismdiagnos och fick en gång förklarat för mig att man kan känna empati på ett annorlunda sätt jämfört med neurotypiska och sedan dess försöker jag faktiskt aktivt bara undvika all ondska och för mig har det på sikt börjat hjälpa. Man får liksom försöka hitta sina strategier när världen (människorna) är upp och ner 🙃😞
Och det är exakt det som är att jag inte kan skriva här och att jag inte passar in i denhär fucking världen att det är OSS det är fel på för vi inte klarar av taskiga personer och sånt. För det normala enligt världen är att folk är elaka folk mobbar folk pratar skit om andra. Och vi som råkar vara fel VI måste ha massa sttattegier för att stå ut i en fucked up jävla värld. Och jag orkar inte det.

Det var människorna på hundforumet som fick mig att ta flera års Bukefalos-paus för många år sedan. Tyckte de var så hårda och dömande där och jag blev riktigt riktigt ledsen. Spelade ingen roll vad jag skrev så blev jag "påhoppad".
Inte roligt alls! Förstår lite av din känsla.

Det var människorna på hundforumet som fick mig att ta flera års Bukefalos-paus för många år sedan. Tyckte de var så hårda och dömande där och jag blev riktigt riktigt ledsen. Spelade ingen roll vad jag skrev så blev jag "påhoppad".
Inte roligt alls! Förstår lite av din känsla.
Jag fattar det och jag ÖNSKAR verkligen att jag kunde det men jag KAN INTE bara skita i saker heller o avsett hurmycket jag borde.
Men jag bara blir så jävla ARG. För att först så försökte jag att skriva i valp tråden för jag VILL kunna känna som att jag passar in med andra NÅNGÅNG. Och då efter som att jag är så jävla dum så trodde jag att det var okej om jaf skrev där efter som att jag har en valp. Men såklart så skrev jag fel och kände fel och sånt så nej där in såg jag att jag INTE var väl kommen även fast vissa på stog det också men nej.
Och jag ska inte ens gå in på alla som är så jävla neggativa om ALLT att golden retriever är skit tråkiga och det är jätte dumt att köpa en valp och ingen ras passar förmig och alltmöjligt.
Och sen nu så var jag så dum så jag sa från om en disskution som JAG tycker är o nödig och taskig. Och då blir man som dum förklarad och o synlig gjord och iggnorerad och att man är för känslig och lätt stött och alltmöjligt och ungefär att man inte har rätt att bli ledsen eller nånting utan då ska man bara hålla käften och försvinna från deras fucking mobbing inlägg.
Och då skriver andra tlllexempel här att det blir bättre när man blir vuxen och unga är mera taskiga och sånt. Okej för det verkar ju inte så iallafall utan som det verkar både här och irl och på andra ställen online så är jävligt många taskiga och som tycker att det är helt fine. Och mobbing är fine prata skit är fine iggnorera om nån blir dåligt be handlad är fine. Och dom NÅGRA som inte är så ja vi passar inte in vi måste an passa oss så FUCKING mycket för att vi ska ha nån chans att stå ut. För det är oss det är fel på uppen bart men FUCK om jag tycker att det är mig det är fel på då måste också en fucking miljon komma och säga att jag har fel och känner fel om det OCKSÅ.
För det GÅR INTE att göra rätt och O AVSETT vad jag gör så är det fel och dåligt 🤮🤮🤮

Varför är jag så jävla dum i huvudet så jag ändå försöker att skriva tillexempel i hund forumet fast det iprincip ALLTID är att andra ska säga mot och klaga och dum förklara mig o avsett vad jag skriver. Så jag ska ju bara inte skriva där men jag är för fucking efter bliven för att bara in se det så jag fort sätter att störa alla andra med att finnas och tycks saker och känna saker och alltannat som bara är FEL FEL GEL FEL FEL.
Och jag kan inte ens skriva här utan att endel bara måste på peka att jag gör fel eller känner fel eller nåtsnnat fel.
När det gäller tråden på hund så håller jag (och många med mig) helt med dig om att det är så onödigt att skriva det taskiga om att vissa namn är opersonliga och yada yada. JAG tycker det var skitbra av dig att säga ifrån. Hoppas att du ser att det finns de som stöttar dig också

När det gäller tråden på hund så håller jag (och många med mig) helt med dig om att det är så onödigt att skriva det taskiga om att vissa namn är opersonliga och yada yada. JAG tycker det var skitbra av dig att säga ifrån. Hoppas att du ser att det finns de som stöttar dig också
Jaha och flera visar väldigt tydligt att jag inte passar in där heller. Och att det är okej att vara taskig och dom som blir ledsna ska bara inte läsa. Som är EXAKT sammasak irl om man blir mobbad så säger andra att man bara ska und vika dom som är taskiga.

Jaha och flera visar väldigt tydligt att jag inte passar in där heller. Och att det är okej att vara taskig och dom som blir ledsna ska bara inte läsa. Som är EXAKT sammasak irl om man blir mobbad så säger andra att man bara ska und vika dom som är taskiga.

