Patellaupphakning

D

Dokkan

Är det någon som har erfarenhet av detta? Mitt snart 2 åriga sto har fått det nu..=(
Jag har hört att det är ganska vanligt att unghästar får det, är det någon annans som har fått det? Har också hört att det för det mesta växer bort, men vet också att man kan operera det, är det någon som vet hur mycket sånt kostar? Om det går på försäkring?
Påverkar det avelsvärdet? För vad jag vet är det inte ärftligt eller?
Tacksam för svar!

Sv: Patellaupphakning

De finns ju olika sorters patellaupphakningar vad jag vet.. en går inte att operera bort och en går bort när hästen får muskler..

Gör en utredning och kolla vilken sort dinhäst har.
Vi har en 3 åring i mitt stall som har patellaupphakning och de är nog den värsta sorten.
För bakbenet hakar upp sig dagligen flera ggr om dagen:crazy:

Som oftast växer det bort, det är inte ovanligt att detta visar sig på unga hästar under inridning eller utbildning. Då är det i regel en fråga om brist på muskler och klena ligament ffa i området knäled på bakben, som sen succesivt försvinner i takt med att hästen blir starkare.

Det som man funderar på i erat fall är, varför det börjar så tidigt. Ofta kan det bero på att ytorna hästen har att röra sig på inte räcker till, så om din häst går i en liten hage bör du nog tänka om där. Man kan också ge ett extra tillskott av B-vitamin, vilket kan hjälpa upp situationen något som även är bland det första som veterinär provar. Men skall det få full effekt bör hästen ha ganska stora möjligheter till rörelse, då den samtidigt kan stärka sin ben bättre.

Är det så att hakningen kan anses av grav natur, dvs hästen fastnar med bakben och tar sig inte ur förrän efter flera sekunder. Eller om hästen måste backa för att ta sig ur hakningen, då bör du rådgöra med en veterinär. Oftast opererar man inte så unga hästar, eftersom den ligger i växtfas och mycket händer under dessa uppväxt. Som jag uppfattar dig så kom hakningen plötsligt, vilket innebär att den kan försvinna på samma sätt när kroppen fått en bättre stabilitet.

Om en unghäst hakar i en kraftig tillväxtperiod så behöver det inte vara ärftligt utan beror på att skelettet växer snabbare än musklerna hinner stabilisera. Min erfarenhet är att det händer lättare med fyrgångsbyggda hästar.

Massor med bra proteinrik mat, B-vitamin och så ut på lösdrift är receptet, i de allra flesta fall går det över till nästa säsong när tillväxten jämnat ut sig.

Följande står att läsa i Håll hästen frisk

Knäskålsupphakning består i att knäskålen låses fast för ett ögonblick eller för en längre stund på den inre rullkammen i knäleden. Det utsatta benet blir totalt stelt med oböjbara leder.
Oftast glider knäskålen med en "knick" mycket snabbt rätt igen. Framför allt drabbas unghästar och mest på hösten efter långt utdragen betesgång. Hästen är slapp genom näringsfattigt bete. Man kan också iaktta knäskålsupphakning i samband med sjukdomskonvalescens.
När knäskålsupphakning ständigt återkommer, tillgrips operation. Det inre raka knäskålsbandet skärs av. Man bör om det är dubbelsidigt, operera ett ben i taget och med en veckas mellanrum. Det är en tacksam operation. Konvalescensen är ungefär sex veckor och under denna tid bör hästen motioneras försiktigt.
Många hästar av olika kategorier har opererats för knäskålsupphakning och blivit framstående dressyrhästar och segrande stortravare.
Om en häst med återkommande knäskålsupphakningar är nedgången och slapp, kan man först pröva rationell uppfodring samt en serier B-vitamininjektioner. Operation återstår alltid att utföra.
Ärftligt disposition kan inte uteslutas.

Vi har henne ute på lösdrift nu o hon går på ungefär 4 ha, så hon borde ju kunna röra sig på det. Men jag ska prova med mer b-vitamintillskott o kolla om det hjälper. Upphakning kom inatt efter att hon hade stått inn ( hon stod inne inatt eftersom det skulle bli storm.

jag tror inte det är någon fara att hästen står ute trots storm, snöstorm, hagel, skyfall m.m....de är kvicka och hinner undan på ett helt annat sätt än vad vi hade gjort.
+ att de tål sådana väder de är byggda för att vara ute.

så fixa en ennu större hage (skulle jag gjort) och massa unghästkompisar som hon kan springa och leka med.

hur visade det sig då?

Gullan86 skrev:
så fixa en ennu större hage (skulle jag gjort) och massa unghästkompisar som hon kan springa och leka med.

hur visade det sig då?

Klippt från trådskaparen inlägg.

Vi har henne ute på lösdrift nu o hon går på ungefär 4 ha, så hon borde ju kunna röra sig på det.
Upphakning kom inatt efter att hon hade stått inn ( hon stod inne inatt eftersom det skulle bli storm.

Så 4 ha räcker en bit om nu flocken inte är vådligt stor förståss.;)

Upphakningarna kommer oftast som ett brev på posten då man stallar in sin unghäst!
Ge tillskott på B-vitamin och se till att hon rör sig. Undvik att stalla henne. 4 ha ska räcka, det kan vara hur stort eller litet som helst huvudsaken är att hästarna rör sig!

Ja självklart släpps hästen ut i hage som alal andra.. var jag otydlig kanske så du uppfattade de som denna häst fick stå inne bara för den hade detta???

Men denn ahäst går ute som alal andra i stallet dva ca 10 timmar om dagen

Jag menad 24 timmar om dygnet förstås. Unghästar ska inte stå på stall - då hinner de ju inte muskla sig tillräckligt för att stabilisera sin kropp.

Hon brukar gå ute dygnet runt det var bara det att när förra stormen kom så blåste stängseltrådarna isönder och vi fick hitta hästarna uppe i skogen, så när vi fick höra att det skulle bli storm igen så tog vi inga risker, därför stalla vi in henne över natten.
Hon går med 5 andra hästar både unghästar och lite äldre ( men lekfulla), men om hon inte rör sig tillräckligt i hagen ska man börja gå promenader med henne då eller vad ska man göra?

Silverkedjan skrev:
Jag menad 24 timmar om dygnet förstås. Unghästar ska inte stå på stall - då hinner de ju inte muskla sig tillräckligt för att stabilisera sin kropp.
¨
Exakt:bow: varför stalla in unghästar det gör man ju inte. min inridna unghäst har under min ägo stått inne i en box en hel natt(p.g.a av dyngsvettig typ när det var jättekallt) max 2gånger. och det gillade han inte.

annars går han på lösdrift dygnet/året runt och trivs superbra:banana:

jaha ja promenader kanske inte vore fel...var den 2 år? du kan väl kanske påbörja lite tömmkörning sen i vår kan du ju så smått börja köra in henne.

Om hon inte hakar när hon är ute igen så behöver du inte göra något mer. Det ska väl inte storma hela tiden :crazy: Men det skadar inte att ge B-vitamin och se över foderstaten så hon säkert får tillräckligt med bra protein. Min erfarenhet är att i vissa växtperioder kan unghästarna behöva upp mot 500 g smp /dygn och hingstar på våren upp mot 700. Lucern eller Hippo Alfa är ett bra "säkerhetstillskott" till unghästar :)

Alltså, hon är ju inte sjukare än förut, det är bara det att uppstallningen provocerade fram ett symtom hon inte skulle visat annars.

Robur hade det när han var runt 1½ men det försvann sen när han blev äldre. Nu har han inga alls problem med "upphakningar" :)

Dokkan skrev:
Vi har henne ute på lösdrift nu o hon går på ungefär 4 ha.

4 ha räcker utmärkt om hästarna använder det. Man kan trixa och tex lägga mat eller leksaker (typ sly att gnaga på) i olika ändar av hagen så de strövar runt mer.

När jag hade bara en liten yta att ha flera vinterhagar på så stängslade jag så att unghästarna fick liksom ett U i ytterkanten så de fick längre rörelsesträcka.

du har ju fått jättebra svar på hur du kan avhjälpa patellahakningar men som någon annan frågade undrar jag också hur det yttrade sig.

Du förväxlar det inte med att hästen sträckte på sig?
Precis som vi människor ofta gör när vi suttiti eller legat länge sträcker hästarna på sig då och då.

Just nu har jag en riktigt livsnjutande ridhäst hemma. Kommer man tidigt på morgonen ligger han oftast helt utslagen i hagen och tycker att det är alldeles för tidigt att gå upp, när han reser sig sträcker han nästan alltid på båda bakbenen, direkt eller efter en stund (tex när man ska kratsa hovarn)...

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 306
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Jag är rädd att min ena katt (hankatt på 4 år) drabbats av forl. hans framtänder växer , eller ser ut att göra, speciellt den ena. Det...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 322
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
390
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka