Paus från livet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ville förklara lite men det är bara stopp i min hjärna och att jag inte kan skriva här. Och jag vet att vissa tycker att det är fel att skriva här eller att jag ungefär får skylla mig själv.
Men det är iallafall väldigt dåligt nu. För som pappa sa om jag VILL vara på bup om jag VILL ha sond då är det dåligt. Men det kanske är nöd vändigt justnu.
Jag vet inte hur länge som jag kommer vara här men planen iallafall är inte sålänge. Men justnu så orkar jag inte ens tänka på den riktiga världen utan för.
Och jag kommer nog att ha en paus från bukefalos eller iallafall inte vara här såmycket. För det bara är jobbigt och endel saker är väldigt triggande. Men jag ville bara skriva dethär till ni som brukar skriva till mig och så ❤️

Jag har en vän som jag aldrig trodde skulle klara sig. Hon hade med sig liknande upplevelser som du. Övergrepp av en närstående, en arme av diagnoser, traumatisk upplevelser, ptsd osv. Hon var äldre än du när det kulminerade och hon försökte ta sitt liv, blev inlagd jättelänge, blev utskriven mådde skit, åt mer medicin, fick fler diagnoser, mådde fortfarande dåligt så pågick det länge. Men tillslut på något sätt tog hon sig ur det där, mådde bättre och bättre, hon hittade sin plats och sina människor och har ett liv i dag. Gör saker som hon gillar, umgås med personer som är bra och som hon trivs med. Hon klarade sig.

Jag förstår att det är förjävligt för dig just nu, men det finns en framtid där det inte är så här.
Vad bra att det blev bättre för henne och hon klarade sig. Men det be tyder ju inte att det finns nån fram tid förmig. Utan det kan likagärna vara såhär allt kommer vara tills att jag dör. Och jag tror påriktigt inte att jag kommer bli ut skriven denhär gången utan jag kommer dö.

...som jag skrev tidigare så förstår de inte bättre - de som tycker att du och jag är för känsliga. Vi kan inte göra annat än att försöka få dem att förstå att våra känslor är riktiga och finns och det är inte deras sak att bestämma hur och hur mycket vi känner. Det är våra känslor som avgör hur vi reagerar och inte hur de tycker. Känner vi att någon är stygg eller elak så då är den stygg eller elak PÅ RIKTIGT i våra sinnen. Det finns liksom intenting att "tycka" här utan det är vår sanning och deras sanning, och de skiljer sig åt, men båda är precis lika sanna. Tänk på det!❤️
Men det är som ett o möjligt jobb om domflesta ändå inte VILL fatta dom VILL inte in se att andras känslor är påriktigt. Och dom bara för minskar och dum förklarar en om man försöker.

Men det är som ett o möjligt jobb om domflesta ändå inte VILL fatta dom VILL inte in se att andras känslor är påriktigt. Och dom bara för minskar och dum förklarar en om man försöker.
Ja man kan inte göra om någon människa men man kan upplysa dem. Fattar de inte, eller vill de inte fatta så är det ingen idé att lägga mera energi på dem.

Vad bra att det blev bättre för henne och hon klarade sig. Men det be tyder ju inte att det finns nån fram tid förmig. Utan det kan likagärna vara såhär allt kommer vara tills att jag dör. Och jag tror påriktigt inte att jag kommer bli ut skriven denhär gången utan jag kommer dö.
Man kan såklart inte veta, men möjligheten finns även om det inte går att se just nu. Mina samtal med henne då är ungefär lika som den här tråden. När man är i stormen så går det inte att se någon ljusning men den finns där ändå.

Jag fattar att allt känns hopplöst. Det måste kännas så gott som outhärdligt.

Samtidigt tänker jag att ingen, inte ens du, kan veta hur det blir i framtiden. Och ingen kan veta vad EmmaFilippa fem år äldre vill. Inte ens du kan veta vad EF 20 år, 30 år osv vill eller hur hon mår.

Du, EmmaFilippa idag, har ansvar för att låta EmmaFilippa 20 år göra sina val. Du ska ge EmmaFilippa 20 år möjligheten att själv välja vad hon vill göra med sin utveckling.

:heart :heart :heart

Det finns nog andra att mobba ni be höver inte mig
Jag vill jättegärna läsa det du har att skriva och få höra hur du mår och känner. <3

Sedan kommer alla inte överens här på forumet, alla har olika trösklar och tycker och känner, fungerar och hanterar på olika sätt och vis, det går inte att komma ifrån. Ibland kan man ta striderna och ibland kan det vara bättre att skydda sig själv tycker jag.
Jag fick min fina lilla boaorm av en jättetrevlig och fin kvinna, jag lade till henne på facebook bland annat men efter ett tag var jag tvungen att ta bort henne från mina sociala medier. Hon var en snäll person men Väldigt engagerad vegan och djurrättsaktivist och hela mitt flöde fylldes av bilder och artiklar som jag helt enkelt inte pallade att se så jag lät bli. Skulle man fråga henne kan det hända att hon tyckte jag var för Okänslig som inte engagerade mig, men från mitt perspektiv var det egentligen tvärtom.

Jag märker att du har haft en riktigt dålig dag idag. ❤️

Jag har sovit på tok för lite sista dagarna för att kunna formulera mig bra/rätt men jag ville ändå skriva något, även om det inte blev mer än så här.

Jag blir väldigt sällan arg, men när jag sett och fått veta hur ett fåtal här har agerat ser jag rött.

Personer, som inte brukar ha någon kontakt med Emma, går in i hennes dagbokstråd (som för Emma är det största sociala sammanhanget just nu), till synes enbart för att "trycka till" en ung, allvarligt sjuk och mycket sårbar person som dessutom uttryckligen skrivit öppet om hur hårt hon tar sådant beteende. Att ni inte skäms!

Som de flesta vet har jag varit väldigt tacksam för de fina kontakter Emma knutit här. Jag har tyckt att Bukefalos har varit ett bra ställe för Emma att "umgås" på. Hon har haft ett fåtal användare och några trådar "ingorerade", och det har fungerat bra. Men när sådant här letar sig in till hennes dagbokstråd, när hon redan mår fruktansvärt dåligt, då är det på en helt annan nivå. Det lämnar en väldigt dålig smak efter sig.

Madde, Emmas mamma

Jag blir väldigt sällan arg, men när jag sett och fått veta hur ett fåtal här har agerat ser jag rött.

Personer, som inte brukar ha någon kontakt med Emma, går in i hennes dagbokstråd (som för Emma är det största sociala sammanhanget just nu), till synes enbart för att "trycka till" en ung, allvarligt sjuk och mycket sårbar person som dessutom uttryckligen skrivit öppet om hur hårt hon tar sådant beteende. Att ni inte skäms!

Som de flesta vet har jag varit väldigt tacksam för de fina kontakter Emma knutit här. Jag har tyckt att Bukefalos har varit ett bra ställe för Emma att "umgås" på. Hon har haft ett fåtal användare och några trådar "ingorerade", och det har fungerat bra. Men när sådant här letar sig in till hennes dagbokstråd, när hon redan mår fruktansvärt dåligt, då är det på en helt annan nivå. Det lämnar en väldigt dålig smak efter sig.

Madde, Emmas mamma

Jag kan inte annat än hålla med... "there is a time and a place"... och som vuxna (de flesta av oss är ju det) så går det att ställa rätt höga krav på hur en beter sig, i synnerhet gentemot någon yngre som inte mår bra. Vara en bra förebild helt enkelt.

Edit: Jag säger verkligen inte att jag är perfekt och jag har som sagt ett rejält humör som ibland går över styr... men jag försöker iaf.

Nej, jag ser inget fel i vad du skrev i den tråden faktiskt men att ta den diskussionen här är meningslöst för alla inblandade.
I Emmas trådar får man ta det försiktigt och inte personligt, åtminstone just nu när läget är väldigt skört :heart
Dagbokstrådar är inte som resten av forumet... på gott och ont.
Jag länkade för att jag tar illa upp över påståendet att jag betedd mig dåligt mot Emma flera gånger. Jag brukar sällan ens svara. Gjorde ett nytt försök i den länkade tråden och försökte väga varje ord men blev otrevligt bemött ändå, vilket även har hänt andra.

Jag har autism, troligtvis är det därför jag har svårt att uttrycka mig på ett sätt som godkänns.

Jag länkade för att jag tar illa upp över påståendet att jag betedd mig dåligt mot Emma flera gånger. Jag brukar sällan ens svara. Gjorde ett nytt försök i den länkade tråden och försökte väga varje ord men blev otrevligt bemött ändå, vilket även har hänt andra.

Jag har autism, troligtvis är det därför jag har svårt att uttrycka mig på ett sätt som godkänns.
Jag tycker att du delade med dig bra&hoppfull information i länkande tråden och är lika oförstående till vad som hände där men kanske en bättre diskussion på "Bukefalos"-delen. Eller som borde tagits med en moderator då. Det blir alltid konstigt när någon totalt missförstår en och utrymmet inte finns att förklara :heart

Fast det GÖR jag ju inte utan oftast och för domflesta så räknas jag INTE.

Du räknas och du är värdefull för mig :heart Jag hoppas du får må lite bättre snart även om det bara är lite bättre. Du går igenom ett helevete som jag inte ens kan föreställa mig hur det är för dig. Du är värdefull, dina ord här är värdefulla och viktiga. Det får mig att få insikt i en annan persons dåliga mående och få större förståelse för hur någon med din sjukdomsbild mår. Så jag vill bara säga tack för allt du delat med dig , du och det du skriver har verkligen gjort att min kunskap och har ökat för hur någon i din situation kan må och hur en person med autism fungerar. :heart Otroligt värdefullt.

Här kommer en hälsning från mig och en tonårsskata som bestämt sig för att ta en tupplur i mitt uterum

17065.webp

Hej. Emma har önskat att jag skulle framföra en hälsning till er, och det gör jag naturligtvis gärna :heart

Emma har det som ni vet väldigt, väldigt tufft just nu. Ett sätt för henne att försöka hantera/stå ut i ångesten är att lyssna på musik, och en artist som Emma tycker mycket om är Molly Sandén. I dag när jag var hos Emma lyssnade vi på låten "Sand", och Emma tyckte att den beskrev hennes känslor väldigt väl. Hon tycker att speciellt de här texterna passar in på hur hon känner med Bukefalos och relationerna med er här, och ambivalensen hon känner kring att hon både vill skriva med sina "bukevänner" och att det ibland blir "för mycket".

Hon la ner en hel del arbete på att skriva de delar av texten som hon tycker förklarar hur hon känner, för hon vill försöka förmedla det till er. Att skriva för hand är fortfarande både svårt och utmanande för Emma, och hon ville att jag skulle be om ursäkt för hennes "dåliga" handstil. Jag tycker inte att hon har något att skämmas för alls, tvärt om tycker jag att hon är fantastisk som kämpar på trots att just sådan finmotorik är svårt för henne (efter hjärnskadan hon fick i höstas).

Jag lägger in en länk också, om ni vill lyssna på låten:

Bifogade filer

• Sand.webp
    Sand.webp
    102,7 KB · Visningar: 242
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 679
Senast: Rosett
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 028
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte göra en dagboks tråd här. Inte för jag har nåt jätte viktigt att skriva om eller att jag tror att jätte många är så...
2
Svar
23
· Visningar
3 801
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
1 988
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V