Jag tycker det behövs flera som du som faktiskt säger ifrån när folk är taskiga. Endel fattar inte ens att de är taskiga och då BEHÖVS såna som upplyser dom om att de faktiskt inte är snälla. Det behövs även för dom som är taskiga med flit.

Jag håller helt med dig @EmmaFilippa i att taskighet ofta accepteras som okej eller ”som folk är” eller att det är den som pekar ut taskigheten som är problemet och inte den taskiga.

Det är en kulturell skillnad kan jag tycka. Den vanligaste kulturen inbegriper i mina ögon debatt istället för samtal, rätten att uttrycka sig fritt över möjligheten att skapa upplyftande relationer. Att du ser hur dåligt det är för dig och hur destruktivt det lätt blir både för folk som ”bara råkar” vara taskiga och folk som är det med flit; det blir såklart jättejobbigt för dig. Ur mitt perspektiv betyder inte det att du är fel, utan att du har en insikt och en önskan som skiljer sig från den övergripande kulturen/sättet att prata.

Jag lyssnade precis på en pod där de pratade om att det är väldigt lätt hänt att känna sig galen och fel om en har andra värderingar och andra visioner om hur samspel kan se ut MEN DET ÄR INTE SÅ. Det du tycker och tänker är friskt och klokt och snällt. Den podden sa också att det bästa en kan göra för att sluta känna sig fel (han kallade det galen) är att hitta/skapa sammanhang där fler tycker likadant om hur vi samtalar, har relationer och lever schyssta liv.

Det är såklart svårt att bara hitta. Men mest vill jag säga att det FINNS. Och jag tycker verkligen inte du är fel som vill skippa taskighet! Det är mänskligt och snällt och omtänksamt. Det är så tråkigt att du känner dig fel av att se skillnaden mellan hur världen är och hur du skulle vilja att den var. Jag önskar många många fler än du orkar fortsätta veta att den känslan av hur världen borde vara, är viktig. Även om den inte kan skapa stora förändringar genast, så gör det skillnad att människor som du finns och har sådana ideal som du har. Det är förjävligt att du ska behöva lida av det bara.

En grej som fått mig att känna mig mindre och mindre fel i mitt liv (även om jag tycker annorlunda), det är att försöka ha så litet glapp mellan mina värderingar och det jag gör. Alltså när jag låter mig tycka som jag tycker ÄVEN om det är tvärtom andra blir det skönare i mig än när jag låtsas. Så har det inte alltid varit, och det är ju skit att det ska kännas som en själv är fel fast det som händer så är det ANDRA som gör annorlunda än mina värderingar inte jag. Men att kunna känna skillnaden på ”nu gör andra fel enligt mina värderingar som jag verkligen tror på och därför känns det dåligt” och på ”oj nu gjorde jag något (taskigt) som inte stämmer med mina värderingar”. Det gör det inte roligare på ett sätt. Men för mig har det hjälpt att liksom ”lägga skulden där den hör hemma” i att jag kan inte vara här för DE är taskigare än jag tycker är okej (istället för ”jag är fel som inte tycker det är okej att vara taskig”).

Nu blev det här långt och kanske lite rörigt. Vill mest säga att jag förstår nog lite hur det känns, jag känner i alla fall lite likheter med saker jag tycker. Och det är INTE ditt fel när andra är taskiga ÄVEN om de försöker få dig att tro det. :heart

Och det är exakt det som är att jag inte kan skriva här och att jag inte passar in i denhär fucking världen att det är OSS det är fel på för vi inte klarar av taskiga personer och sånt. För det normala enligt världen är att folk är elaka folk mobbar folk pratar skit om andra. Och vi som råkar vara fel VI måste ha massa sttattegier för att stå ut i en fucked up jävla värld. Och jag orkar inte det.

En sak som en psykolog pratade en del om när jag lyfte mina svårigheter i sociala sammanhang är att alla människor, pga vi är liksom flockdjur, beter sig som de gör utifrån hur de bäst klarar av att hantera sina erfarenheter. Alltså att varenda människa egentligen har "strategier" och att så som de beter sig är vad som gjort att de klarar av sitt liv "bäst" hittills för att skydda sig från sina osäkerheter. Tycker det är jättesvårt att förklara, kanske jag inte riktigt fattade och därför inte kan återge.

Men typ en sådana sak som att vara negativ tillsammans I grupp är ju ett vanligt sätt när man är osäker att ändå känna lite gemenskap genom. Inte ett bra sätt men för många krävs det kanske mer mod än de har att vara mer sann i sina relationer. Medan för andra (iaf för mig) så skapar det ett ännu större obehag att inte säga ifrån. Efteråt känner jag mig också helt utanför och det är svinjobbigt men jag har också fått fin respons genom åren som betyder så mycket mer för mig än att "bara glida med" i sociala sammanhang.

Jag tänker att vi är alla så olika att det går liksom inte att få alla att tycka att snällt är rätt osv så då brukar jag försöka tänka på det psykologen sa om att alla människor har ett visst mått av osäkerhet inom sig och de hanterar det utifrån vad de klarar bäst liksom. Ingen kan ju göra mer än sitt bästa. Det har iaf hjälpt mig lite. Känner att min förklaring blev skitkass dock 🙈

Och det är INTE en bortförklaring till att vara dum, utan bara ett sätt att skydda sig själv så gott det går utanför trygga rum.

Jag tycker det behövs flera som du som faktiskt säger ifrån när folk är taskiga. Endel fattar inte ens att de är taskiga och då BEHÖVS såna som upplyser dom om att de faktiskt inte är snälla. Det behövs även för dom som är taskiga med flit.
Men efter som att man blir dum förklarad och för minskad om man säger från så är det ju inte precis att det hjälper. Utan detenda är att det blir värre för mig.

Jag håller helt med dig @EmmaFilippa i att taskighet ofta accepteras som okej eller ”som folk är” eller att det är den som pekar ut taskigheten som är problemet och inte den taskiga.

Det är en kulturell skillnad kan jag tycka. Den vanligaste kulturen inbegriper i mina ögon debatt istället för samtal, rätten att uttrycka sig fritt över möjligheten att skapa upplyftande relationer. Att du ser hur dåligt det är för dig och hur destruktivt det lätt blir både för folk som ”bara råkar” vara taskiga och folk som är det med flit; det blir såklart jättejobbigt för dig. Ur mitt perspektiv betyder inte det att du är fel, utan att du har en insikt och en önskan som skiljer sig från den övergripande kulturen/sättet att prata.

Jag lyssnade precis på en pod där de pratade om att det är väldigt lätt hänt att känna sig galen och fel om en har andra värderingar och andra visioner om hur samspel kan se ut MEN DET ÄR INTE SÅ. Det du tycker och tänker är friskt och klokt och snällt. Den podden sa också att det bästa en kan göra för att sluta känna sig fel (han kallade det galen) är att hitta/skapa sammanhang där fler tycker likadant om hur vi samtalar, har relationer och lever schyssta liv.

Det är såklart svårt att bara hitta. Men mest vill jag säga att det FINNS. Och jag tycker verkligen inte du är fel som vill skippa taskighet! Det är mänskligt och snällt och omtänksamt. Det är så tråkigt att du känner dig fel av att se skillnaden mellan hur världen är och hur du skulle vilja att den var. Jag önskar många många fler än du orkar fortsätta veta att den känslan av hur världen borde vara, är viktig. Även om den inte kan skapa stora förändringar genast, så gör det skillnad att människor som du finns och har sådana ideal som du har. Det är förjävligt att du ska behöva lida av det bara.

En grej som fått mig att känna mig mindre och mindre fel i mitt liv (även om jag tycker annorlunda), det är att försöka ha så litet glapp mellan mina värderingar och det jag gör. Alltså när jag låter mig tycka som jag tycker ÄVEN om det är tvärtom andra blir det skönare i mig än när jag låtsas. Så har det inte alltid varit, och det är ju skit att det ska kännas som en själv är fel fast det som händer så är det ANDRA som gör annorlunda än mina värderingar inte jag. Men att kunna känna skillnaden på ”nu gör andra fel enligt mina värderingar som jag verkligen tror på och därför känns det dåligt” och på ”oj nu gjorde jag något (taskigt) som inte stämmer med mina värderingar”. Det gör det inte roligare på ett sätt. Men för mig har det hjälpt att liksom ”lägga skulden där den hör hemma” i att jag kan inte vara här för DE är taskigare än jag tycker är okej (istället för ”jag är fel som inte tycker det är okej att vara taskig”).

Nu blev det här långt och kanske lite rörigt. Vill mest säga att jag förstår nog lite hur det känns, jag känner i alla fall lite likheter med saker jag tycker. Och det är INTE ditt fel när andra är taskiga ÄVEN om de försöker få dig att tro det. :heart
Ja alltså du kanske har rätt att iallafall några INTE tänker som domflesta som bara acsepterar hur allt är och att det är som normalt att vara taskig. Men som det att det är så jävla viktigt att vara taskig så många verkar inte ens VILJA vara snälla utan dom bara MÅSTE ut trycks exakt allt dom tycker och göra andra ledsna för dom fåt det att låta som nåt neggativt att tänka på andra och att försöka att inte göra andra ledsna i o nödan. Och det kommer jag ALDRIG fatta och dom allra flesta verkar tycka så. Och att dom skiter i om dom mobbar andra och om dom får andra att må dåligt sålänge dom kan hålla med andra taskiga.
Och somsagt så ja det kanske finns samman hang med andra som är mera som mig men det är iallafall jävligt o vanligt och domflesta är inte så. Så det är ändå jävligt svårt att stå ut. Och jag är så jävla trött på att det är att vara taskig och självisk och inte bry sig hur man på verkar andra som är det såkallat normala. Och att det är fel att tycka att man borde vara snäll så då får man massa skit för det.
Men ja jag tycker som jag tycker och jag låtsas inte bara för att passa in.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 793
Senast: Rosett
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 215
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte göra en dagboks tråd här. Inte för jag har nåt jätte viktigt att skriva om eller att jag tror att jätte många är så...
2
Svar
23
· Visningar
3 812
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
2 064
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka